Projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC) opublikowany 13 października uległ poważnej modyfikacji i jego obecne zapisy dotyczące m.in. wyłączenia jawności postępowania, decyzji o wykluczeniu dostawcy z rynku, powinny zostać zmienione, jak i powinny zostać przeprowadzone ponownie konsultacje społeczne, uważa prof. dr hab. Maciej Rogalski z Uczelni Łazarskiego.
„Do wcześniejszych wersji projektu zgłaszane już były zastrzeżenia co prawidłowości konstrukcji prawnej postępowania w sprawie uznania dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka. Niestety, tylko część uwag w tym zakresie została uwzględniona, a obecna wersja projektu wprowadza kolejne odstępstwa od podstawowych zasad postępowania administracyjnego” – powiedział ISBnews Maciej Rogalski.
Dodał, że skutkują one ograniczeniem przysługujących stronie postępowania praw, w tym prawa do udziału w postępowaniu dowodowym.
„Wyłączona jest możliwość wnoszenia środków zaskarżenia na istotne czynności w toku tego postępowania, jak choćby na opinię kolegium ds. cyberbezpieczeństwa. Wyłączona jest jawność postępowania, decyzji o wykluczeniu dostawcy z rynku nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności, którego uchylić w toku postępowania nie może nawet sąd. Nie sprzyja to realizacji zasad rzetelnego postępowania i gwarantowania jego stronie ochrony praw. Przepisy te powinny być zmienione” – uważa Rogalski.
Jego zdaniem, zmiany, które zostały dokonane w Projekcie noweli powinny skutkować ponownym przeprowadzeniem konsultacji społecznych.
„W Projekcie z dnia 12 września pojawiły się całkowicie nowe przepisy, jak choćby dotyczące spółki pod nazwą Polskie 5G czy o funduszu celowym na rzecz strategicznej sieci bezpieczeństwa. Powinny być więc przeprowadzone ponownie konsultacje społeczne. Przypomnę tylko, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w przypadku wprowadzenia istotnych zmian do projektu, powinny być przeprowadzone konsultacje publiczne. Konsultacje powinny być przeprowadzone nie tylko dlatego, że wymagają tego przepisy regulujące tryb pracy nad aktami społecznymi, ale przede wszystkim dlatego, że powinni mieć możliwość wypowiedzenia się co do ich treści najbardziej nimi zainteresowani, czyli przedsiębiorcy telekomunikacyjni, dostawcy, producenci i izby je zrzeszające, a także konsumenci” – powiedział Rogalski.
W jego opinii, rynek długo wyczekiwał na ten projekt i branża wiązała z nim duże nadzieje, ale nieliczne uwagi skierowane przez środowisko telekomunikacyjne zostały uwzględnione w nowelizacji obecnie opublikowanej.
„13 października została opublikowana kolejna wersja projektu noweli ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – projekt z dnia 12 października 2021 r. o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta była długo oczekiwana, gdyż poprzedni projekt noweli był z dnia 4 marca 2021 r. Wiązane były duże nadzieje rynku telekomunikacyjnego z tą kolejną wersją, z uwagi na liczne uwagi zgłoszone do poprzedniej wersji i propozycje konkretnych zmian. Niestety, tylko nieliczne uwagi sformułowane przez środowisko telekomunikacyjne zostały uwzględnione. Analizując kolejne wersje noweli ustawy o Krajowym systemie cyberbezpieczeństwa dostrzec można ewolucję tej noweli. Z noweli, która początkowo regulowała kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, do aktu prawnego, który przewiduje tworzenie nowych operatorów telekomunikacyjnych, spółek, które mają nimi zarządzać i zasady rozdysponowywania częstotliwości. Kwestie te są niezwykle ważne dla funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego, gdyż wpływać będą bezpośrednio na konkurencję na tym rynku, w tym na sytuację mniejszych operatorów telekomunikacyjnych” – podsumował Rogalski.
Źródło: ISBnews