Projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, wprowadzający nowe sposoby aktywizacji osób bezrobotnych, zwłaszcza wchodzących na rynek pracy, długotrwale bezrobotnych i seniorów został skierowany do uzgodnień, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt zakłada także rozszerzenie uprawnionych do pobierania zasiłku dla bezrobotnych oraz zwiększenie jego wymiaru w niektórych przypadkach z 80% do 100%.
Projekt zakłada wprowadzenie nowych zasad wparcia dla osób do 30. roku życia, które wynikają z zalecenia Rady Unii Europejskiej. Mają one polegać na przeprowadzaniu oceny umiejętności cyfrowych osoby do 30. roku życia rejestrującej się jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy.
W każdym Powiatowym Urzędzie Pracy (PUP) miałby zostać wyznaczony doradca ds. zatrudnienia pełniący funkcję doradcy ds. osób młodych. Planowane jest wprowadzenie pożyczki edukacyjnej w wysokości do 400% przeciętnego wynagrodzenia. Jej środki mogłyby być wykorzystane na opłacenie np. kosztów szkolenia, studiów podyplomowych, potwierdzenia wiedzy i umiejętności, uzyskania dokumentów potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności oraz na kontynuację nauki w formach szkolnych. Wprowadzona miałaby zostać także możliwość umorzenia 20% kwoty pożyczki.
Zgodnie z projektem o bon na zasiedlenie mogłyby się ubiegać się wszystkie osoby bezrobotne bez względu na wiek (w obecnym stanie prawnym z tej formy pomocy mogą skorzystać osoby bezrobotne do 30. roku życia).
Projekt zakłada także wprowadzenie m.in. „stażu plus,” który polegałby na ułatwieniu nabywania w ramach stażu nie tylko umiejętności, ale także kwalifikacji zawodowych, premiowanych wypłatą dodatku do stypendium dla stażysty oraz premii dla pracodawcy.
Planowana jest także nowa forma pomocy, skierowana do przedsiębiorców zatrudniających seniorów w formie dofinansowania za zatrudnienie osoby, poszukującej pracy (np. emeryta), który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny. Wysokość dofinansowania mogłaby – jak wynika z projektu – wynosić maksymalnie do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie. Dofinansowanie wynagrodzenia przysługiwałoby przez 24 miesiące. Pracodawca korzystający z tej formy wsparcia miałby obowiązek dalszego zatrudnienia seniora przez okres kolejnych 12 miesięcy.
Równocześnie rozszerzona zostanie – w projektowanej regulacji – grupa docelowa (z bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy na wszystkie osoby bezrobotne), którą można będzie skierować do agencji zatrudnienia w ramach zlecania zadań agencjom zatrudnienia, a kwota wynagrodzenia należna agencji zatrudnienia za utrzymanie przez osobę długotrwale bezrobotną oraz osobę do 30. roku życia zatrudnienia trwającego przez okres 180 dni w okresie 240 dni od dnia skierowania bezrobotnego do agencji zatrudnienia zostanie podwyższona ze 150% obecnie do 200%.
Przeprowadzana zostanie modernizacja lub stworzenie nowego serwisu elektronicznych usług dla klienta (indywidualnych kont online) oraz wdrożenie nowoczesnych rozwiązań wspierających klienta w poszukiwaniu pracy (np. w ramach sztucznej inteligencji).
Planowane jest podwyższenie minimalnej kwoty świadczenia wypłacanego osobom wykonującym prace społecznie użyteczne z 10,90 zł brutto za godzinę do 27,70 zł brutto w 2024 r. Zgodnie z projektem nowa kwota będzie nie niższa niż wysokość minimalnej stawki godzinowej ogłaszanej na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych.
Z kolei pożyczka na utworzenie stanowiska pracy zostanie podniesiona z 6 do 10-krotności przeciętnego wynagrodzenia (tj. z 45 242,16 do 75 403,60 zł). Umożliwione zostanie przeznaczenie do 25% wartości pożyczki na koszty osobowe pracownika. W zależności od wysokości otrzymanej refundacji, z 24 do 12 (lub 18) miesięcy skrócony zostanie obowiązek utrzymania stanowiska pracy, które zostało utworzone dzięki refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.
Podwyższony do 18. roku życia zostanie wiek dziecka niepełnosprawnego, którego koszty opieki starosta będzie mógł zrefundować bezrobotnemu (w obecnym stanie prawnym refundacja dotyczy kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 6, a w przypadku, gdy jest to dziecko niepełnosprawne – do lat 7).
Zrezygnowano z zasiłku dla bezrobotnych przysługującego w wysokości 80% zasiłku podstawowego przysługującego bezrobotnym, posiadającym uprawniający do zasiłku wynoszący mniej niż 5 lat. Osoby takie będą otrzymywały zasiłek w wysokości 100%. Obecnie osobom, które legitymują się okresem uprawniającym do zasiłku wynoszącym mniej niż 5 lat w okresie pierwszych 90 dni przysługuje zasiłek w wysokości 1.193,60 zł, a w okresie kolejnych dni w wysokości 937,30 zł. Zgodnie z projektem tej grupie bezrobotnych będzie przysługiwał zasiłek w wysokości 100% zasiłku podstawowego.
Z uwagi na zniesienie właściwości urzędu pracy ze względu na miejsce zameldowania bezrobotnego zrezygnowano z uzależnienia długości okresu pobierania zasiłku od stopy bezrobocia na obszarze powiatu, w którym mieszka bezrobotny.
Zgodnie z projektem wydłużony okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych do 365 dni będzie przysługiwał dla następujących grup bezrobotnych:
– powyżej 50. roku życia oraz posiadających co najmniej 20-letni okres uprawniający do zasiłku,
albo – mających na utrzymaniu co najmniej jedno dziecko w wieku do 18 lat lub dziecko niepełnosprawne w wieku do 24 lat, których małżonek jest także osobą bezrobotną i utracił prawo do zasiłku z powodu upływu okresu jego pobierania po dniu nabycia prawa do zasiłku przez bezrobotnego, albo
– samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko w wieku do 18 lat lub dziecko niepełnosprawne w wieku do 24 lat,
– niepełnosprawnych, e) członków rodzin wielodzietnych posiadających Kartę Dużej Rodziny.
Źródło: ISBnews