Siedem polskich projektów kolejowych może otrzymać ponad 47 mln euro dofinansowania z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFPR). Dofinansowanie przyznano już pięciu projektom. Kolejne dwa znalazły się na liście rezerwowej i otrzymają dofinansowanie pod warunkiem pozyskania brakujących środków krajowych.
„O wsparcie w konkursie ubiegało się około stu projektów z całej Unii Europejskiej. Polska znalazła się na pierwszym miejscu według wartości pozyskanego dofinansowania wśród wszystkich krajów” – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda, cytowany w komunikacie.
Szacunkowy budżet konkursu wynosił początkowo 200 mln euro, ale został zwiększony do 307 mln euro. Do konkursu zostało zgłoszonych łącznie 100 wniosków o dofinansowanie.
Dofinansowanie przyznano następującym projektom:
- Projekt PKP PLK „Prace na linii kolejowej E59, odcinek Kędzierzyn Koźle-Chałupki – dokumentacja projektowa” uzyskał środki z puli kohezyjnej CEF (85% dofinansowania) w wysokości 18,2 mln euro.
Cztery projekty uzyskały środki z puli ogólnej CEF (50% dofinansowania) w wysokości 26,1 mln euro:
- Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy Tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla budowy nowej linii kolejowej na odcinku Warszawa – Łódź Niciarniana oraz Sieradz Północny – Poznań na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego i wielkopolskiego. Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Prace na linii kolejowej E30 odcinek Rzeszów-Medyka – dokumentacja przedprojektowa. Projekt PKP PLK.
- Prace przygotowawcze dla zadania inwestycyjnego „Rozbudowa infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia”. Projekt Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Dwa projekty PKP PLK znalazły się na pierwszych miejscach listy rezerwowej. Otrzymanie wsparcia dla tych projektów możliwe jest pod warunkiem pozyskania zgody Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dla obniżonego przez Komisję Europejską, w związku z brakiem środków w puli kohezyjnej CEF, dofinansowania dla tych projektów do 50% kosztów (z pierwotnie wnioskowanego 85%), i uzupełnienia wkładu krajowego:
- Dostosowanie stacji Krzyż do parametrów sieci bazowej TEN-T – dokumentacja projektowa.
- Prace na linii kolejowej C-E30 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów – dokumentacja projektowa.
CEF to instrument finansowy zarządzany centralnie przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych przez siebie konkursów. W ramach CEF szansę na dofinansowanie mają inwestycje w sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną.
Dotychczas Polska otrzymała 4,3 mld euro dofinansowania z CEF na realizację łącznie 59 projektów w obszarze transportu.
Źródło: ISBnews