Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 22-26 maja.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Rynek reklamy: Po wynikach I kw. br. Agora podtrzymała prognozę, według której wartość rynku reklamy w Polsce zwiększy się w o ok. 2-4% r/r w 2023 r. (po wzroście o 4,5% r/r w ub.r.).
Technologie cyfrowe: Blisko 2/3 polskich firm (66%) używa zaawansowanych technologii cyfrowych wobec średniej unijnej wynoszącej 69%, wynika z raportu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).
Technologie cyfrowe: Firmy w Unii Europejskiej zmniejszyły dystans do firm w Stanach Zjednoczonych we wdrażaniu zaawansowanych technologii cyfrowych (UE 69% firm vs. USA 71% firm), wynika z raportu Europejskiego Banku Centralnego (EBI).
E-commerce: Rynek handlu internetowego usługami osiągnął w Polsce wartość 68 mld zł w 2022 r., tj. o 1/3 więcej niż w 2021 roku, a jego prognozowany wzrost w 2023 r. wyniesie 16,5% r/r – do 79,3 mld zł, wynika z raportu PMR pt. „Handel internetowy usługami w Polsce 2023. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2023-2028”.
Rynek reklamy: Grupa WP dostrzega, że rynek reklamy internetowej odzyskuje pozytywną dynamikę po lekkim spadku w I kwartale, poinformował prezes Jacek Świderski.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 8,1% w kwietniu br. z 8,6% przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet spadła o 6,1% w ujęciu miesięcznym.
Produkty cyfrowe: Na produkty cyfrowe, w tym usługi subskrypcyjne, 21% Polaków wydaje od 40 do 84 zł miesięcznie. Taki sam odsetek stanowi grupa osób wydających między 85 a 219 zł, wynika z badania „Global State of the Consumer Tracker”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Oznacza to spadki o odpowiednio 6 i 1 pkt proc. w porównaniu do poprzedniej edycji ankiety. Jednocześnie do 17% wzrósł odsetek osób przyznających się do wydatków na cyfrową rozrywkę nieprzekraczających 39 zł.
E-commerce: Prezydent podpisał nowelizację o podatku od towarów i usług, której celem jest wzmocnienie współpracy administracyjnej przy poborze VAT w sektorze e-commerce, poinformowała Kancelaria Prezydenta.
Chmura w administracji: W 2022 r. prawie połowa jednostek administracji publicznej deklarowała zakup usług w chmurze obliczeniowej. Do najczęściej wymienianych należały hosting strony internetowej i usługi poczty elektronicznej (odpowiednio 87,3% i 80,2%), podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Cyberbezpieczeństwo: 88% rodziców dzieci w wieku od 7 do 18 lat obawia się o ich bezpieczeństwo online, wynika z badania ClickMeeting. Jednocześnie 1/3 badanych deklaruje, że zna narzędzia, które mogą zadbać o najmłodszych w sieci. 22% badanych miała do czynienia z różnymi formami cyberprzestępczości wycelowanej w ich dzieci, zaś blisko 60% badanych chciałoby poprawić bezpieczeństwo ich dzieci w sieci, natomiast 29% badanych powiedziało, że chciałoby poprawić bezpieczeństwo swoich dzieci w sieci, ale nie wie, jak to zrobić.
Cloud: Badanie zrealizowane na zlecenie Snowflake w grupie ponad 300 przedstawicieli globalnych firm z branży finansowej dotyczące wpływu chmury obliczeniowej na działalność tych przedsiębiorstw wskazuje, że największe światowe firmy finansowe coraz częściej wybierają rozwiązania chmurowe w celu wzmocnienia cyberbezpieczeństwa (50,5%), wykrywania oszustw (38,6%) i zarządzania roszczeniami (33,8%). Podczas gdy prawie połowa respondentów (48,7%) uważa, że zrealizuje swoją przyszłą strategię dotyczącą chmury danych w ciągu dwóch do pięciu lat, aż 44,4% firm z sektora finansowego już teraz wdraża te rozwiązania lub planuje to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Zapytane organizacje poświęcają do 40% czasu na samo zarządzanie danymi. To sprawia, że wiele firm finansowych poświęca więcej czasu na zarządzanie danymi w chmurze niż na innowacje biznesowe i podejmowanie decyzji.
Cyberbezpieczeństwo: Raport firmy F5 o najnowszych trendach, zidentyfikowanych w ramach globalnego badania State of Application Strategy 2023 wskazuje, że 80% badanych firm deklaruje wdrożenie polityki zero-trust lub planuje to zrobić w niedalekiej przyszłości; 64% organizacji planuje lub już wdrożyło wsparcie algorytmów AI/ML w swoich operacjach dotyczących bezpieczeństwa w sieci; 65% ankietowanych planuje wdrożyć operacyjnie platformy do zabezpieczania sieci i zarządzania dostępem.
