Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 3-7 lutego.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Bitcoin: Narodowy Bank Polski (NBP) nie rozważa trzymania rezerw walutowych w bitcoinach, ponieważ nie byłyby one bezpiecznym elementem rezerw, poinformował prezes NBP i przewodniczący Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Adam Glapiński.
Półprzewodniki: Polska ma szansę włączyć się do światowego rozwoju sektora półprzewodników, dlatego Ministerstwo Cyfryzacji (MC) przygotowało projekt programu dla tej branży. Liczy, że podpisze umowy dotyczące inwestycji z co najmniej trzema dużymi zagranicznymi podmiotami z tego sektora do 2030 r., poinformowali przedstawiciele resortu.
Robotyzacja, AI: Ponad połowa (51%) polskich przedsiębiorców deklaruje, że inwestowała w kapitał ludzki w swoich firmach w ostatnich dwóch latach, w automatyzację i robotyzację – 18%, a w narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję – 9%, wynika z badań PIE realizowanych wśród tysiąca polskich firm w latach 2020-2024.
Inteligentne liczniki: Liczba liczników zdalnego odczytu zainstalowanych w Polsce sięga 6,8 mln, co obejmuje ok. 36% odbiorców energii, wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) na podstawie danych opublikowanych przez Operatorów Systemów Dystrybucyjnych.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 9,9% r/r w styczniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 5,4%, a średnią wartość koszyka – o 4,3% r/r do 194,3 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Centra danych: Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) obsługuje obecnie projekty o wartości 8,9 mld euro, poinformowała zastępca Dyrektora Departamentu Wsparcia Inwestycji PAIH Monika Grzelak. Są to głównie projekty z sektora usług nowoczesnych – w tym dużo projektów związanych z centrami danych – oraz projekty produkcyjne z takich branż, jak spożywcza, przemysł motoryzacyjny, dodała.
Automatyzacja: Automatyzacja procesów finansowych (w tym blockchain i chmura obliczeniowa) to dla 41% respondentów obszary o największym potencjale kształtujące przyszłość firm w 2025 roku, wynika z badania do raportu KPMG i ACCA, w którym wzięli udział dyrektorzy finansowi w Polsce. Jednocześnie CFO są bardziej skłonni myśleć o regulacjach ESG jak o szansie biznesowej niż jak o wyzwaniu (odpowiednio: 35% i 24% badanych).
Praca i AI: Polskie przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu zaczynają wykorzystywać AI do automatyzacji powtarzalnych i najprostszych zadań – w efekcie 35% firm deklaruje, że zredukowało liczbę rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia, co oznacza wzrost o 10 pkt proc. r/r, wynika z badania EY. W 36% przedsiębiorstw wśród pracowników przeważa opinia, że wykorzystywanie technologii AI jest nieuchronne i należy zwiększać swoje cyfrowe kompetencje, w 21% dominuje sceptycyzm, w 19% obawa o utratę pracy lub trwałą zmianę jej charakteru, a w 13% entuzjazm i oczekiwania na wprowadzanie rozwiązań bazujących na AI pomagającej w codziennych obowiązkach.
AI w MŚP: Odsetek małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) planujących wdrożyć narzędzia generatywnej AI do końca br. wynosi 18%, natomiast 32% MŚP otwarcie deklaruje brak planów wdrażania nowych narzędzi AI, wynika z badania SW Research przeprowadzonego dla Mizzox. Mimo że 46% firm z sektora MŚP nie wykorzystuje żadnych narzędzi AI, to 43% przedsiębiorców planujących wdrożenie AI preferuje samodzielne rozwijanie rozwiązań zamiast korzystania z gotowych, zewnętrznych narzędzi (27%), podano także.
AI: Większość europejskich liderów IT (92%) uważa, że sztuczna inteligencja zwiększy produktywność ich zespołów deweloperskich w ciągu najbliższych trzech lat. Wśród firm, które już korzystają z agentów AI, odsetek ten wynosi 98%, wynika z raportu MuleSoft Connectivity Benchmark. 96% liderów IT w europejskich przedsiębiorstwach już wdrożyło lub planuje wdrożenie agentów AI w ciągu najbliższych dwóch lat.
E-rejestracja: Projekt Centralnej e-Rejestracji (CeR), rozwijany przez Centrum e-Zdrowia, wydaje się na pierwszy rzut oka odpowiedzią na potrzeby polskiego systemu ochrony zdrowia – łatwiejszy dostęp pacjentów do wizyt. Jednak w obecnej formie skupia się on na rezerwacji pojedynczych terminów. A to za mało – potrzebujemy narzędzia, które obejmie cały proces diagnostyczno-terapeutyczny, odpowiadając na realne potrzeby pacjentów i systemu, uważają dr Robert Mołdach i dr hab. Monika Raulinajtys-Grzybek – autorzy raportu „Centralna e-Rejestracja: nie idziemy we właściwym kierunku” opracowanym wspólnie przez SGH i IZiD, cytowani w serwisie ISBzdrowie.pl.
Cyberbezpieczeństwo: Cyberprzestępcy w większości przypadków stosują w krajach UE ataki typu DoS / DDoS / RDoS, które stanowiły ponad 41% wszystkich incydentów przeprowadzonych na terenie UE od lipca 2023 do czerwca 2024 r., wynika z raportu Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA). Na celowniku cyberprzestępców znajduje się przede wszystkim administracja publiczna.
Cyberbezpieczeństwo: Organizacje borykają się z problemami związanymi z złożonością bezpieczeństwa, zarządzając średnio 83 różnymi rozwiązaniami bezpieczeństwa od 29 dostawców, wynika z globalnego badania przeprowadzonego przez IBM Institute for Business Value oraz Palo Alto Networks. Ponad połowa (52%) ankietowanych menedżerów przyznaje, że fragmentacja rozwiązań bezpieczeństwa ogranicza ich zdolność do przeciwdziałania zagrożeniom cybernetycznym. Jednocześnie 75% organizacji, które przyjęły podejście platformizacyjne, uważa, że lepsza integracja między różnymi technologiami – bezpieczeństwem, chmurą hybrydową, AI i innymi – jest kluczowa.
