W sektorze detalicznym produktów nienależących do branży spożywczej w Polsce, mimo że sprzedaż w tym sektorze realnie spadła o 1,2% w latach 2019-2023, rynek ma szansę na odbicie o 1,9% w latach 2023-2028, szczególnie w kategoriach obejmujących produkty dla zwierząt oraz kosmetyki, wynika z raportu przygotowanego przez McKinsey & Company we współpracy z EuroCommerce.
Raport „State of Retail 2024-Europe: Transition and transformation in nongrocery retail” wskazuje, że mimo trudnych warunków makroekonomicznych i utrzymujących się zakłóceń w łańcuchach dostaw, europejski sektor detaliczny produktów nienależących
do branży spożywczej zaczyna wykazywać oznaki stabilizacji. Rosnące znaczenie kanałów online oraz kategorie takie jak produkty dla zwierząt i kosmetyki, które mogą notować dalsze wzrosty, stwarzają możliwości odbudowy rynku. Jednak w najbliższych latach detaliści będą musieli zmierzyć się z wyzwaniami, takimi jak potrzeba głębszej optymalizacji kosztów, wdrożenie sztucznej inteligencji w łańcuchach wartości oraz adaptacja do strukturalnych zmian w preferencjach konsumentów.
„W ciągu ostatnich czterech lat branża handlu detalicznego musiała stawić czoła niestabilnym warunkom makroekonomicznym, zakłóceniom w łańcuchach dostaw oraz zmieniającym się wzorcom wydatków konsumenckich. Stabilizacja wskaźników wzrostu, choć nieco niższa
niż przed pandemią COVID-19, jest widoczna. Widać także różnice w tempie odbudowy poszczególnych kategorii w różnych krajach. Na przykład, sektor opieki nad zwierzętami domowymi przekroczył poziomy sprzedaży z 2019 roku we wszystkich rynkach europejskich,
co sugeruje, że ten trend będzie kontynuowany. Z kolei sektor kosmetyków i produktów do pielęgnacji osobistej prognozuje stabilny roczny wzrost na poziomie do 2%, co świadczy o większej odporności tej kategorii na zmiany rynkowe” – powiedział Starszy Partner w McKinsey & Company w Polsce Daniel Boniecki, cytowany w komunikacie.
„Raport oparty na badaniach przeprowadzonych wśród 30 przedstawicieli kadry zarządzającej w sektorze detalicznym pozwala na wgląd w preferencje zakupowe konsumentów oraz ich reakcje na zmiany w rynku. Ponad 45% konsumentów zadeklarowało, że w 2024 roku będą poszukiwać sposobów na oszczędzanie pieniędzy, zwracając uwagę na promocje i produkty o lepszej wartości. W przypadku polskich konsumentów 49% zadeklarowało aktywne poszukiwanie sposobów na oszczędności podczas zakupów, co wskazuje na rosnącą ostrożność w wydatkach, ale także bardziej świadome podejście do konsumpcji” – dodał.
Najbliższe pięć lat będzie równie wymagające, zwłaszcza w kontekście niepewności gospodarczej, która skłania konsumentów do ostrożności w zakresie wydatków uznaniowych. W tym samym czasie rosnące znaczenie sprzedaży omnichannel kształtuje konkurencyjne otoczenie
dla detalistów, wskazano.
„Wśród kluczowych trendów i danych na rok 2024 w Europie, wskazanych przez autorów raportu, znalazły się:
- Mniej niż 50% konsumentów uważa, że detaliści dobrze radzą sobie w zakresie kluczowych czynników decydujących o dokonaniu zakupu, co wskazuje na potrzebę dalszej poprawy oferty i doświadczenia zakupowego, aby przyciągnąć bardziej wymagających konsumentów.
- 40% ankietowanych zadeklarowało, że ostatni zakup produktów niedetalicznych dokonali online, chociaż wskaźnik ten różni się w zależności od kraju i kategorii, co podkreśla rosnącą rolę kanałów e-commerce w kształtowaniu przyszłości handlu detalicznego.
- Dzięki doskonałości operacyjnej w całym łańcuchu dostaw detaliści mogą osiągnąć dodatkowe oszczędności kosztów na poziomie 10-20% oraz poprawić efektywność magazynową, co pozwoli zaoszczędzić od 10% do 30%.
- Analiza szacuje, że sztuczna inteligencja w łańcuchu wartości handlu nienależącego do artykułów spożywczych może zrekompensować presję na marże, poprawiając rentowność detalistów o 1,2 do 1,9 pkt proc.” – podsumowano.
Raport przygotowany został na podstawie badań przeprowadzonych wśród ponad 15 000 konsumentów i wywiadów z liderami branży detalicznej. Przygotowując raport, przeprowadzone zostało badanie wśród około 30 menedżerów z sektora handlu detalicznego nienależącego do artykułów spożywczych w Europie Zachodniej. Dodatkowo, dane zostały wzbogacone o wywiady z dziesięcioma dyrektorami generalnymi oraz liderami handlu detalicznego w Europie Zachodniej, co pozwala uzyskać pełniejszy obraz wyzwań oraz perspektyw tego sektora.
Źródło: ISBnews