Wskaźnik nastroju w handlu tradycyjnym (NHT) wzrósł o 5,9 pkt m/m do 33 pkt, wynika z cyklicznych danych M/platform. Wskaźnik prognoz na kolejny miesiąc (NHT+1) spadł o 0,9 pkt m/m do 33,9 pkt, wynika z badania przeprowadzonego w ostatnim tygodniu października przez M/platform wśród osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne.
„Październik był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym obserwujemy kilkuprocentowy wzrost obrotów w handlu tradycyjnym. Rok do roku obroty w tym kanale sprzedaży wzrosły o 3,7%. Przeciętny koszyk jest bardzo podobny do ubiegłorocznego, ale zapłaciliśmy za niego o 80 groszy więcej” – powiedziała dyrektor ds. analiz rynkowych w Comp Centrum Innowacji Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.
Na odczyt wskaźników wpływ wywiera czwarta fala pandemii, która może odbić się negatywnie także na grudniu, podano także.
„Analogicznie jak w poprzednim miesiącu, spadek wartości sprzedaży odnotowały wyroby tytoniowe (-3,7%), piwo (-4,3%) oraz wódka (-5,7%)” – czytamy dalej.
Wzrosty zanotowano w grupie produktów świeżych, alkoholi mocnych typu whisky, rum, gin czy likery (+6,8%) i napoje bezalkoholowe (+1,5%) .
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych.
Źródło: ISBnews