Średnia wartość koszyka zakupowego sieci handlowych spadła w sierpniu br. o 15,56 zł (tj. 5,18%) w stosunku do poprzedniego miesiąca, do 285,02 zł, wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego w ujęciu rocznym w sierpniu wzrosła o 12% z 254,44 zł rok temu.
„Choć oficjalny wskaźnik inflacji zbliżył się do poziomu 10%, a ekonomiści prognozują, że w kolejnym miesiącu będzie to już wynik jednocyfrowy, to średnie ceny w sklepach nadal są na wysokim poziomie. Z najnowszej analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12% droższe niż przed rokiem. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy pokazuje, że w ostatnim miesiącu, względem 2022 roku, podrożało aż 9 na 10 analizowanych kategorii. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych, jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej. Dla klientów oznacza to wiele jesiennych akcji specjalnych i promocji produktów. Wpływ na poziom cen może mieć także fakt, że w ostatnim czasie doszło do dużej przeceny paliw na stacjach benzynowych” – powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki, cytowany w komunikacie.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 212,01 zł (mniej o 13,6 zł niż w lipcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny: 349,86 zł (mniej o 17,52 zł niż w lipcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2023 r. wyniosła 137,85 zł i jest ona o 3,92 zł niższa niż w lipcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2023 r. była wyższa o 6,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2023 r. droższy o 17,33% niż w 2022 r., podano także.
„Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 267,44 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery – 355,91 zł. W sierpniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 8,17 zł więcej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (282,09 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną oraz internetową” – czytamy także.
ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych.
Źródło: ISBnews