Cyberbezpieczeństwo: Pomimo rosnącego zapotrzebowania na zaawansowane rozwiązania cyfrowe, tylko cztery z 50 największych firm technologicznych na świecie to firmy europejskie. Co więcej, 80% inwestorów na europejskim rynku cyberbezpieczeństwa pochodzi z USA. Jedną z przyczyn tej sytuacji jest zróżnicowanie regulacji prawnych oraz brak skoordynowanego wsparcia dla startupów, co ogranicza firmom możliwości rozwoju na rynku europejskim, wynika z raportu Deloitte.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Comarch: Rada nadzorcza powołała w skład zarządu Jarosława Mikosa, powierzając mu jednocześnie pełnienie funkcji prezesa zarządu, podała spółka.
eSky: Andrzej Kozłowski, dotychczasowy wiceprezes i CFO eSky, zastąpi Łukasza Habaja na stanowisku prezesa Grupy, podała spółka.
Eurocash: Grupa zaprezentowała swoim klientom nową strategię rozwoju dla sieci partnerskich ABC, Groszek i Euro Sklep działających pod marką parasolową „Moje Sklepy”. Łączna wartość inwestycji w ramach strategii „Nasz klient, nasz fan” wyniesie 40 mln zł i obejmie m.in. modernizację 4 tys. sklepów do końca 2025 r., rozwój narzędzi digitalowych oraz działania promocyjne, podała spółka. Priorytetowym elementem strategii jest rozwój aplikacji mobilnej „Moje Sklepy” wspólnej dla wszystkich trzech sieci partnerskich. Strategia zakłada, że do końca 2025 roku program pozyska 1 mln użytkowników, co ma przełożyć się na zwiększenie obrotów w sklepach należących do sieci.
Ice Code Games: Podpisał z AImmersive, Inc. list intencyjny dotyczący wykorzystania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji będących własnością AImmersive do tworzenia przez spółkę gier, podała spółka.
Ecnology Group: Oczekuje, że współpraca z Polkomtelem otworzy spółce drogę do nowych rynków i znacząco przyczyni się do wzrostu przychodów w nadchodzących latach, poinformował ISBtech wiceprezes Sławomir Pac-Pomarnacki.
ING BSK: Bank zwiększał poziom cyfryzacji – zgodnie z długoterminową strategią – w ubiegłym roku, w tym liczbę klientów mobile only w bankowości detalicznej o 15% do 2,3 mln, poinformował prezes Brunon Bartkiewicz.
Shoper: Rada nadzorcza powołała Shopera Jakuba Dwernickiego na członka zarządu spółki, powierzając mu funkcję wiceprezesa ds. strategii i rozwoju z dniem 5 lutego br., podała spółka. Jakub Dwernicki to założyciel i CEO cyber_Folks, pełni także funkcję członka rady nadzorczej Vercom.
Glovo: Będzie nadal rozwijać globalnie swój biznes q-commerce, ale będzie skupiać się na rozwoju na 23 rynkach, na których firma jest obecna i nie planuje w najbliższej przyszłości wchodzić na nowe rynki, poinformował ISBnews współzałożyciel i wiceprezes Glovo Sacha Michaud.
Glovo: Najbliższa dekada w ramach e-commerce będzie należeć do q-commerce (rynek szybkich dostaw), lokalny handel przechodzi rewolucję, a mniejsze firmy będą musiały przejść cyfrową transformację, poinformował ISBnews współzałożyciel i wiceprezes Glovo Sacha Michaud. Szczególnie dynamicznie w ramach q-commerce rozwijać się będą m.in. segmenty elektroniki, artykułów spożywczych i produktów dla zwierząt.
Glovo: Planuje dalej rozwijać w swojej aplikacji do zamawiania produktów ze sklepów i restauracji, funkcji opartych o elementy społecznościowe dostosowane do lokalnych potrzeb, poinformował ISBnews współzałożyciel i wiceprezes Glovo Sacha Michaud. Firma coraz szerzej wykorzystuje też w biznesie sztuczną inteligencję (AI).
Glovo: Chce utrzymać tempo wzrostu w Polsce na poziomie ok. 25% rocznie przez kolejne dwa lata, poinformował ISBnews współzałożyciel i wiceprezes Glovo Sacha Michaud. Wiceprezes Glovo ocenił też, że optymizm konsumentów w Polsce rośnie i po pandemii wraca do normalności.
Legimi: Podjęło decyzję w sprawie emisji od 5 tys. do 8 tys. niezabezpieczonych obligacji zwykłych na okaziciela serii AC o wartości nominalnej 1 000 zł za sztukę i łącznej wartości nominalnej do 8 mln zł, podała spółka. Obligacje mają być przedmiotem wniosku o wprowadzenie do obrotu na rynku ASO Catalyst. Celem emisji jest pozyskanie środków, które pozwolą na utrzymanie tempa rozwoju spółki i realizację przyjętej strategii.
DataWalk: Liczy na pozyskanie w tym roku jednej licencji enterprise i nawet kilku w przyszłym roku, poinformował prezes Paweł Wieczyński.
Asbis: Breezy – spółka zależna Grupy Asbis – uruchomiła zakład w Raszynie pod Warszawą, w którym wykorzystano zaawansowaną sztuczną inteligencję (AI) i rozwiązania robotyczne do klasyfikacji i modernizacji używanych smartfonów, podała spółka. Innowacyjna linia produkcyjna daje możliwość klasyfikacji 1 mln urządzeń i modernizacji 320 tys. smartfonów rocznie.
Legimi: Ocenia, że wchodzi w bieżący rok z dobrymi perspektywami dalszego rozwoju, poinformował prezes Mikołaj Małaczyński. Według wstępnych danych, w 2024 r. spółka zanotowała skonsolidowany zysk netto w wysokości 4,2 mln zł w porównaniu do straty w roku poprzednim.
Legimi: Odnotowało 4,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto, 5,6 mln zł zysku EBIT i 8,7 mln zł zysku EBITDA w 2024 r. przy 120 mln zł przychodów w 2024 r., podała spółka, prezentując wstępne dane. W ujęciu jednostkowym, zysk netto w ub.r. wyniósł wstępnie 6,1 mln zł. Ostateczne wartości zostaną przedstawione w skonsolidowanym i jednostkowym raporcie rocznym za 2024 r., które zostaną opublikowane 21 marca 2025 r.
mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay wynosiła 1,721 mln na 31 stycznia 2025 r., co oznacza wzrost o 17,1% r/r, podała spółka. W stosunku do poprzedniego miesiąca liczba kont wzrosła o 20 tys.
