Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 4,3% r/r do 280,16 zł w grudniu 2023 r., wynika z danych ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 2,97 zł w ujęciu m/m.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że spadki cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w listopadzie ub. r. W czterech sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,33%), a największy wzrost w sklepach Kaufland (10,38%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w grudniu 2023 r. była wyższa aż o 60,92 zł niż przed rokiem, tj. o 22,52%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Auchan (10,40%), Biedronka (6,86%) i Lidl (4,49%), podano.
„Rok 2024 zaczął się od umiarkowanego optymizmu w branży sieci handlowych. Choć inflacja po doświadczeniach ubiegłego roku pozostaje na relatywnie niskim poziomie, to brakuje oznak pozwalających myśleć o dalszym jej obniżaniu. Część towarów, takich jak produkty tłuszczowe, czy nabiał i mięso, których ceny w 2023 wzrosły najbardziej, obecnie tanieje. Jednak wskaźniki makroekonomiczne a także niepewność co do cen energii i rosnące koszty pracy powodują, że klienci nie odczują zauważalnej ulgi podczas płacenia za codzienne zakupy. Naszym zdaniem w 2024 roku będziemy obserwowali kilkuprocentowe wzrosty poziomu cen. Poziom tych wzrostów w pierwszej połowie roku będzie zależał w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych. Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe” – powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki, cytowany w komunikacie.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 180,67 zł (więcej o 0,81 zł niż w listopadzie ub. r.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 363,91 zł (mniej o 0,62 zł niż w listopadzie ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w grudniu 2023 r. wyniosła 183,24 zł i jest ona o 1,43 zł niższa niż w listopadzie ub. r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2023 r. była niższa o 15,46% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2023 r. droższy o 18,72 % niż w 2022 r., podano także.
Z grudniowego badania wynika też, że wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach – 271,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 341,23 zł. Natomiast najtańsze zakupy (280,26 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.
ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły sie najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Źródło: ISBnews