Centra danych: Eksperci z firmy Vertiv przewidują, że w ciągu najbliższych 3-5 lat przedsiębiorstwa zaczną wykorzystywać ciecz do chłodzenia centrów danych. Takie rozwiązanie jest szczególnie skuteczne w przypadku obliczeń o wysokiej gęstości danych wymaganych przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Chłodzenie cieczą jest bardziej ekologiczną alternatywą dla dominującego dziś modelu klimatyzacji powietrzem, który generuje znaczne zużycie energii i emituje dużą ilość ciepła do atmosfery. Wykorzystywanie cieczy w centrum danych umożliwia magazynowanie energii, która może następnie zostać użyta do ogrzewania pobliskich biur, domów lub gospodarstw.
Cyberbezpieczeństwo: 8 na 10 firm zaatakowanych przez ransomware płaci okup przestępcom, aby odzyskać dane. Jednocześnie 41% deklaruje stosowanie polityki „nie płacimy”, wskazuje badanie Veeam. Ponadto aż 21% firm zapłaciło przestępcom, ale nie odzyskało swoich zasobów; w ponad 93% przypadków atakowane są kopie zapasowe danych; ponad jedna trzecia (39%) repozytoriów kopii zapasowych zostaje utracona całkowicie.
Handel: Badanie rynku handlowego Adyen Retail Report wskazuje m.in., że: 77% konsumentów oczekuje od swoich ulubionych sklepów personalizowanych rabatów; co czwarta firma nie nagradza lojalności klientów, bo nie wie jak; częściej niż w zeszłym roku Polacy korzystali m.in. z kas samoobsługowych – wybiera je 68% klientów (globalna średnia to 41%); połowa kupujących porzuca internetowy koszyk, jeśli nie może zapłacić tak, jak chce; 30% klientów zwraca uwagę, że możliwość rozmowy z pracownikami sklepów jest nadal istotna; co drugi klient przyznaje, że jego chęć do robienia zakupów zwiększyłaby aplikacja mobilna.
Rynek reklamy: Wartość rynku reklamowego w Polsce w I kwartale większa o 6%. W 2023 może wzrosnąć o 3,5%, szacuje Publicis.
Telekomunikacja: Na Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej przedstawiciele branży telekomunikacyjnej zaapelowali o transparentne wytyczne i wypracowanie zrównoważonych rozwiązań regulacyjnych, które pozwolą minimalizować negatywne skutki wysokiej inflacji i zapewnią dalszy rozwój jednego z najbardziej konkurencyjnych rynków telekomunikacyjnych w Europie. Organizatorami konferencji były Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE) oraz Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL. „Cała branża telekomunikacyjna w Polsce odczuwa znaczne pogorszenie sytuacji finansowej, a przyszłość może być jeszcze trudniejsza. To może przełożyć się na ograniczenie inwestycji. Dlatego dziś firmy, które często zaciekle konkurują i mają odmienne opinie, w tej kwestii są jednomyślne i mówią jednym głosem o konieczności likwidowania barier inwestycyjnych. Jesteśmy otwarci na rozmowy z regulatorami w celu wypracowania rozwiązań pozwalających chronić inwestycje i naszych klientów przed bezprecedensową w ostatnich dekadach sytuacją makroekonomiczną” – powiedział prezes PIKE Jerzy Straszewski.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Kino Polska TV: Planuje przegląd strategii programowej, co będzie wymagać inwestycji, poinformowała członkini zarządu Katarzyna Woźnicka.
Agora: Helios – z Grupy Agora – spodziewa się, że czynsze jego kin w centrach handlowych nie wzrosną w stosunku do poziomów z I kwartału, a nawet mogą odnotować „lekki spadek”, poinformował członek zarządu Agory i prezes Heliosa Tomasz Jagiełło. Ocenił też, że korekta (w dół) liczby obiektów kinowych może mieć miejsce „raczej w średnim i długim” terminie, a nie w krótkim.
Agora: Liczy, że jej przychody reklamowe w tym roku wzrosną w tempie szybszym, niż oczekiwany przez nią wzrost na poziomie 2-4% dla całego rynku, poinformował prezes Bartosz Hojka.
Grupa K2: Odnotowała 1,26 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej w I kw. 2023 r. wobec 1,03 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Agora: Odnotowała 32,56 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 31,8 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Allegro: Zapowiada wpływ podwyżki cen na wyniki III kwartału br. w wysokości „dziesiątek punktów bazowych”, poinformował dyrektor finansowy (CFO) Allegro Jon Eastick.
Asseco Poland: Spodziewa się stabilizacji kosztów na poziomie grupy w tym roku, poinformowała wiceprezes i CFO Karolina Rzońca-Bajorek.
IMS: Odnotowało 1,58 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 1,53 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Medicalgorithmics: Podpisał list intencyjny z niemiecką firmą livetec Ingenieurbüro GmbH, w którym obie strony rozważają podjęcie strategicznej współpracy na rynku monitorowania pracy serca w oparciu o algorytmy i oprogramowanie Medicalgorithmics, podała spółka.