Creotech Instruments: Podpisał tzw. Memorandum of Understanding (MoU) ze szwedzkim producentem komputerów pokładowych oraz rozwiązań chmurowych dla sektora kosmicznego Unibap AB, podała spółka. Celem podpisanego przez obie strony dokumentu jest rozpoczęcie rozmów na temat możliwości stworzenia konstelacji satelitów dla wybranych klientów.
Amazon: Ogłosił, że farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – będąca pierwszym projektem energii odnawialnej realizowanym przez firmę w Polsce – rozpoczęła działalność. Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają zrównoważyć energię elektryczną zużywaną przez centra danych i działalność operacyjną Amazon.
T2S: Grupa specjalizująca się w outsourcingu pracowniczym i procesowym postanowiła poszerzyć obszar swojej działalności o rynek brytyjski, gdzie zadebiutowała piąta spółka wchodząca w skład grupy kapitałowej – T2S Group UK Limited. Na czele T2S Group UK Ltd. stanęły Renata Wozba i Marlena Svensson.
Cyberbezpieczeństwo: Najnowsze odkrycie Cisco Talos wykazało nową kampanię cyberprzestępczą, aktywną od lipca 2024 roku na terenie Polski oraz Niemiec. Cyberprzestępcy podszywają się pod zaufane instytucje i firmy, które działają w sektorach finansowym, produkcyjnym i logistycznym, wykorzystując phishingowe wiadomości e-mail, które wyglądają jak autentyczne potwierdzenia zamówień lub przelewów finansowych. Te pozornie nieszkodliwe wiadomości skrywają jednak złośliwe załączniki, prowadzące do infekcji urządzeń.
Rynek TV: Wyniki ogladalnosci w styczniu: Grupa Polsat 22,2% (+0,4p.p. r/r), w tym kanał głowny 7,5% (+0,5 pkt proc. r/r); Grupa Discovery 22,2% (-1,9 pkt proc.); Grupa TVP 16,0% (-0,3 pkt proc.); WP TV 0,78% (+0,09 pkt proc.).
Cyberbezpieczeństwo: Europa staje w obliczu rosnącego zagrożenia cybernetycznego. W 2024 roku odnotowano alarmujący wzrost o 44% globalnych ataków cybernetycznych. Organizacje w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) zmagały się średnio z 1679 atakami cybernetycznymi tygodniowo. Jeszcze w grudniu 2024 r. Polska znajdowała się w europejskiej czołówce z 1.644 atakami tygodniowo. Co tydzień, polskie sektory użyteczności publicznej, rządowy i wojskowy stają się celem ponad 2.000 ataków, podali eksperci firmy Check Point Software podczas konferencji bezpieczeństwa CPX 2025 w Wiedniu.
Cyberbezpieczeństwo: Ponad połowa polskich przedsiębiorców znalazła się na celowniku cyberoszustów. Niewielu z nich jednak wie, że może pokrzyżować plany przestępców poprzez zgłoszenie próby scamu do CERT Polska, chroniąc w ten sposób inne osoby i firmy, wynika z badania ING Banku Śląskiego. Większość cyberoszustw ma charakter masowy – przestępcy kierują podobne wiadomości i linki do tysięcy ludzi. Jeśli choć jedna osoba zgłosi incydent do zespołu CERT Polska, to cała przestępcza operacja może zostać w ciągu kilku godzin zablokowana i nikt inny nie zostanie oszukany. „Cyberprzestępcy są zdeterminowani, dlatego zachęcamy, by nie dawać im drugiej szansy i na stronie incydent.cert.pl zgłaszać każdą próbę oszustwa w firmie i w życiu prywatnym” – powiedział Marcin Dudek, kierownik zespołu CERT Polska, działającego w instytucie badawczym NASK. W 2024 roku CERT Polska zablokował blisko 1,5 mln oszukańczych SMS-ów oraz 75 mln prób wejść na szkodliwe strony internetowe. Badanie przeprowadzone na zlecenie ING Banku Śląskiego wskazuje, że ponad połowa polskich przedsiębiorców znalazła się na celowniku cyberprzestępców. 56% badanych odpowiedziało, że zetknęli się z próbą phishingu (otrzymali wiadomość z zainfekowanymi załącznikami lub linkiem do fałszywej strony www). Fałszywą fakturę otrzymało 44% badanych, tyle samo dostało propozycję fałszywej inwestycji.
ICT: Firmy badawcze – jak Gartner czy PMR – podkreślają kluczową rolę Polski jako regionalnego lidera innowacji technologicznych. Według PMR, wartość rynku ICT w Polsce wzrośnie do 74 mld zł w 2025, a segment oprogramowania, napędzany coraz większym zainteresowaniem rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji i chmury obliczeniowej, osiągnie wartość 34 mld zł. Zdaniem prezesa PIIT Andrzeja Dulki, był niewątpliwie jednym z najważniejszych w ostatniej dekadzie, a zmiana administracji centralnej i rządu pozwoliła na podjęcie kluczowych działań zmierzających do nadrobienia opóźnień legislacyjnych. Jednym z najistotniejszych kroków było przyjęcie Prawa komunikacji elektronicznej, za którego brak Polska ponosiła dotkliwe kary finansowe. „W 2025 roku wprowadzenie ponad 60 aktów wykonawczych związanych z tą ustawą będzie wymagało średnio jednego nowego dokumentu prawnego tygodniowo, co postawi przed branżą wyzwanie dostosowania się do dynamicznie zmieniających się regulacji. Ma to fundamentalne znaczenie dla rozwoju branży teleinformatycznej. Konieczność szybkiego dostosowania się do nowych przepisów wymaga ścisłej współpracy między biznesem a administracją publiczną” – powiedział Dulka. Podkreślił, że objęcie przez Polskę prezydencji w Unii Europejskiej w 2025 roku stawia przed rządem i biznesem szansę na realizację priorytetów, takich jak cyberbezpieczeństwo, przepływ danych czy wsparcie dla hyperscalerów – największych dostawców chmurowych. Jednym z kluczowych tematów, które zdominują 2025 rok, jest cyberbezpieczeństwo. Uchwalona w kwietniu 2024 roku ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UKSC) ma zostać w pełni wdrożona do końca 2025 roku. Regulacje te dotykają m.in. kwestii dostawców wysokiego ryzyka oraz certyfikacji urządzeń, co pozwoli zminimalizować potencjalne zagrożenia.
