Rząd chce przyjąć projekt regulacji, zakładającej wsparcie budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej służącej komunikacji terminali intermodalnych lub specjalnych stref ekonomicznych (SSE) z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Przyjęcie projektu nowelizacji ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg planowane jest na IV kw.
„Projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw ma na celu wprowadzenie zmian do funkcjonowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg […] które pozwolą na dostosowanie jego organizacji pracy do bieżących potrzeb w zakresie dofinansowania samorządowej infrastruktury drogowej w celu zapewnienia jej jak najsprawniejszego rozwoju oraz pobudzenia rozwoju transportu intermodalnego” – czytamy w wykazie.
Podstawową zmianą w funkcjonowaniu Funduszu jest znaczne poszerzenie zakresu zadań, jakie mogą zostać dofinansowane z jego środków. Wyodrębnione zostaną w ramach zadań powiatowych i gminnych zadania remontowe jako oddzielne zadania realizowane na drogach powiatowych i gminnych, co ułatwi jednostkom samorządu terytorialnego utrzymanie infrastruktury drogowej w odpowiednim standardzie.
Jednocześnie planowana jest rozbudowa infrastruktury drogowej służącej komunikacji lądowych terminali intermodalnych lub skomunikowaniu specjalnych stref ekonomicznych.
W tym celu Fundusz ma wspierać nowy rodzaj zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w postaci budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej służącej komunikacji terminali intermodalnych lub specjalnych stref ekonomicznych.
Dofinansowanie ma objąć również dofinansowanie przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich oraz zadań dotyczących poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na drogach wojewódzkich.
Jednocześnie planowana jest zmiana charakteru Funduszu z państwowego funduszu celowego w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych na rachunek prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach podobnych do tych na jakich zorganizowany jest Krajowy Fundusz Drogowy.
Projekt zakłada też wydłużenie obowiązywania ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg do dnia 1 stycznia 2031 r. Tym samym Fundusz będzie funkcjonował przez dodatkowe 2 lata.
Planowana jest także:
– zmiana mechanizmu przekazywania „starodroża” po wybudowaniu przez zarządcę dróg nowej drogi tj. zmiana mechanizmu „kaskadowego”: stara droga krajowa będzie stawała się droga wojewódzką bez możliwości scedowania tej drogi na gminę, stara droga wojewódzka staje się drogą powiatową, a stara droga powiatowa – drogą gminną;
– usprawnienia obowiązujących przepisów dotyczących lokalizacji kanałów technologicznych w pasie drogowym poprzez ograniczenie obowiązku ich budowy.
Źródło: ISBnews