Miasto Stołeczne Warszawa, jako beneficjent dwóch projektów realizowanych ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, podpisało umowy o dofinansowanie dla etapu IV budowy II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz fazy II budowy trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą, podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Dofinansowanie wynosi łącznie ponad 2 mld zł.
„Gratuluję Warszawie pierwszych umów i czekamy na umowy z innymi miastami, które aplikują o środki z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko dla transportu miejskiego. Projekty te znacząco usprawnią komunikację w stolicy, zapewniając nowoczesne i proekologiczne rozwiązania. Inwestycje wpisują się w cele polityki spójności: Bardziej przyjazna dla środowiska niskoemisyjna Europa, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju miasta i poprawy jakości życia mieszkańców. Sukcesywnie będą podpisywane umowy zarówno w miastach wojewódzkich, regionalnych jak i mniejszych ośrodkach” – powiedział wiceminister Konrad Wojnarowski, cytowany w komunikacie.
Pierwszy z projektów obejmuje budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra w dzielnicy Bemowo. Z dofinansowaniem unijnym zbudowanych zostanie 3,4 km linii metra oraz 3 stacje metra: Lazurowa, Chrzanów, Karolin. Powstanie też Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. Ponadto miasto zakupi 7 szt. taboru metra. Jest to ostatni, budowany odcinek II linii metra. Po jego oddaniu do użytkowania, II linia metra będzie ukończona. Koszt całkowity projektu to kwota 3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 1,12 mld zł. Planowany termin zakończenia projektu to koniec grudnia 2026 r.
Realizacja drugiego projektu zapewni połączenie tramwajowe najważniejszych osiedli Wilanowa i Dolnego Mokotowa. Tramwaj połączy również Dworzec Zachodni i Ochotę. Powstanie też węzeł przesiadkowy Pole Mokotowskie oraz nowoczesna zajezdnia tramwajowa Annopol. W projekcie zaplanowano zbudowanie 22,45 km linii tramwajowej (w tym 8,16 km torów na terenie zajezdni tramwajowej). Koszt całkowity projektu to kwota 2,1 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 900 mln zł. Planowany termin zakończenia projektu to koniec września 2026 r. Projekt jest kontynuacją I fazy realizowanej z dofinansowaniem ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: ISBnews