Cyberbezpieczeństwo: Chwilę po premierze nowych modeli AI – DeepSeek i Qwen – cyberprzestępcy masowo zaczęli je wykorzystywać do tworzenia złośliwych treści, podał Check Point Research. Eksperci twierdzą, że świat cyfrowy wchodzi w niebezpieczną fazę, w której sztuczna inteligencja przestaje być tylko narzędziem rozwoju, a staje się bronią w rękach hakerów.
CEE Digital Coalition: Stałe przedstawicielstwo w Brukseli otworzyła koalicja organizacji cyfrowych z 13 krajów Europy Środkowo-Wschodniej – CEE Digital Coalition. To efekt porozumienia, które zawarło Business & Science Poland ze Związkiem Cyfrowa Polska, liderem projektu. Wspólnie będą budowali platformę wymiany doświadczeń oraz poglądów pomiędzy firmami cyfrowymi z tego regionu Europy oraz unijnymi decydentami, którzy tworzą środowisko regulacyjne dla tego sektora. „Aby lepiej rozumieć Unię Europejską, i aby skuteczniej wpływać na tworzone w niej prawo, trzeba każdego dnia działać, tu, na miejscu, w Brukseli. Dlatego inwestujemy w brukselski oddział z nadzieją, że dzięki niemu głos naszego regionu stanie się jeszcze wyraźniejszy. Fakt, że otwarcie biura następuje podczas polskiej prezydencji w UE jest zarówno symboliczny, jak i wiele znaczący, bo teraz jest właśnie najlepszy moment na działanie” – powiedział Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, reprezentującego Polskę w ramach CEE Digital Coalition.
Handel: Długi czas oczekiwania, przekroczone normy bezpieczeństwa produktów oraz niezgodność z opisem – to główne problemy azjatyckich platform zakupowych, na jakie wskazali Polacy w badaniu przeprowadzonym na zlecenie OLX. W przypadku produktów dla dzieci prawie 45% badanych uznało, że nie są one w pełni bezpieczne. Co trzeci zamawiający na azjatyckich platformach otrzymał produkty niezgodne ze zdjęciem. Szukając okazji Polacy coraz częściej wybierają re-commerce. Handel używanymi przedmiotami w internecie notuje w Polsce dynamiczne wzrosty. W ciągu ostatnich trzech lat wartość produktów z drugiej ręki kupowanych na OLX wzrosła aż o 25%. Prognozy ekspertów serwisu na ten rok również są optymistyczne. W tym roku re-commerce ma wzrosnąć o kolejne 15%, podał OLX.
Finanse: Trzech na czterech badanych Polaków korzysta z aplikacji mobilnej banku – wynika z badania „Mobilny Portret Polaka” na zlecenie Banku Millennium. Badani najczęściej uruchamiają ją, by sprawdzić stan konta, zrobić przelew, przejrzeć historię transakcji i zapłacić kodem BLIK.
AI: Liderzy biznesowi i decydenci IT w regionie EMEA zgłaszają najwyższy na całym świecie poziom zadowolenia z projektów związanych z AI w ciągu ostatnich 12 miesięcy, napędzając wzrost oczekiwanych inwestycji w AI w tym roku o 104%, wynika z badania przeprowadzonego przez Lenovo. Raport „AInomics CIO Playbook 2025”, z wynikami analiz przeprowadzonych przez IDC, wykazał, że podczas gdy poziom inwestycji i zaufania w kwestii AI nadal rośnie, przedsiębiorcy nadal stoją przed krytycznymi wyzwaniami związanymi ze szkoleniem personelu, niską jakością danych i inicjatywami w zakresie skalowania już istniejących rozwiązań.
BiznesTrendy w IT: Polska firma doradcza Flying Bisons w raporcie zidentyfikowała cztery kluczowe trendy przyszłości obsługi klienta do 2025 roku: sztuczną inteligencję automatyzującą procesy, model „Zero Trust” redefiniujący bezpieczeństwo, transparentność jako fundament lojalności oraz humanizację cyfrowych doświadczeń poprzez analizę emocji. Automatyzacja procesów: AI zapewni dynamiczne dostosowanie usług i minimalizację błędów, m.in. dzięki chatbotom i samouczącym się systemom. Zero Trust: Zaufanie budowane na weryfikacji każdej interakcji oraz wielopoziomowych zabezpieczeniach, np. biometrii czy uwierzytelnianiu wieloetapowym. Transparentność: Klienci oczekują pełnego wglądu w procesy i etycznego podejścia do zarządzania danymi zgodnie z zasadą „privacy by design”. Cyfrowe emocje: Technologie rozpoznające emocje, takie jak analiza głosu, pozwolą personalizować interakcje, zwiększając zaangażowanie użytkowników. Flying Bisons podkreśla, że firmy zdolne do prognozowania i wdrażania tych zmian wzmocnią swoją pozycję konkurencyjną.
Fiberhost: Funkcję CFO i wiceprezesa zarządu objął Adam Żołnowski. Na stanowisku CEO pozostaje Marta Wojciechowska oraz w roli COO/CTO Krzysztof Jaskólski.
Fundacja Polska Bezgotówkowa: Od ponad 7 lat aktywnie wspiera mikro przedsiębiorców w obszarze cyfryzacji i wdrażania płatności elektronicznych, a od początku 2025 r. rozszerzyła zakres swojej działalności również o branżę e-commerce. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają lub prowadzą działalność w internecie mogą otrzymać dofinansowanie na pokrycie kosztów uruchomienia płatności bezgotówkowych i obsługę transakcji w swoich e-sklepach.
Kraken: 1,5 mld USD przychodu osiągnęła giełda krypto w 2024 roku (wzrost o 128% r/r) oraz 380 mln USD skorygowanego EBITDA – to dane finansowe, które firma publikuje po raz pierwszy w swojej 14-letniej historii. Poniżej jeszcze kilka danych: W ciągu 2024 roku klienci powierzyli giełdzie aktywa o wartości 42,8 mld USD; Liczba zasilonych kont wyniosła 2,5 mln; Całkowite wolumeny handlowe w 2024 roku osiągnęły 665 mld USD; Średni przychód na użytkownika (ARPU – average revenue per user) przekroczył 2 000 USD – znacznie przewyższając porównywalne statystyki, zarówno na tradycyjnych, jak i kryptowalutowych platformach handlowych.