TenderHut: Odnotował wstępnie 6,03 mln zł straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. przy przychodach wynoszących 14,87 mln zł, podała spółka. Strata EBIT wyniosła 3,53 mln zł, a strata z działalności kontynuowanej – 4,07 mln zł. Ostateczne wyniki finansowe wraz z dekompozycją segmentową i szczegółowymi komentarzami oraz zestawieniami zostaną zaprezentowane w skonsolidowanym raporcie za I kw. 2023 roku, którego publikację zaplanowano na 30 maja 2023 r.
Oponeo: Odnotowało 3,2 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 2,76 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Allegro: Planuje wzrost GMV – czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro – z działalności w Polsce na poziomie 11-12% r/r, przy wzroście przychodów o 16-18% i skorygowanej EBITDA o 13-16% r/r w II kwartale 2023 r., podała spółka.
Allegro: Skorygowana EBITDA Grupy Allegro wyniosła 530,9 mln zł w I kw. 2023 r. (wzrost o 14,7% r/r), przy czym dla działalności w Polsce 600,6 mln zł (wzrost o 29,7% r/r), podała spółka. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wyniosła w tym okresie 13,14 mld zł (wzrost o 21,4% r/r), zaś w Polsce – 12,34 mld zł (+14% r/r).
Asseco Poland: Skonsolidowany portfel zamówień na 2023 rok w kursach zmiennych, w obszarze oprogramowania i usług własnych, ma obecnie wartość 11 150 mln zł (wobec 11 190 mln zł rok wcześniej), podała spółka. W kursach stałych wynosi 11 690 mln zł i jest wyższy o 4% r/r.
Asseco Poland: Odnotowało 108,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 107,6 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Dadelo: Odnotowało 1 mln zł jednostkowej straty netto w I kw. 2023 r. wobec 73 tys. zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Vercom: Ma ambicję osiągnięcia trzycyfrowej (w mln zł) EBITDA w 2024 roku, poinformował CFO Łukasz Szałaśnik. Oczekuje, że spółka będzie w stanie oferować rosnące dywidendy co roku.
Answear.com: Będzie dalej prowadzić ekspansję na rynkach zagranicznych i pod koniec tego roku lub na początku 2024 należy spodziewać się otwarć nowych rynków, zapowiedział prezes Krzysztof Bajołek. Dodał, że strategia rozwoju spółki pozostaje niezmienna.
Answear.com: Spodziewa się pozytywnego wpływu na wyniki przejętego biznesu PRM i Sneakerstudio od przyszłego roku, zaś w tym roku ten wpływ powinien być w okolicach zera. Podpisanie umowy końcowej przejęcia tych marek powinno nastąpić 1 czerwca i wtedy też nastąpi przejęcie pracowników, zapasów, a także konsolidacja w wynikach grupy, poinformował prezes Krzysztof Bajołek.
Answear.com: Spodziewa się dobrych kolejnych kwartałów tego roku pod kątem przychodów i rentowności, a tegoroczny capex powinien być zbliżony do zeszłorocznego, zapowiedział prezes prezes Krzysztof Bajołek.
Tpay: Sprzedaż w sklepach internetowych wzrosła o 16% r/r, a liczba transakcji zwiększyła się o 39% r/r, podał operator płatności Tpay. Jednocześnie o 16% spadła średnia wartość koszyka zakupowego.
Grupa AB: Oczekuje, że będzie się rozwijać się co najmniej w tempie dynamiki rynku dystrybucji IT, dla którego prognozy mówią o 4% wzrostu w Polsce, poinformował wiceprezes i CFO Grzegorz Ochędzan. Grupa zakłada dalszą optymalizację zapasów, rozważa akwizycje i refinansowanie zapadających obligacji.
Vivid Games: Odnotowało 17 tys. zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 50 tys. zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
R22: Odnotowało 9,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 8,48 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Vercom: Odnotował 9,54 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 6,63 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa AB: Odnotowała 31,87 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. roku obrotowego 2022/2023 (styczeń-marzec 2023) wobec 30,7 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Answear.com: Odnotowało 3,43 mln zł jednostkowego zysku netto w I kw. 2023 r. wobec 3,35 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Data4: Otworzyła pierwsze centrum danych w Polsce zlokalizowane w Jawczycach k. Warszawy. Docelowo na terenie kampusu powstaną cztery obiekty o łącznej mocy 60 MW, a całkowity koszt inwestycji wyniesie 1 mld zł, podała spółka. Rozpoczęcie budowy drugiego centrum zaplanowano na czerwiec br., podano także.
SatRev: Firma spacetech z portfela JR Holding tworzy spółkę w Australii i będzie tam budować satelity, podała spółka.
Comarch: Portfel zamówień na 2023 ma obecnie wartość o 7% większą niż rok temu o tej samej porze, poinformował wiceprezes Konrad Tarański. Grupa pracuje nad dużymi kontraktami na świecie, szczególnie w obszarze telco.
Grupa WP: Po zmigrowaniu portalu Nocowanie na model transakcyjny, liczy na rosnące przychody z tego modelu i efekty synergii dzięki dostępowi na tej platformie do 100 tys. kwater w regionie środkowoeuropejskim, poinformował prezes Jacek Świderski.
