Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 17-21 lutego.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
mObywatel: Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) przeznaczy 200 mln zł na rozwój aplikacji mObywatel, moduł „Twoja firma” i system „Odyseusz”. To kolejne trzy przedsięwzięcia, które otrzymają wsparcie w ramach inwestycji „E-usługi publiczne, rozwiązania IT usprawniające funkcjonowanie administracji i sektorów gospodarki”, podało Ministerstwo Cyfryzacji.
Rynek kurierski: Przy założeniu, że przesyłka umieszczona została w automacie na nie dłużej niż 24 godziny (bez sobót, niedziel i świąt), w grudniu 2023 roku wykorzystanie skrytek plasowało się na poziomie 70,6% dla przesyłek kurierskich gotowych do odbioru, a dla przesyłek nadanych za pośrednictwem automatu na poziomie 13,9%, wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Według UKE, są wciąż województwa, gdzie istnieje potencjał do stawiania nowych automatów – liczony liczbą mieszkańców przypadających na automat i skrytkę.
GenAI: 42% polskich prezesów ocenia, że generatywna AI zwiększy rentowność ich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy, wynika z 28. globalnego badania szefów firm (CEO Survey), przeprowadzonego przez PwC. Globalnie 49% prezesów oczekuje, że projekty AI zwiększą zyski firmy już w ciągu roku. Brak zmiany lub mała zmiana w rentowności jest oczekiwana przez 44% CEO w Polsce i 40% na świecie.
Dane w firmach: Ponad połowa (58%) liderów ze świata biznesu twierdzi, że w ich firmach kluczowe decyzje są podejmowane na podstawie niedokładnych lub niespójnych danych. Niemal dwie trzecie (65%) z nich uważa z kolei, że nikt w ich organizacjach nie ma pełnej wiedzy na temat zgromadzonych danych czy sposobu dostępu do nich, wynika z raportu przygotowanego przez SoftServe na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie tej firmy przez Wakefield Research.
TV cyfrowa: Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) rozpoczął postępowanie konsultacyjne dotyczące opracowania nowego planu zagospodarowania częstotliwości dla zakresu 174-230 MHz, wykorzystywanego w służbie radiodyfuzyjnej przez systemy naziemnej telewizji cyfrowej w standardach DVB-T lub DVB-T2.
Współpraca doc. cyfryzacji: Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski reprezentuje Polskę podczas Zgromadzenia Ogólnego DCO w Jordanii. Polska oficjalnie rozpoczęła proces przystąpienia do Digital Cooperation Organization (DCO), międzynarodowej organizacji wspierającej rozwój gospodarki cyfrowej i współpracę technologiczną.
Cyberbezpieczeństwo: 8% prób ataków ransomware dotyczy ochrony zdrowia; większy odsetek ataków notuje się jedynie dla biznesu (18%) i przemysłu (17%), wynika z danych Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA). W 56% placówek medycznych dotkniętych cyberatakiem odnotowano gorsze wyniki leczenia pacjentów z powodu opóźnień w procedurach i badaniach, w 53% zaobserwowano wzrost złożoności w procedurze leczenia, a w 28% wzrost śmiertelności.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Orange Polska: Odnotowało 913 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 818 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
XTB: Otrzymało licencję agenta papierów wartościowych w Chile, podała spółka. XTB intensywnie pracuje nad rozwojem operacyjnym i technologicznym, aby rozpocząć przyjmowanie nowych chilijskich klientów w pierwszej połowie tego roku.
Sygnity: Miało ok. 60,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2024 r., podała spółka, prezentując wstępne dane. EBITDA sięgnęła ok. 81,7 mln zł, a przychody ok. 293,1 mln zł.
Play: Podjął decyzję o emisji nie więcej niż 700 tys. niezabezpieczonych 5-letnich obligacji serii C o wartości nominalnej 1 tys. zł każda i łącznej wartości nominalnej nie większej niż 700 mln zł, podał P4. Obligacje będą miały charakter zielonych papierów, a środki pozyskane z emisji będą wykorzystane na zrefinansowanie i finansowanie projektów, zgodnych z Green Financing Framework Grupy Iliad, mających na celu w głównej mierze modernizację sieci (zarówno mobilnej jak i stacjonarnej), opartej na najnowszych technologiach zapewniających poprawę efektywności energetycznej.