WhitePress: Sprzedaż w 2024 wyniosła 134,24 mln zł, ponad 23 tys. nowych portali w bazie i łącznie ponad 110 tys. Obsługiwanych serwisów, a także obecność na 38 rynkach zagranicznych. Spółka osiągnęła 21% r/r wzrost przychodów, a także powiększyła międzynarodowy zespół o kolejne 23 osoby. Nowym prezesem został Tomasz Domański, który na stanowisku zastąpił Pawła Strykowskiego – współzałożyciela spółki. „Obejmuję stanowisko CEO WhitePress w momencie, w którym kondycja spółki jest bardzo dobra, podobnie jak perspektywy jej rozwoju. W kolejnych latach z pewnością będziemy kontynuować strategię, dzięki której staliśmy się europejskim liderem w branży content marketingu i SEO, a także mocno zaznaczyliśmy już swoją obecność na świecie. W 2025 r. wchodzimy na kolejne ważne biznesowo rynki – Australię i Nową Zelandię. To region stanowiący hub innowacji cyfrowych i rozwoju e-commerce, co czyni go istotnym uzupełnieniem naszej oferty. Planujemy optymalizację zyskowności i efektywności działań poprzez rozwój nowych źródeł dochodów. Tu na pierwszy plan wysuwa się międzynarodowy influencer marketing i digital PR. Wraz z całym zespołem nadal będziemy umacniać wizerunek marki – zarówno w warstwie biznesowej, jak i eksperckiej” – powiedział Domański.
Arrow Electronics: Globalny dostawca technologii podpisał umowę, na mocy której zostanie pierwszym dystrybutorem HCLSoftware w Polsce. W ramach umowy Arrow zapewni partnerom handlowym dostęp do pełnego portfolio HCLSoftware, które obejmuje rozwiązania do automatyzacji, DevOps, digital experience, data management oraz cyberbezpieczeństwa.
Ework Group: Rozpocznie wiosną działalność w Belgii. Decyzja ta jest częścią długoterminowej strategii firmy, mającej na celu wspieranie globalnego rozwoju klientów i stanowi kamień milowy w dążeniu Ework do pozycji lidera w zakresie rozwiązań dla talentów i konsultingu w Europie. Rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania w zakresie zarządzania talentami zarówno ze strony obecnych, jak i nowych klientów, szczególnie w sektorach produkcyjnym i motoryzacyjnym wpłynęło na decyzję Ework o otwarciu pierwszej belgijskiej siedziby właśnie w Gandawie. „Wejście na rynek belgijski jest naturalnym krokiem w strategii Ework, polegającej na podążaniu za naszymi klientami i wspieraniu ich potrzeb na poziomie globalnym” – powiedziała Karin Schreil, CEO Ework Group.
Dassault Systèmes: Całkowite przychody w roku obrotowym 2024 wzrosły o 5% do 6,21 mld euro. Przychody z oprogramowania wzrosły o 6% do 5,61 mld euro. Przychody z subskrypcji i utrzymania licencji wzrosły do 4,49 mld euro, co oznacza wzrost o 6%; przychody cykliczne stanowiły 80% całkowitych przychodów z oprogramowania. Przychody z licencji i innego oprogramowania wzrosły o 4% do 1,13 mld euro. Przychody z usług wyniosły 600 mln euro, co oznacza wzrost o 2%. Przychody z oprogramowania według regionów geograficznych: Przychody w obu Amerykach wzrosły o 4% i stanowiły 39% przychodów z oprogramowania. Przychody w Europie wzrosły o 6% i stanowiły 38% przychodów z oprogramowania. Przychody w Azji wzrosły 9% i stanowiły 22% przychodów z oprogramowania.
Getac: Globalny dostawca wytrzymałych rozwiązań komputerowych, dołączył do MAHLE Aftermarket, aby opracować nowe narzędzie diagnostyczne, oparte na systemie operacyjnym Android i zasilane w pełni wytrzymałym sprzętem.
KYP.ai: Polsko-niemiecki startup, dzięki automatyzacji procesów za pomocą AI chce wesprzeć globalne korporacje w zwiększaniu ich efektywności. Firma stworzyła narzędzie analizujące operacyjne dane z różnych źródeł w procesie i organizacji, i już doradza globalnym menedżerom z USA, Singapuru, Niemiec, a także z Polski. Celuje w kolejnych liderów z Fortune 500. Startup, którego współzałożycielami są Adam Bujak, Mirosław Bartecki i Frank Scheuble przebił barierę 50 tys. użytkowników z całego świata. W swojej ofercie ma inteligentnego doradcę – copilota AI dla menedżerów. W ubiegłorocznej rundzie firma pozyskała 18,7 mln USD (w tym od OTB Ventures) i obecnie rozwija się m.in. w USA, krajach azjatyckich, Australii czy Polsce (np. właściciel sieci Castorama, Rockwell Automation). Z technologii korzystają pracownicy takich potentatów jak Coca-Cola, Colgate-Palmolive, DHL, Qatar Airways czy sektor bankowości w USA. Autorska platforma firmy za pomocą AI analizuje potężne zbiory rozproszonych danych. Następnie system – w trybie copilota – rekomenduje menedżerom organizacji, w jaki sposób mogą one zwiększyć produktywność zespołów, wydajność procesów oraz technologii. Liczby pokazują, że KYP.ai przekłada się na 34-proc. wzrost automatyzacji procesów, 78-proc. poprawę standaryzacji i 32-proc. wyższą efektywność zespołów. W 2024 r. spółka zanotowała wzrost przychodów o ponad 250 proc. do poziomu kilkudziesięciu mln zł. W 2025 r. zakłada trzycyfrowe wzrosty i dalszą trajektorię rozwoju do poziomu unicorna.
Ailleron: Wiceprezes Piotr Piątosa powiedział, że Ailleron z optymizmem patrzy na 2025 rok, spodziewając się dalszego wzrostu koniunktury. Firma wiąże duże nadzieje z rozwojem segmentu Custom Software Development, który, w jego ocenie ma dynamicznie zyskiwać na znaczeniu. Kluczowym wyzwaniem dla spółki pozostanie jednak rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, podała spółka w newsletterze.