MedApp: Zarejestrował spółkę MedApp AI, która została powołana w celu tworzenia i rozwoju rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją, w szczególności uczenia głębokiego (ang. deep learning), podał MedApp. W ocenie zarządu, powołanie i rejestracja ww. spółki zależnej ma status znaczących, albowiem stanowią rozpoczęcie procesu wdrażania planów dot. przenoszenia zorganizowanych części przedsiębiorstwa do spółek zależnych zgodnie z treścią powziętych przez nadzwyczajne walne zgromadzenie uchwał w dniu 3 kwietnia 2023 r.
Orange Polska: Rada nadzorcza powołała Liudimilę Climoc na stanowisko prezeski zarządu Orange Polska z dniem 1 września 2023 r., podała spółka. Julien Ducarroz obejmie stanowisko prezesa Orange Romania.
Visa: Planuje otworzyć w Polsce globalny Hub Technologiczno-produktowy, który ma wspierać model rozwoju innowacji opartego na działaniu w trybie 24/7, podała Visa. Hub ma zatrudnić 1500 osób w ciągu kilku najbliższych lat.
Grupa WP: Odnotowała 14,39 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 43,41 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Brand24: Odnotował 0,99 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 0,47 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody za kwiecień 2023 r. wyniosły ok. 183 mln USD i były o ok. 28% wyższe r/r, podała spółka.
Blue Media: Rozpoczyna proces rebrandingu do nowej marki parasolowej Autopay. Firma planuje rozwój nowych produktów, chce stać się czołową europejską firmą technologiczną i „z czasem” może zadebiutować na giełdzie, niekoniecznie w Polsce, poinformował współzałożyciel oraz CEO Blue Media Andrzej Antoń.
Ailleron: Marcin Dąbrowski zrezygnował z funkcji wiceprezesa oraz dyrektora operacyjnego Ailleron, podała spółka. Jako powód rezygnacji wskazano chęć podjęcia wyzwań zawodowych w obszarze własnej działalności gospodarczej. W związku z powyższym zarząd Ailleron działał będzie w następującym składzie: Rafał Styczeń – prezes zarządu; Grzegorz Młynarczyk – wiceprezes zarządu; Tomasz Król – członek zarządu.
Żabka Group: Podała w raporcie zintegrowanym za 2022, że osiągnęło GMV na poziomie 18,5 mld zł (+28% r/r), w tym 1,1 mld zł GMV w obszarze cyfrowym (+16% r/r), LFL 17%. Wzrost sieci sklepów w 2022 o 1067 sklepów do 9021 na koniec grudnia (+13% r/r). Marża franczyzobiorców 15,9% (+0,5pkt proc. r/r), znormalizowana marża EBITDA 13,1% (-0,6 pkt proc. r/r); capex: 1,4 vs. 1,1 mld zł przed rokiem, FCF 0,5 vs. 0,6 mld zł przed rokiem, ND/EBITDA 2,1x (-0,5x r/r).
project44: Amerykańska firma z zakresu widoczności łańcucha dostaw i operator zaawansowanej platformy widoczności end-to-end otwiera nowe biuro w Krakowie, które będzie stanowić największy oddział firmy w Europie.
Future Collars: Szkoła kompetencji cyfrowych rozszerza swoją działalność na Irlandię. To kolejny krok w ekspansji szkoły na europejskim rynku. „Po wejściu na bliski wschód i nawiązaniu współpracy ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi rozszerzamy działalność o kolejne kierunki ekspansji. Weszliśmy na rynek Irlandii z oferta naszych kursów i uczymy już pierwsze grupy” – skomentowała prezes Beata Jarosz.
SAS: Wzmocnił swoje wysiłki w tworzeniu godnej zaufania sztucznej inteligencji. Firma otworzyła w Holandii pierwsze na świecie laboratorium etycznej sztucznej inteligencji – REAHL. Jednocześnie SAS rozwija program Data Ethics Practice, integrując go z inicjatywą Data for Good, dzięki czemu potencjał sztucznej inteligencji będzie mógł być lepiej wykorzystany w projektach dla dobra świata.
Persistent Systems: Międzynarodowa firma zajmująca się inżynierią cyfrową, otworzyła pierwsze biuro w Polsce, rozszerzając tym samym swoje usługi w Europie. Odział ma odegrać kluczową rolę w napędzaniu cyfrowej transformacji dla klientów z różnych branż i zapewnić lokalnym specjalistom IT szerokie możliwości rozwoju kariery.
Panattoni: Deweloper powierzchni przemysłowych na świecie zrealizowało ok. 230 tys. m2 powierzchni dla Grupy H&M, a w tym roku deweloper dostarczy kolejne 82 tys. m2 w regionie Poznania. Obiekt wesprze e-commerce Grupy H&M.
Glovo: W ciągu ostatniego roku odnotowało wzrost o 40% liczby aktywnych partnerów z branży gastronomicznej i handlowej, stając się tym samym aplikacją z najszerszym wyborem sklepów i restauracji w Polsce. Już co czwarta restauracja w kraju jest dostępna w aplikacji Glovo.
