Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (MOLF – Marine Off-Loading Facility), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu, podało Ministerstwo Infrastruktury. Dzięki MOLF największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską.
Wykonawcą dokumentacji projektowej jest konsorcjum firm: WUPROHYD oraz Ingeo. Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy.
„Zakres umowy obejmuje m.in. projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej wraz z fragmentem drogi technicznej oraz sprawowanie nadzoru autorskiego” – czytamy w komunikacie.
Dzięki MOLF największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Ponadto MOLF będzie stałym pomostem umożliwiającym swobodny ruch rumowiska oraz będzie umożliwiał cumowanie jednostek pływających o głębokości zanurzenia nie mniejszej niż 5 m.
„Stworzenie infrastruktury towarzyszącej jest niezbędne, by mogła powstać pierwsza polska elektrownia jądrowa. Umowa na projekt pirsu, który umożliwi dostawę drogą morską wielkogabarytowych elementów elektrowni, których nie można dostarczyć w inny sposób” – powiedział minister Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.
Budowa konstrukcji morskiej (MOLF) dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 r. programu wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. Zgodnie z założeniami programu i harmonogramem, MOLF ma być gotowy w 2028 roku, wraz z rozpoczęciem budowy elektrowni jądrowej. Oprócz infrastruktury morskiej rządowa uchwała zapewnia środki finansowe na realizację nowej linii kolejowej oraz nowej drogi krajowej. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.
Źródło: ISBnews