Glory Ltd.: Na koniec stycznia 2025 roku Glory obsługiwało w Polsce kilkaset urządzeń dla blisko 10 międzynarodowych i polskich graczy (wobec jednego pilotażowego urządzenia 3 lata temu). Glory jest pierwszą firmą, która wprowadziła do Polski system zamkniętego obiegu gotówki (ang. closed – loop), czyli bezpieczną i bezkontaktową obsługę banknotów i monet w sklepach, restauracjach, stacjach paliw, hotelach czy parkach rozrywki. Na popularności zyskują również kioski oraz kasy samoobsługowe przejętej przez Glory marki Acrelec. „Zainicjowana trzy lata temu działalność Glory w Polsce była pierwszą bezpośrednią aktywnością Grupy w Europie Wschodniej, co znacznie wzmocniło jej pozycję w tym regionie. Otwarcie biura sprzedaży bezpośredniej w Warszawie jest integralną częścią strategii globalnego rozwoju, opartej na systematycznym monitorowaniu nowych rynków oraz możliwości budowania bezpośredniej obecności tam, gdzie Grupa Glory oferuje swoje produkty oraz kompleksowe rozwiązania. Dzięki temu możemy zapewnić naszym dotychczasowym klientom oraz nowym partnerom obsługę o najwyższym standardzie. Po zaledwie trzech latach od rozpoczęcia działalności w Polsce obsługujemy już kilkaset urządzeń wspierających obsługę transakcji na Front i Back Office. Zamierzamy dalej dynamicznie się rozwijać – powiedział Mariusz Świniarski, dyrektor Glory Global Solutions (Poland).
GIEŁDA, EMISJE, M&A
MCI: Fundusz MCI.EV otrzymał ponad 25 mln euro wypłaty środków ze swojej spółki portfelowej Grupy Netrisk w drodze wykupu akcji własnych (tzw. buy-back), podał MCI Capital.
Wealthon: Fintech pozyskał łącznie 531 mln zł w ramach ostatniej rundy inwestycyjnej, podała spółka. Zaangażowanie dłużne w wysokości do 500 mln zł od funduszy zarządzanych przez podmioty powiązane z Fortress Investment Group pozwoli zwiększyć skalę finansowania udzielanego małym i średnim firmom, a 31 mln zł od funduszu growth capital 3TS Capital Partners i aniołów biznesu Wealthon chce przeznaczyć na rozwój produktów finansowych i wzmocnienie sieci sprzedaży. Spółka ma też w planach akwizycje, które umocnią jej pozycję w wybranych segmentach rynku, a także ekspansję zagraniczną.
Asseco Poland: Zawarła z Yukon Niebieski Kapital B.V. – działającym jako pośrednik grupy Total Specific Solutions (TSS) – oraz Adam Góral Fundacja Rodzinna (AGFR) warunkową umowę sprzedaży na rzecz Yukon 12 318 863 akcji własnych, czyli 14,84% kapitału zakładowego po cenie 85 zł za sztukę, podała Asseco Poland. Po realizacji transakcji TSS będzie posiadał łącznie 20 618 892 akcji Asseco Poland, które stanowią 24,84% kapitału spółki, ale nie przekroczy maksymalnego progu 27,96% udziału.
Fuksiarz.pl: Szwedzki holding Great Pike Investments AB złożył pod koniec stycznia br. wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o przejęcie pełnej kontroli nad spółką Bukmacherska, a tym samym nad marką Fuksiarz.pl, podały spółki.
Shoper: cyber_Folks zawarł z Modhaus, K&K Fundacją Rodzinną, R&E Fundacją Rodzinną, KFF Holding SCSp oraz V4C Poland Plus Fund S.C.A. SICAV FIAR przyrzeczoną umowę kupna 14 039 145 akcji Shoper, stanowiących 49,9% kapitału, podały cyber_Folks i Shoper. Łączna cena sprzedaży akcji wynosić będzie 547,53 mln zł.
Creotech Instruments: Zarząd zdecydował o rozpoczęciu przyspieszonej budowy księgi popytu (ABB) w celu zaoferowania objęcia w drodze subskrypcji prywatnej, w ramach oferty publicznej nie więcej niż 475 000 nowo emitowanych akcji serii K, podała spółka. Zakończenie ABB planowane jest 12 lutego br., podano także.
x-kom: Sfinalizował przejęcie 51% udziałów sieci sklepów Neonet, która dzięki temu stała się częścią grupy x-kom, podała spółka. Konsolidacja pozwoli na dalszą restrukturyzację oraz odbudowę marki Neonet, podkreślono.
Fabrity Holding: Sąd rejestrowy sfinalizował proces połączenia z zależną spółką Fabrity. Technologiczna grupa notowana na głównym rynku GPW wiąże z tym faktem oczekiwania zarówno co do zwiększenia efektywności operacyjnej całej organizacji, jak również wobec możliwości rozwoju. Połączenie głównej spółki operacyjnej Fabrity ze spółką holdingową Fabrity Holding to efekt transformacji profilu grupy w kierunku usług technologicznych, wpierających transformację cyfrową dużych przedsiębiorstw i organizacji. Po sprzedaży spółek spoza działalności podstawowej (chmura, marketing), obecnie w Grupie Fabrity poza główną spółką Fabrity funkcjonuje jedynie przejęta w zeszłym roku zależna spółka Fabrity Commerce (wcześniej Panda Group) oraz rozwijana wraz z inwestorami zewnętrznymi spółka PerfectBot. „Połączenie to ostatni etap wieloletniego procesu upraszczania struktury grupy. Jeszcze w 2018 roku było w niej dziewięć podmiotów, a skalę uproszczenia podkreśla również rezygnacja ze słowa 'holding’ w nazwie spółki giełdowej. Z połączeniem wiążemy oczekiwania dotyczące uproszczenia procesów wewnętrznych i zmniejszenia liczby operacji pomiędzy spółkami. Wyraźne efekty powinniśmy zobaczyć już w tym roku” – powiedział Artur Piątek, wiceprezes Fabrity.