Diageo: Właściciel takich marek jak Guinness, Smirnoff i Johnnie Walker, ogłosił pięcioletni program transformacji biznesowej. To najbardziej znacząca inwestycja w technologię w historii spółki. We współpracy z SAP i IBM Diageo przeprojektuje i usprawni procesy w 180 krajach, w których prowadzi działalność.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Software Mansion: Zamierza zadebiutować na NewConnect po wakacjach, poinformował ISBtech prezes Marcin Skotniczny. Wcześniej spółka wypłaci dywidendę. Ponadto zakłada, że do końca roku zwiększy zatrudnienie do 240-260 osób.
STS Holding: Zarząd zarekomendował przeznaczenie 86,2 mln zł z zysku netto za 2022 r. – wynoszącego 126,61 mln zł i pomniejszonego o wypłaconą 31 października 2022 r. zaliczkę na poczet dywidendy w kwocie 42,26 mln zł, tj. 86,34 mln zł – na dywidendę, co oznacza wypłatę w wysokości 0,55 zł na akcję, podała spółka.
Asseco Poland: Chce dzięki skupowi akcji własnych mieć możliwość elastycznego reagowania w potencjalnej sytuacji kryzysowej na rynku lub ewentualnych zmian właścicielskich, poinformował zarząd grupy. Realizacja ewentualnego buy-backu byłaby finansowania kredytem.
R22: Podczas zwyczajnego walnego zgromadzenia zwołanego na 26 czerwca akcjonariusze R22 zdecydują o połączeniu R22 z cyber_Folks, podano w projektach uchwał. Celem procesu jest m.in. uproszczenie struktury Grupy oraz komunikacji zewnętrznej obu podmiotów dla klientów i inwestorów.
EBS: Firma z branży security został przejęty przez Alarm.com – amerykańskiego lidera smart home i business security, podała spółka.
Grupa WP: Rozważa przejęcia firm z segmentu turystyki w regionie środkowoeuropejskim, poinformował prezes Jacek Świderski.
Kino Polska: Zarekomendował akcjonariuszom przeznaczenie 6,94 mln zł z zysku netto za 2022 r., wynoszącego 20,23 mln zł, na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,35 zł na akcję, podała spółka. Pozostałe 13,29 mln zł proponuje przeznaczyć na kapitał zapasowy.
Tenderhut: Zwiększył zaangażowanie w kapitale zakładowym Brainhint z 51% do 65,5% w zamian za zapłatę w kwocie 452,3tys. zł.
Traxlo: Ogłosiło zamknięcie finansowania pre-seed na poziomie 1,1 mln euro. Do dotychczasowych inwestorów tj. Iron Wolf Capital, Antler i Red Pill VC dołączył gdański fundusz Black Pearls VC i anioł biznesu z USA. Traxlo planuje wykorzystać finansowanie do dalszego rozwoju na istniejących rynkach, ze szczególnym nastawieniem na Polskę. Firma świadczy usługi dla sieci sklepów spożywczych i oraz dla marek FMCG poprzez sieć lokalnych 'gigerów’, którzy wykonują codzienne zadania w sklepach znajdujących się w pobliżu ich domów. Zadania obejmują sprawdzanie daty ważności produktów, uzupełnianie zapasów, merchandising, czy też kontrolę zapasów.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
XTPL: Potwierdził przyjęcie zamówienia na dostawę modułu drukującego do integracji przemysłowej. Zamawiającym partnerem jest jeden z kluczowych globalnych producentów przemysłowych maszyn m.in. dla przemysłu półprzewodnikowego oraz wyświetlaczy (FPD) wchodzący w skład indeksu Nasdaq 100, podało XTPL. Dostarczenie modułu do klienta z USA jest zaplanowane jeszcze w tym roku. Rozliczenie zamówienia wpłynie pozytywnie na wyniki finansowe osiągnięte w 2023 roku, a intencją spółki jest kontynuacja budowania relacji i współpracy komercyjnej z klientem także w kolejnych okresach.
GPW: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) jest w finalnych testach rynku Private Market, poinformował prezes Marek Dietl.
Viaplay, Play: Viaplay Group rozszerzyło długoterminową współpracę dystrybucyjną z Play – w efekcie dostęp do serwisu streamingowego Viaplay będzie częścią pakietów usług telewizyjnych znajdujących się w ofercie Play, podał Viaplay. Na koniec 2022 roku platforma streamingowa Viaplay posiadała w Polsce 1,2 mln subskrybentów, podano także.
Creotech Instruments: Zakończył negocjacje dotyczące oferty na zaprojektowanie i wykonanie prototypów detektorów o dużej powierzchni opartych na technologii nadprzewodzących nanoprzewodów (superconducting nanowire) dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), podała spółka. Projekt będzie realizowany z zagranicznymi podwykonawcami. Spółka będzie pełniła rolę lidera projektu i będzie odpowiedzialna za elektronikę oraz testy. Całkowita wartość projektu wynosi około 1 mln euro, w tym około 400 tys. euro przypada na Creotech.
