Średni koszt podróży samochodem elektrycznym w Polsce wynosi 23 zł na 100 km, wynika z badania EV 1000 przygotowanego przez EV Klub Polska. Kierowcy, którzy ładują się tylko w domu (58%), płacą za energię 12-15 zł na 100 km, natomiast średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł. Przeciętnie, w ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują 15-20 tys. km, czyli tyle samo, co kierowcy samochodów konwencjonalnych.
„Dane od respondentów ukazują nam kluczowe informacje na temat korzystania z pojazdów elektrycznych w Polsce. Poza faktem, że łącznie przejechano nimi ponad 36 milionów kilometrów, to zdecydowana większość użytkowników (60%) zamieszkuje w budynkach jednorodzinnych, w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 500 tys. Swoje codzienne podróże odbywają po mieście (58%) ograniczając koszty nie tylko na ładowaniu w domu, ale też generując oszczędności na poziomie 89 zł dziennie parkując w strefie płatnego parkowania” – powiedział prezes EV Klub Polska Łukasz Lewandowski.
Z badania wynika, że ładowanie samochodów elektrycznych w domu to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Koszt przejechania 100 km, w zależności od wybranej taryfy, różni się o kilka złotych. W przypadku najbardziej popularnej taryfy (G11) jest to 14,94 zł. Z kolei dla G12 ten koszt to 14,57 zł. Najtańszymi opcjami jest posiadanie wariantu G12n oraz G12w, gdzie cena za pokonanie 100 km wynosi odpowiednio 12,39 zł i 13,83 zł.
„Uwzględniając stawki wszystkich użytkowników mających możliwość ładowania się w domu, średni koszt przejechania 100 km w takim przypadku wynosi 14,33 zł” – wskazał Lewandowski.
W ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio między 15 a 20 tys. km. Przy czym 52% przebiegu stanowi jazda po mieście, a pozostałe 48% pokonywanych przez nich kilometrów jest poza obszarem miejskim. Jak wynika z zebranych danych, średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł. Statystycznie z takich stacji użytkownicy w ciągu roku korzystają ok. 48 razy.
Po uwzględnianiu średniego miksu wykorzystania źródeł prądu przemiennego (AC) i stałego (DC) oraz faktycznych kosztów kWh ponoszonych przez użytkowników, pokonanie 100 km pojazdem elektrycznym w Polsce to koszt przeciętnie ok. 23 zł. Uwzględniając przy tym średnie miesięczne przebiegi, kierowcy EV wydają miesięcznie średnio 345 zł na zakup energii elektrycznej, wynika także z materiału.
„Przy określeniu średnich kosztów ładowania kluczowe jest źródło energii, z którego korzystamy. Badanie ujawniło, że 58% sesji ładowania odbywa się w domu, a kolejne 16% na trasie z użyciem prądu stałego. Dodatkowo, 9% sesji odbywa się w miejscu pracy, 8% w mieście z użyciem prądu przemiennego, 5% w mieście z użyciem prądu stałego, a 3% w innych lokalizacjach. Co ciekawe sesje ładowania AC na trasie stanowią 2%” – dodał senior new mobility manager Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Albert Kania.
41% respondentów ładuje swoje pojazdy 1-2 razy w tygodniu, 17% codziennie, a 26% 2-4 razy w tygodniu. Częste ładowanie to efekt pokonywanych dystansów. 18% respondentów wskazało, że dziennie przejeżdża między 51 a 75 km, a po 17% pytanych wskazało na przedziały 41-50 oraz 76-100 km.
W badaniu opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000 wzięło udział 965 respondentów. Zebrano dane od właścicieli 66 różnych modeli samochodów, 30 marek i 15 ogólnodostępnych operatorów stacji ładowania. Partnerem strategicznym opracowania jest PSPA.
Źródło: ISBnews
Czyli okazało się to, co wszyscy przypuszczali: zakup elektryka nie ma sensu dla przeciętnego kierowcy. Biorąc pod uwagę średni dystans przejeżdżany miesięcznie, zakupiony elektryk zacznie na siebie zarabiać po ok. 20-25 latach. A właściwie to nie zacznie nigdy, bo po tym czasie jego akumulatory nie będą pozwalały nawet na dojechanie do najbliższego sklepu.