Fabrity: Tomasz Burczynski zwiekszył zaangazowanie z 0,20% do 9,75% kapitału i głosow. Z kolei IPO30 Unipessoal LDA zszedł z 30,23% do 24,64% kapitału i głosow.
sennder Technologies GmbH: Cyfrowy operator logistyczny w Europie ogłosił zamknięcie przejęcia działalności działu Europejskiego Transportu Drogowego (EST) od C.H. Robinson, jednego z największych dostawców usług logistycznych na świecie. Po okresie przejściowym EST będzie w pełni funkcjonować pod marką sennder. Dzięki tej akwizycji sennder znajdzie się w pierwszej piątce operatorów Full Truck Load w Europie, obejmując ponad 20 lokalizacji i zatrudniając 1 600 osób. Chris Mills, Christoffer Haldemar i Arkadiusz Glinka zostali mianowani odpowiednio na stanowiska COO, CCO i CGO, aby wesprzeć zespół zarządzający sennder.
Women Go Tech i DareIT: Strategiczna fuzja obu inicjatyw ma pozwolić na przeszkolenie 300 tys. kobiet w zakresie nowych technologii. Pochodząca z Litwy organizacja Women Go Tech oraz polska inicjatywa DareIT łączą siły i w ramach jednej połączonej struktury organizacyjnej będą działały na rzecz zwiększenia kompetencji technologicznych wśród kobiet w Polsce i aktywnego włączenia ich na rynku ICT. W ciągu najbliższych lat w ramach programów mentoringowych razem przeszkolą w sumie 300 tys. osób w tym obszarze, ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi sztucznej inteligencji.
InPost: Jest zainteresowany zakupem Yodel w Wielkiej Brytanii, podał „The Times”. Yodel zatrudnia około 10 tys. osob, w 2023 roku obsłuzył 191mln paczek. Według „The Times”, zakup moze byc utrudniony ze wzgledu na toczacy sie spor prawny miedzy poprzednimi włascicielami.
CGI: Rozpoczyna przejęcie Novatec, wiodącej firmy świadczącej usługi cyfrowe w Niemczech i Hiszpanii. Połączenie firm wzmocni obecność CGI w sektorach: motoryzacyjnym, produkcyjnym i finansowym w południowych Niemczech oraz poszerzy działania w Hiszpanii. „Łącząc specjalistyczną wiedzę Novatec i CGI, stworzymy dodatkową wartość biznesową dla naszych klientów z branży motoryzacyjnej, produkcyjnej i usług finansowych. Obie firmy cieszą się doskonałą reputacją w zakresie dostarczania wiedzy branżowej i ekspertyzy technologicznej, a także mają udokumentowane osiągnięcia w doskonałym realizowaniu projektów – wszystko to pozwala nam współpracować z klientami, pomagając im osiągać oczekiwane rezultaty biznesowe” – powiedział Ralf Bauer, prezes CGI ds. operacji w Niemczech.
TVN: Według „Wyborczej”, złozono 4 oferty na zakup stacji. Wsrod oferentow maja byc: Michał Sołowow; kilkunastu polskich inwestorow w konsorcjum z Wirtualna Polska; Pier Silvio Berlusconi i jego koncern medialny MFE-MediaForEurope; Grecki koncern medialny Antenna Group nalezacy do Theodore M.Kyriakou.
Weszło: Krzysztof Stanowski potwierdził, że planuje sprzedaż wiodących udziałów w portalu. Rozmawia z Marcinem Szpalerskim, założycielem spółki Bukmacherska, zarządzającej platformą Fuksiarz. „Rzeczywiście, wszystko wskazuje na to, że wkrótce zostawię sobie 20% pakiet udziałów, a 80% sprzedam zaprzyjaźnionym ze mną osobom, które poświęcą swój kapitał i przede wszystkim czas (tego mi zdecydowanie najbardziej brakuje) na rozwój serwisu” – napisał na portalu X.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
PKP PLK: PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) ogłosiły przetarg na Centralny System Informacji Pasażerskiej na 51 stacjach i przystankach w aglomeracji warszawskiej, obejmujący montaż wyświetlaczy z rozkładem jazdy, systemu monitoringu i nagłośnienia, podał zarządca infrastruktury kolejowej. Projekt będzie ubiegał się o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
PepsiCo: Wprowadziła na polski rynek aplikację PepHub dedykowaną klientom z branży HoReCa/AFH (Hotele, Restauracje, Catering/Away From Home), podała spółka. Obecnie projekt jest w fazie wdrożeniowej, która polega głównie na budowaniu bazy klientów i potrwa do marca 2025 roku, zaś celem jest, aby do 2027 roku każdy klient miał dostęp do platformy, a 80% z nich realizowało zamówienia wyłącznie online.
Compensa: Wdrożyła asystenta opartego na sztucznej inteligencji, który – jak podano – znacząco przyspiesza przygotowanie oferty ubezpieczenia dla przedsiębiorstw, poinformowała spółka.
NCBR: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) planuje uruchomienie nowych przedsięwzięć badawczo-rozwojowych we współpracy z jednostkami sektora publicznego. Ich celem będzie opracowanie rozwiązań odpowiadających na zidentyfikowane potrzeby instytucji publicznych, związane z transformacją w kierunku Europejskiego Zielonego Ładu i cyfryzacją. Na ten cel przeznaczonych zostanie 505 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, podała instytucja.
Atende: Podpisał umowę z klientem z sektora publicznego na dostawę produktów i serwisów wiodących producentów światowych o łącznej wartości 34,43 mln zł brutto, podała spółka. Umowa ma charakter kompleksowy i obejmuje dostarczenie: sprzętu, licencji, oprogramowania, a także ich wdrożenie oraz zapewnienie wsparcia technicznego w okresie 60 miesięcy.
Creotech Instruments: Otrzymał od Skarbu Państwa – Agencji Uzbrojenia informację o zatwierdzeniu dokumentacji wynikowej B1 w ramach realizacji umowy na wytworzenie i dostawę Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi (SSOZ) „Mikroglob”, podała spółka. Zatwierdzenie dokumentacji oznacza, że Creotech zakończył realizację zadania B1, za które przysługuje spółce wynagrodzenie w wysokości 21 mln zł netto, w tym 16,98 mln zł netto tytułem dostarczonej dokumentacji oraz 4,02 mln zł netto tytułem realizacji kamienia milowego projektu Mikroglob tj. zawarcia i realizacji umowy z podmiotem trzecim na wyniesienie satelitów.