PKP PLK: PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z konsorcjum w składzie: Fonon (spółka zależna Wasko), SPC-2, Herkules Infrastruktura w restrukturyzacji, Nokia Solutions and Networks umowę o przeprowadzenie mediacji przed Sądem polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP w związku z realizacją przez konsorcjum umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Budowy Infrastruktury Systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP PLK, podało Wasko. Wartość przedmiotu sporu, który podlegać będzie mediacjom wynosi 6,07 mld zł.
PKP Intercity: Zleciło firmie PKP Informatyka wdrożenie nowego Systemu Planowania i Obsługi Rozkładów Jazdy za ponad 7,6 mln zł, podał przewoźnik.
Poczta Polska: Zakończyła montaż nowego sortera we wrocławskiej sortowni. Jest to największa jednorazowa inwestycja w automatyzację procesów logistycznych od początku historii spółki. Koszt sortera wraz z inwestycjami towarzyszącymi to niemal 90 mln zł, podała Poczta.
Mennica Skarbowa: Rozpoczęła sprzedaż złota oraz srebra inwestycyjnego w nowych kanałach online – na platformach Allegro oraz Empiku, podała spółka. Zarząd Mennicy Skarbowej jest przekonany, że nowe kanały sprzedaży zwiększą przychody spółki w perspektywie średnioterminowej i znacząco powiększą liczbę klientów.
PKO BP: 30 maja zorganizuje wirtualne targi pracy w Metaverse. To pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce i jedno z pierwszych na świecie. Targi dedykowane są zarówno osobom dopiero wchodzącym na rynek pracy, jak i bardziej doświadczonym specjalistom z obszarów IT, Data Science, Big Data, Sprzedaż, Obsługa Klienta, UX, Ryzyko, czy Operacje. Uczestnicy będą mogli m.in. dowiedzieć się jak funkcjonuje bank i zaaplikować na wybrane stanowisko. Najbardziej aktywni użytkownicy będą mieli szansę umówić się na indywidualną rozmowę z bankowymi rekruterami.
BNP Paribas: Nawiązał współpracę z firmą technologiczną Envirly, która opracowała innowacyjne narzędzie do zarządzania śladem węglowym. Dzięki niej klienci firmowi banku będą mogli mierzyć, raportować i w konsekwencji skutecznie zmniejszać emisje gazów cieplarnianych oraz podejmować kolejne, bardziej ekologiczne decyzje.
Ekoen: Za ładowanie samochodu elektrycznego użytkownicy superszybkich hubów ładowania Ekoen mogą płacić nie tylko kartami płatniczymi, ale także za pomocą aplikacji Elocity. Warszawski hub ładowania Ekoen, zlokalizowany przy ul. Postępu 14 działa od końca stycznia 2023 roku.
Creotech Instruments: Podpisał z Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia umowę na realizację projektu „Przemysłowe studium wykonalności projektu konstelacji mikrosatelitów optoelektronicznych Ziemi”, obejmujące fazę 0 i A przygotowania konstelacji zgodnie z metodologią ECSS (European Collaboration for Space Standarization). Fazy 0 i A są pierwszymi fazami projektów kosmicznych w nomenklaturze ECSS. Projekt wykonywany jest w konsorcjum, w którym liderem jest Emitent, zaś członkiem Airbus Defence And Space, spółka z siedzibą we Francji. Wartość kontraktu wynosi 6,5 mln zł brutto, z czego większa część wynagrodzenia przypada na Creotech. Projekt realizowany będzie w 2023 roku.
Peek & Cloppenburg: Multibrandowa sieć sklepów odzieżowych Peek & Cloppenburg odświeżyła swój polski sklep internetowy www.peek-cloppenburg.pl. Polscy klienci mogą teraz cieszyć się bardziej nowoczesnym designem strony, uproszczoną orientacją oraz nowymi funkcjonalnościami. Nowej platformy polskiego sklepu online jest kontynuacją strategii omnichannelowej oraz dalszego inwestowania w polski rynek. Peek & Cloppenburg posiada aktualnie dziesięć salonów sprzedaży w Polsce. W marcu tego roku portfolio P& C powiększyło się o sklep w warszawskiej Promenadzie.
Cloud Technologies: W marcu br. sprzedaż danych cyfrowych do kluczowych klientów wzrosła o 41% r/r. „Chcemy dążyć do zwiększenia wolumenu sprzedawanych danych na dotychczasowych rynkach, ale również w nowych obszarach o dużym potencjale wzrostu, takich jak wykorzystanie danych w sektorze sztucznej inteligencji. Wciąż naszym priorytetem jest rozwój organiczny, który uzupełnia rozwój przez akwizycje i inwestycje” – skomentował prezes Piotr Prajsnar.
Cinkciarz: Od 23 maja w eStore fintechu można zamawiać limitowaną edycję Startera Cinkciarz.pl z kartą „Spider-Man: poprzez Multiwersum” w wersji Spider-Punk i Miles Morales. Po jej rejestracji na portalu staje się wielowalutową kartą płatniczą.
