Rząd planuje zaangażowanie Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) w realizację inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) tak, by Fundusz – gdy zajdzie taka potrzeba – zapewnił przejściowe finansowanie inwestycji w części finansowanej ze środków bezzwrotnych z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Regulacja ta ma znaleźć się w nowelizacji uchwały Rady Ministrów dot. tarczy finansowej PFR, a jej przyjęcie planowane jest do końca czerwca br.
W ustawie z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 uregulowano, że inwestycje w ramach Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (zwany dalej – KPO), będącego programem rozwojowym, będą finansowane m.in. ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju.
„Specyfika wdrażania i finansowania KPO polegająca na przekazywaniu środków finansowych w transzach, uzależnionych od osiągania przez państwa członkowskie tzw. kamieni milowych, powoduje konieczność zapewnienia – przez państwa – finansowania przejściowego. Według przytoczonej powyżej ustawy proponuje się zaangażowanie PFR S.A., który – gdy będzie taka potrzeba – zapewni przejściowe finansowanie inwestycji w części finansowanej ze środków bezzwrotnych z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (Recovery and Resilience Facility – RFF)” – czytamy w wykazie.
Planowane jest zasilanie PFR środkami RRF – w formie płatności z budżetu środków europejskich. Mechanizm tego zasilenia zakłada przekazanie środków zaplanowanych w budżecie środków europejskich, a pochodzących z zaliczki i płatności okresowych z KE, na podstawie zlecenia płatności złożonego w Banku Gospodarstwa Krajowego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, na rzecz PFR.
Po wyczerpaniu środków przekazanych z budżetu środków europejskich PFR zapewni finansowanie przejściowe ze środków pochodzących z emisji obligacji na rynkach krajowych i zagranicznych. PFR będzie odpowiadał wyłącznie za zapewnienie i przekazywanie finansowania do uprawnionych odbiorców wypłat. PFR nie będzie miał możliwości podejmowania merytorycznych decyzji odnośnie do dokonywania wypłat na rzecz uprawnionych podmiotów, podano także.
Decyzje co do przyznawania środków na poszczególne przedsięwzięcia będą podejmowane przez wyznaczone do tego organy – instytucje odpowiedzialne za inwestycje i jednostki wspierające.
Szczegółowe zasady wykonywania zadań przez PFR zostaną ustalone w umowie, którą Fundusz będzie zawierał z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego (podmiot odpowiedzialny za koordynację realizacji planu rozwojowego) działającym w porozumieniu z ministrem właściwym do sprawę finansów publicznych.
Środki na pokrycie wynagrodzenia PFR oraz kosztów pozyskania, obsługi i spłaty finansowania pozyskanego przez PFR, w części w której nie zostaną sfinansowane ze środków budżetu środków europejskich zasilanego środkami Funduszu Odbudowy i Rozwoju, zostaną pokryte z wydatków budżetu państwa.
Proponowane regulacja zakłada także, że PFR może dokonać zmian alokacji środków pomiędzy programami, których realizację powierzył bądź powierzy mu rząd pod warunkiem że w każdym czasie łączna wartość Finansowania Programowego rzeczywiście udzielonego w ramach każdego z tych programów nie przekroczy 100 mld zł i w każdym przypadku, po uprzednim uzyskaniu zgody rządu w formie uchwały.
Jakakolwiek zmiana alokacji pomiędzy działaniami notyfikowanymi do Komisji Europejskiej powyżej 20% wartości notyfikowanej pomocy, wymaga uproszczonego zgłoszenia do Komisji Europejskiej.
Źródło: ISBnews