Wykonawcy dróg w Polsce zawierali w ostatnich miesiącach umowy o wartości odpowiadającej ok. 3/4 budżetu zamawiającego, podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Oznacza to, że wykonawcy podtrzymują swoje oferty złożone jeszcze przed wybuchem wojny.
„Co istotne, sukcesywnie podpisujemy kolejne umowy na realizację. Od 24 lutego br. podpisaliśmy dziewięć umów na realizację dróg o łącznej długości 95,9 km. Nasz łączny budżet dla tych inwestycji wynosił 4,25 mld zł, a wartość podpisanych umów to 3,1 mld zł (ok. 73% budżetu). Pokazuje to, że wykonawcy podtrzymują swoje oferty złożone jeszcze przed wybuchem wojny. Analizując ryzyka, biorą też pod uwagę, że kontrakty te wejdą w etap prac budowlanych dopiero w 2024 r., kiedy sytuacja na rynku powinna być już ustabilizowana. Ciągłość w podpisywaniu nowych umów na realizację wpływa na utrzymanie płynności i większą stabilność sektora budowlanego w naszym kraju” – czytamy w komunikacie Dyrekcji.
Informację tę GDDKiA podała przy okazji publikacji nowych danych nt. wprowadzonej przez nią waloryzacji kontraktów. Dyrekcja ocenia, że wskaźniki waloryzacyjne nadal dobrze oddają zmiany cen na rynku.
„Mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku. Wprowadzony przez GDDKiA w styczniu 2019 r. system bierze pod uwagę szereg kluczowych dla robót drogowych wskaźników publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i to na ich podstawie wyliczany jest wskaźnik korygujący (waloryzujący) cenę. Sprawdziliśmy wskaźniki waloryzacyjne GUS w kontekście najnowszych danych rynkowych. Kolejny miesiąc obserwujemy dynamiczny spadek cen stali. W przypadku cen paliw i asfaltów widoczny jest natomiast trend wzrostowy. Wskaźniki waloryzacyjne dla obu koszyków (bitum i beton) względem poprzedniego miesiąca, zanotowały wzrost. Od stycznia 2019 r. dokwietnia2022 r., w oparciu o dostępne dane opublikowane przez GUS, wskaźnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 1,2087, natomiast dla nawierzchni betonowej 1,2133. Biorąc pod uwagę rynkowe ceny i dane GUS, należy uznać, że wyliczone w oparciu o mechanizm waloryzacyjny wskaźniki, oddają realny obraz zmian cen na rynku” – czytamy dalej.
Obecnie w umowach GDDKiA stosowany jest 10-procentowy limit waloryzacyjny. Obejmuje on umowy zawierane na wszystkich etapach prac nad inwestycją drogową, tj. od opracowania dokumentacji przygotowawczej, poprzez projekt, aż po roboty budowlane i nadzór nad realizacją kontraktu. Taki limit waloryzacyjny obejmie też długookresowe prace związane z utrzymaniem istniejących dróg. Mechanizm waloryzacyjny zakłada, że ryzyko wzrostu (ale również spadku cen) dzielone jest pół na pół między inwestora i wykonawcę, a waloryzacja może przybierać wartości zarówno dodatnie jak i ujemne tj. +/- 10%, przypomina Dyrekcja.
24 maja br. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10% limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.
5 lipca br., przy udziale przedstawicieli Prokuratorii Generalnej Rzeczpospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Infrastruktury, odbyło się spotkanie z organizacjami branżowymi. Dotyczyło ono treści planowanych do zawarcia aneksów do umów na roboty budowlane, zwiększających limit poziomu waloryzacji do 10% zaakceptowanej kwoty kontraktowej (ZKK). Trwają jeszcze ostatnie prace nad ostateczną treścią aneksów, a zawieranie pierwszych z nich planowane jest około połowy lipca. Zawarcie wszystkich planowanych aneksów (ponad 130) powinno zakończyć się do końca sierpnia br.
Podniesienie limitu waloryzacji będzie miało zastosowanie również do tych wykonawców, którzy składali oferty w 2021 roku i oczekują na wybór oferty najkorzystniejszej lub podpisanie umowy, oraz tych, którzy podpisali umowy w ostatnim czasie.
„Należy podkreślić, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości. Warto też zwrócić uwagę, że dostępnym zabezpieczeniem przed wzrostem np. kosztów paliw, jest również hedging. Są to średnio- i długoterminowe kontrakty (nawet czteroletnie) zawierane w formule stałych cen. Wiele przedsiębiorstw, również tych realizujących relatywnie niewielkie kontrakty na drogach krajowych, korzysta obecnie z tego typu zabezpieczeń” – zakończono w komunikacie.
Źródło: ISBnews