ID Logistics: Europejski lider logistyki kontraktowej, wykorzystuje autonomiczne roboty mobilne AMR do optymalizacji operacji w centrum dystrybucji Mahou San Miguel, firmy z branży beverage. Roboty AMR zwiększają wydajność i przyspieszają proces kompletacji zamówień. Wdrożenie pozwoliło na redukcję tras w magazynie a dzięki dodatkowym systemom podnoszenia próżniowego poprawia ergonomię pracy.
Netia: We współpracy z Oktawave, uzupełniła swój sztandarowy produkt, Netia Compute (platforma chmurowa na bazie technologii VMware) o usługę Premium Support, dzięki której klienci mogą przekazać rozwój i utrzymanie infrastruktury IT w ręce doświadczonych, certyfikowanych ekspertów, ponosząc przy tym ułamek kosztów w stosunku do tradycyjnego modelu.
Europa Systems: Jako integrator i producent zaprojektowała, wyprodukowała i wdrożyła dedykowane rozwiązanie dostosowane do specyfiki branży mleczarskiej w zakładzie OSM Piątnica w Ostrołęce.
Fiserv Polska: Na terminalach działającego pod marką PolCard from Fiserv, dostępna jest tokenizacja danych kart płatniczych. Nowe rozwiązanie chroni numer karty oraz jej datę ważności, zastępując te informacje unikalnym ciągiem cyfr, czyli tzw. tokenem. Tokenizacja, która obecnie obejmuje terminale w hotelach i wypożyczalniach samochodów, jeszcze bardziej podniesie poziom bezpieczeństwa transakcji w tych punktach.
Green Cell: Ogłosił współpracę z Chain4Energy, pionierem technologii blockchain dla przemysłu energetycznego. Chain4Energy umożliwia producentom, konsumentom i uczestnikom rynku energetycznego zarządzanie i handel energią poprzez bezpieczną i łatwą w obsłudze platformę. Integracja ładowarki Green Cell z systemem Chain4Energy pozwoli stworzyć platformę do ładowania samochodów elektrycznych, która wykorzystuje technologię blockchain do śledzenia zużycia energii oraz rozliczania transakcji w aplikacji mobilnej.
Check Point Research: Netflix oficjalnie poinformował użytkowników o braku możliwości współdzielenia konta z osobami spoza gospodarstwa domowego. Do tej pory możliwość współdzielenia kont była silnym atutem amerykańskiego giganta, z usług którego korzysta ok. 12 mln polskich użytkowników. W Hiszpanii w pierwszym kwartale roku z subskrypcji Netflixa zrezygnowało około miliona osób. Część współużytkowników szuka rozwiązania w darknecie i nielegalnych ogłoszeniach z tanią subskrypcją. Analitycy firmy Check Point Research odkryli kanały Telegram powiązane z portalami cyberprzestępczymi, oferujące dostęp do miesięcznego planu Premium Netflix za jedyne 190 rupii indyjskich, czyli nieco ponad 2 euro. Większość z oferowanych kont jest uzyskiwana ze złamanych danych uwierzytelniających lub naruszonych kont.
Maersk: Największa na świecie firma zajmująca się transportem kontenerowym, poczyniła znaczne postępy w swojej cyfrowej transformacji, wykorzystując platformę SAP Business Technology Platform. Dzięki technologii SAP i automatyzacji procesów, firma zwiększyła wydajność operacji biznesowych i zoptymalizowała procesy. Maersk opracował multi-platformowy model transformacji cyfrowej, który pomoże firmie przyspieszyć migrację do chmury.
LeaseLink: Fintech leasingowy umożliwił swoim klientom zdalne potwierdzanie tożsamości poprzez mojeID. Oferowana przez KIR usługa będzie wykorzystywana w procesach zawierania umów z klientami.
Red Hat: Zaprezentował rozwiązanie Trusted Software Supply Chain. Usługa zapewnia programistom informacje na temat luk i zagrożeń w wykorzystywanym przez nich oprogramowaniu open source w czasie rzeczywistym. Może też podpowiadać odpowiednie środki zaradcze, aby minimalizować ryzyko i neutralizować zagrożenie. Podczas tegorocznej konferencji Red Hat Summit firma zaprezentowała też inne rozwiązania, m.in.: Event-Driven Ansible, przyspieszający automatyzację w dowolnym środowisku IT, co umożliwia odciążenie pracowników, zmniejszenie ryzyka wystąpienia błędów i przyspieszenie czasu reakcji; Red Hat OpenShift AI, które wspiera wdrażanie generatywnej sztucznej inteligencji w chmurze hybrydowej; Red Hat Developer Hub, otwarty portal dla deweloperów, zapewniający potrzebne zasoby i narzędzia w jednej scentralizowanej platformie, co pomaga zwiększać produktywność i przewagę konkurencyjną.
Red Hat: Przedstawił rozwiązanie Ansible Lightspeed, które ułatwia automatyzację środowisk IT z pomocą sztucznej inteligencji. Pomaga ono we wprowadzaniu rozwiązań tego rodzaju w całym przedsiębiorstwie, co ułatwia pracę początkującym użytkownikom i zdejmuje ciężar formułowania niskopoziomowych zadań z doświadczonych administratorów.