Digital Network: Podwyższył prognozę na ub.r. w zakresie zysku netto z działalności kontynuowanej o 8% względem wcześniejszej prognogy do 28,19 mln zł i prognozę zysku EBITDA – o 7% do 43,72 mln zł, podała spółka.
Microsoft: Zainwestuje w Polsce kolejne 700 mln USD w rozbudowę usług chmurowych, AI dla potrzeb m.in. cyberbezpieczeństwa, poinformował wiceprezes i prezydent Microsoft Brad Smith.
Asseco SEE: Portfel zamówień Asseco South Eastern Europe (Asseco SEE) na bieżący rok, wraz z Payten, ma obecnie wartość 249 mln euro i jest o 7% wyższy r/r, podała spółka.
Asseco SEE: Odnotowało 60 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2024 r. wobec 48,6 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane.
Komputronik: Odnotował 1,66 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. roku obrotowego 2024/2025 (październik-grudzień 2024) wobec 3,16 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Google: Przewiduje zainwestowanie w Polsce „miliardów złotych” i oczekuje ścisłej współpracy z rządem i Polskim Funduszem Rozwoju S.A. (PFR) w celu przyspieszenia wdrażania sztucznej inteligencji w Polsce, poinformowała president i chief investment officer Alphabet i Google Ruth Porat.
Microsoft: Naukowcy twierdzą, że stworzyli chip, który wykorzystuje nowy stan materii, który może stanowić podstawę najpotężniejszych komputerów kwantowych. Chip o nazwie „Majorana 1” wykorzystuje tak zwany topologiczny nadprzewodnik – materiał, który nie jest ciałem stałym, cieczą ani gazem – do produkcji bloków konstrukcyjnych, które można skalować do potężnego komputera kwantowego, podał Microsoft.
Eco5tech: W IV kwartale 2024 r. spółka wypracowała blisko 1,1 mln zł przychodów ze sprzedaży przy 255 tys. zł zysku operacyjnego oraz 314 tys. zł zysku netto. Spółka skupiała się na realizacji zadań z bieżącego portfolio oraz pozyskiwaniu nowych kontraktów. W całym 2024 r. przychody spadły o 87% r/r do 2,4 mln zł, co przełożyło się na stratę netto w wysokości 3,3 mln zł. Eco5tech rozwija innowacyjne technologie w obszarze Property Technology.
Neptis: System Yanosik zgromadził ponad 5 mln aktywnych użytkowników. Miniony rok przyniósł 16,5-proc. wzrost liczby nowych użytkowników, a łączna liczba pobrań naszej aplikacji wynosi 34 mln. Kierowcy, korzystając z Yanosika, pokonali ponad 20 mld km.
Novakid: Internetowa szkoła języka angielskiego w 2024 roku odnotowała w Polsce, która stanowi główny europejski rynek dla firmy, niemal 24-procentowy wzrost liczby użytkowników i 40-procentowy wzrost liczby przeprowadzonych lekcji. W ujęciu globalnym spółka wypracowała także wzrost przychodu na poziomie 26% r/r, a jednym z najważniejszych osiągnięć biznesowych firmy było przejęcie Lingumi, platformy opartej na sztucznej inteligencji.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Internet Union: FixMap jest zainteresowany zakupem większościowego pakietu akcji wrocławskiego operatora telekomunikacyjnego Internet Union od Pawła Dobosza, dotychczasowego głównego akcjonariusza, za ponad 90 mln zł, podała spółka. Transakcja zostanie przeprowadzona po ziszczeniu się warunków wynikających z zawartej pomiędzy stronami umowy przedwstępnej. Docelowo FixMap zamierza osiągnąć 100% udziału w akcjonariacie.
SIM Factor: Chce pozyskać ok. 10 mln zł z nowej emisji do 560 tys. akcji serii B, podała spółka. SIM Factor będzie notowany na rynku NewConnect, podano także.
Creotech Instruments: Zawarł umowy objęcia łącznie 475 tys. akcji na okaziciela serii K, o łącznej wartości nominalnej 47,5 tys zł, podała spółka. Akcje zostały objęte po cenie emisyjnej wynoszącej 160 złotych jedną akcję i zostały w pełni opłacone przez inwestorów wkładami pieniężnymi w łącznej kwocie 76 mln zł.
