Sejm odrzucił większość poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o Narodowym Banku Polskim (NBP), która zakłada, że to minister sprawiedliwości – w porozumieniu z ministrem właściwym ds. wewnętrznych i po zasięgnięciu opinii prezesa Narodowego Banku Polskiego – będzie określał w rozporządzeniu zasady i tryb postępowania przy zatrzymywaniu fałszywych pieniędzy i postępowania z nimi. Obecnie jest to regulowane zarządzeniem prezesa NBP.
Odrzucone poprawki odnosiły się do tytułu ustawy.
Celem nowelizacji jest dostosowanie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim do wymogów wynikających z przepisów konstytucji, gdyż – zgodnie z nią – zarządzenie prezesa NBP nie może być źródłem powszechnie obowiązującego prawa.
Obecna ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim zastąpiła uchyloną ustawę z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim. Jednak do czasu wydania przepisów wykonawczych, przepisy wydane na podstawie poprzedniej ustawy zachowały moc.
Ze względu na fakt, że prezes NBP nie wydał na podstawie nowej ustawy zarządzenia określającego zasady i tryb postępowania przy zatrzymywaniu znaków pieniężnych (podejrzanych co do autentyczności) oraz postępowania z fałszywymi znakami pieniężnymi, obowiązuje zarządzenie prezesa NBP z dnia 31 sierpnia 1989 r.
Zgodnie z konstytucją, rozporządzenia mogą być wydawane jedynie przez organy w niej wskazane, a upoważnienie do wydania rozporządzenia nie może być przekazane innemu organowi. Rozporządzenia są jedyną formą aktów prawnych przewidzianych przez konstytucję o charakterze wykonawczym, które mają charakter źródła prawa powszechnie obowiązującego.
Natomiast zarządzenia mogą zawierać jedynie normy wewnętrzne. Nie mogą natomiast nakładać na wszystkich obywateli obowiązków i nie mogą być podstawą podejmowanych w ich sprawach decyzji.
Prezes NBP nie może aktem wewnętrznym kształtować praw i obowiązków podmiotów, które mu nie podlegają organizacyjnie.
Ustawa zakłada, że to minister sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii prezesa Narodowego Banku Polskiego, będzie określał, w drodze rozporządzenia, zasady i tryb postępowania przy zatrzymywaniu znaków pieniężnych podejrzanych co do autentyczności oraz postępowania z fałszywymi znakami pieniężnymi.
Nowelizacja ma wejść po upływie trzech miesięcy od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło: ISBnews