Microsoft: Podczas konferencji Microsoft Build 2023 wśród najważniejszych ogłoszeń wymieniono: Microsoft przyjmuje otwarty standard wtyczek, ten sam co OpenAI dla ChatGPT, umożliwiając zgodność i możliwość współpracy pomiędzy ChatGPT i Copilot. Proces tworzenia wtyczek będzie dzięki temu spójny dla programistów różnych platform, zarówno konsumenckich jak i biznesowych, w tym ChatGPT, Bing, Dynamics 365 Copilot i Microsoft 365 Copilot. Bing AI otrzymuje główne funkcje czatu i będzie domyślnym środowiskiem wyszukiwania dla ChatGPT. Do narzędzia zostanie też dodanych wiele praktycznych usług firm trzecich – za pośrednictwem Bing będzie można skorzystać z OpenTable i Wolfram Alpha, jak również z Instacart, Kayak, Klarna, Redfin czy Zillow. Microsoft zaprezentował Azure AI Studio, aby ułatwić integrację zewnętrznych źródeł danych z usługą Azure OpenAI. Nowe narzędzia umożliwiają klientom wdrażanie innowacyjnych modeli sztucznej inteligencji przy użyciu własnych danych, przyspieszając czas uzyskania oczekiwanych wyników od aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję. Microsoft udostępnia również Azure AI Content Safety, nową usługę, która pomaga firmom tworzyć bezpieczniejsze środowiska i społeczności online. Rozwiązanie ma wykrywać treści nawołujące do nienawiści, przemocy i samookaleczeń, jak również te o charakterze seksualnym w różnych językach, zarówno w tekście, jak i w obrazach. Microsoft Fabric to nowa zintegrowana platforma do działań analitycznych, w tym inżynierii , integracji i przechowywania danych, monitorowania aplikacji oraz analityki w czasie rzeczywistym i raportowania business intelligence. Wszystko to będzie połączone w ramach jednego repozytorium zwanego OneLake. Microsoft ogłosił ogólną dostępność Microsoft Dev Box od czerwca 2023 r., wraz z kolejnymi możliwościami usługi, które obejmą nowy pakiet startowy dla deweloperów na portalu Azure Marketplace oraz wyspecjalizowany portal do zarządzania Dev Box-em i środowiskiem Azure Deployments Environments. Microsoft Dev Box to usługa platformy Azure, która zapewnia deweloperom dostęp do gotowych do kodowania pól deweloperskich specyficznych dla projektu, które są wstępnie skonfigurowane i zarządzane centralnie.
Bunasta: Jedna z największych agencji celnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej chce przyspieszyć rozwój w Polsce, a także wejść na kolejne rynki europejskie. Spółka do rozbudowy biznesu wykorzystuje autorski system technologiczny, który dotychczas pomógł skrócić średni czas wypełniania dokumentów tranzytowych z 40 do 16 minut. Wywodząca się z Litwy firma zamierza pomóc polskim przewoźnikom w pokonywaniu zmian prawnych, które dotykają transportujących ładunki do Wielkiej Brytanii.
Vertiv: University Technical College Heathrow ogłosiło współpracę z firmą w zakresie realizacji programu nauczania dotyczącego branży centrów danych. Działania te są częścią programu Digital Futures, który pomaga zabezpieczyć branżę na przyszłość w obliczu rosnącej luki kompetencyjnej. W ramach programu pierwsi studenci już podjęli praktyki zawodowe w centrach danych.
home.pl: Ogłosił rozpoczęcie współpracy z Zachodniopomorską Szkołą Biznesu w Szczecinie – Akademią Nauk Stosowanych. Po Uniwersytecie Szczecińskim i Technikum Łączności, jest to kolejne ważne przedsięwzięcie firmy na rzecz wsparcia młodych, ambitnych ludzi. Dzięki podpisanemu porozumieniu studenci będą mogli odbyć praktyki, staże i wizyty studyjne w tej nowoczesnej i szybko rozwijającej się polskiej firmie. Co więcej, po udanym wdrożeniu pierwszych programów partnerskich home.pl zapowiada podpisanie nowych umów z uczelniami już nie tylko w Szczecinie, lecz także w całym kraju.
Google: Najnowsza inicjatywa Google for Startups to specjalny program dla startupów wykorzystujących AI do poprawy jakości ochrony zdrowia, Google for Startups – Growth Academy: AI for Health. Jest to bezpłatny program Google for Startups, który pomoże startupom w łatwiejszym skalowaniu i wprowadzeniu innowacji z wykorzystaniem AI. Podobnie jak w przypadku Growth Academy: Cybersecurity wybrane startupy wezmą udział w trwającej trzy miesiące serii warsztatów.
Plus: Dostępność internetu stacjonarnego Plus Światłowód została poszerzona o lokalizacje, w których znajduje się infrastruktura operatora Światłowód Inwestycje. Dzięki temu możliwość skorzystania z oferty Plus Światłowód ma już około 13 mln mieszkańców Polski.
Źródło: ISBnews