Legimi: Wirtualna Polska Media (WP Media) zaprosiła do składania ofert sprzedaży nie więcej niż 428 044 akcji Legimi, co stanowi 26,45% kapitału zakładowego i uprawnia do 21,10% głosów, a cena nabycia będzie wynosić 45,5 zł za akcję, podała spółka. WP Media przeznaczy na potrzeby nabycia akcji maksymalnie 19,48 mln zł.
Comp: Zaprosił do składania przez akcjonariuszy ofert nabycia akcji spółki w łącznej liczbie nie większej niż 120 000 szt. (tj. 2,66% ogólnej liczby głosów) po cenie 175 zł za jedną akcję, czyli za łączną kwotę do 21 mln zł, podała spółka.
Ailleron: Podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu opcji strategicznych dotyczących posiadanego pakietu udziałów Software Mind w związku z uruchomieniem przez radę nadzorczą Software Mind wspólnego procesu wyjścia poprzez sprzedaż wszystkich lub większości udziałów w Software Mind w transakcji prywatnej do osoby trzeciej, podał Ailleron.
Modivo: CCC zakończyło negocjacje z akcjonariuszami mniejszościowymi Modivo i zawarło warunkowe umowy zobowiązujące do sprzedaży akcji Modivo na rzecz CCC z wykorzystaniem środków z nowej emisji akcji CCC, podała spółka. Wycena łącznego pakietu akcji wyniesie ok. 1,41 mld zł.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Plus: W zasięgu internetu mobilnego 5G sieci Plus jest obecnie ponad 26 mln mieszkańców Polski, a blisko 17 mln może korzystać z szybkiego jak światłowód 5G Ultra. W wyniku rozbudowy sieci do niemal 4 000 nadajników 5G dostępne jest w 1 320 miejscowościach w całym kraju, podała Grupa Polsat Plus.
XTPL: Zawarł z Printed Electronics Corporation (PEC) z siedzibą w Japonii niewyłączną umowę dystrybucji rozwiązań technologicznych XTPL, podała spółka. Na mocy podpisanej umowy dystrybutor będzie reklamował i sprzedawał rozwiązania technologiczne XTPL na terenie Japonii
PKO BP i Samsung: Podpisały list intencyjny dotyczący współpracy w obszarze tworzenia i wdrażania innowacyjnych rozwiązań w handlu elektronicznym, rozwijania ekosystemów technologicznych oraz tworzenia nowych procesów cyfrowych, podał bank. List intencyjny został zawarty na 48 miesięcy z możliwością przedłużenia.
FoodWell: 20 lutego wystartowała nowa platforma komunikacyjna Purella Superfoods. Marka kieruje ją do świadomych konsumentów, poszukujących naturalnych i przystępnych sposobów dbania o zdrowie. Kampania będzie realizowana w kanałach digital, outdoor oraz poprzez działania BTL. Purella Superfoods, należąca do FoodWell, jest wiodącym producentem żywności funkcjonalnej w Polsce.
InPost: 7R dostarczy kolejne dwa obiekty dla InPostu. Obie realizacje na łącznie 20 tys. m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej powstają na Pomorzu: w 7R Park Gdańsk IV i w 7R Park Słupsk.
TVN Media: Ogłosił strategiczną współpracę z Visa. Wprowadzenie danych transakcyjnych wzmacnia potencjał Addressable TV jako narzędzia umożliwiającego realizację kampanii o wysokiej skuteczności i efektywności. Nowe rozwiązanie otwiera możliwości lepszego dostosowania przekazu reklamowego do rzeczywistych zachowań zakupowych odbiorców.
eService: Wprowadził usługę ułatwiającą szybkie i bezkosztowe stworzenie własnego sklepu internetowego. Oferta eService obejmuje w pełni funkcjonalny, gotowy do rozpoczęcia sprzedaży sklep internetowy, a także zintegrowane z nim nowoczesne rozwiązania płatnicze, narzędzia analityczne i moduł logistyczny oraz domenę i hosting opłacone na 12 miesięcy.
Źródło: ISBnews