Digitalizacja kultury: Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór na projekty digitalizujące polską kulturę. Na program przeznaczono ponad 500 mln zł z programu Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Termin składania wniosków upływa 14 marca br.
PZU: Grupa wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję (GenAI)w usłudze Samoobsługa NEXT, dzięki czemu klienci mogą otrzymać odszkodowania za szkody majątkowe PZU Dom w mniej niż 24 godziny. To pierwsze wdrożenie usprawniające procesy klienckie wykorzystujące GenAI, podkreślono.
XTPL: Potwierdziło zamówienie złożone przez Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Cambridge w Wielkiej Brytanii na dostawę urządzenia Delta Printing System, podała spółka. Dostarczy i zainstaluje urządzenie w I kw. br. Zamówienie zostało pozyskane przy wsparciu dystrybutora w Wielkiej Brytanii.
Klarna: Udostępniła w Polsce cashback w swojej aplikacji zakupowej, podała spółka. Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym Klarna udostępniła usługę cashback, podkreślono.
InPost: Po pozytywnym przyjęciu pilotażu przez klientów, Grupa postawiła kolejne ponad 250 Paczkomatów w sklepach Aldi w Wielkiej Brytanii, podała spółka.
E-shopping Group: Zawarło z GCCI Medical Sige de GCCI list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie dystrybucji produktów medycznych, podała spółka. Przedmiotem listu jest nawiązanie współpracy umożliwiającej spółce poszerzenie swojego portfolio o wysokiej jakości produkty medyczne oferowane przez partnera, pochodzące od europejskich producentów, w tym ze Szwajcarii.
Bank Pocztowy: Użytkownicy aplikacji mobilnej Pocztowy i bankowości internetowej mogą dodawać swoje karty płatnicze Mastercard do Click to Pay. Jest to bezpieczny, intuicyjny i wygodny sposób płacenia kartą online, bez konieczności każdorazowego wpisywania danych karty. Bank Pocztowy staje się tym samym drugim bankiem w Polsce, który oferuje to nowoczesne rozwiązanie płatnicze. Standard płatności online Click to Pay jest dostępny poprzez Autopay, PayU, Przelewy24 oraz Tpay. W zależności od kwoty transakcji, może być wymagana dodatkowa weryfikacja z wykorzystaniem usługi 3D Secure
Komputronik: Rynek komputerów AI ma osiągnąć do 2030 roku wartość 231,3 mld USD (wobec 50,61 mld USD w 2024 r.), rosnąc w latach 2024-2030 średniorocznie o 28,82%, wynika z raportu firmy MarketsandMarkets, cytowanego przez Komputronik przy okazji wprowadzenia na rynek komputerów dla graczy z kartą NVIDIA RTX 5080. „- Nową serią 5000 byli zapewne zainteresowani hardgamerzy. Nie powinno więc dziwić, że karty NVIDII w dniu debiutu cieszyły się aż takim zainteresowaniem. To przełom w rozwoju grafiki, jeśli chodzi o poprawę wydajności, jakości obrazu i płynności rozgrywki. Nowe układy GPU GeForce RTX, oparte na rozwiązaniach NVIDIA Blackwell, dają możliwość generowania dodatkowych pikseli w scenach z intensywnym ray tracingiem. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz zastosowaniu techniki DLSS 4.0, która umożliwia generowanie wielu klatek” – powiedział Paweł Szałamacha, dyrektor dywizji, Dział Zarządzania Produktami z Komputronik.
Żabka Polska: Poszerzyła katalog usług dostępnych w swojej mobilnej aplikacji Żappka, gdzie użytkownicy mogą wykupić ubezpieczenie turystyczne, a za skorzystanie z nowej usługi czeka bonus: 2000 żappsów, które można wymienić np. na ciepłe przekąski z Żabka Café. Za sprzedaż polis odpowiedzialny jest agent ubezpieczeniowy KioskPolis.pl sp. z o.o. W momencie uruchomienia usługi można porównać oferty 5 towarzystw ubezpieczeniowych, co ułatwia wybór najkorzystniejszej opcji. Składki zaczynają się od 3,23 zł za dzień. Proponowana ochrona obejmować może sumę kosztów leczenia do 40 mln zł.
Credit Agricole: Bank wprowadził dodatkowe zabezpieczenie kont swoich klientów – weryfikację behawioralną dostępną w CA24 eBank i CA24 Mobile. „System analizuje, w jaki sposób klient korzysta z klawiatury, porusza myszą komputerową czy przewija ekran” – powiedział Romuald Ożga, dyrektor Biura Zapobiegania Oszustwom Bankowym. „Jeśli wykryjemy zachowanie, które nie pasuje do cyfrowego profilu klienta, zablokujemy dostęp do jego konta i ochronimy w ten sposób pieniądze przed kradzieżą” – dodał.
mPay: Po zaktualizowaniu aplikacji mPay, klienci znajdą w jej menu ofertę pożyczek: Vivigo – pożyczka krótkoterminowa na 61 dni, w kwocie od 1 tys. do 3 tys., a kolejne do 9 tys. zł; 2. Medio – Pożyczka wieloratalna na 12 miesięcy z kwotą od 1 tys. do 9 tys. zł; 3. Maxo – Wieloratalna pożyczka na dłuższy okres – 42 miesiące, z kwotą od 1 tyś. do 25 tys. zł. Cały proces uzyskiwania pożyczek jest realizowany w aplikacji mPay.
Misja Ax-4: 5 lutego załoga misji Ax-4, która już tego roku poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną, na ISS spotkała się w Warszawie z ekspertami sektora kosmicznego, młodzieżą i przedstawicielami mediów podczas wydarzenia w Centrum Nauki Kopernik. Członkiem załogi jest Polak, astronauta projektowy Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) – Sławosz Uznański-Wiśniewski, który w ramach pierwszej polskiej misji technologiczno-naukowej na ISS – IGNIS, będzie wykonywał na stacji szereg eksperymentów. IGNIS jest częścią misji Ax-4. Start misji Ax-4 planowany jest na wiosnę 2025 r. z NASA Kennedy Space Center na Florydzie. Astronauci spędzą na ISS około 14 dni, realizując eksperymenty naukowe i testy nowych technologii w warunkach mikrograwitacji.
BNP Paribas: Bank wspólnie z Planet Cash z końcem stycznia br. udostępnił możliwość otrzymania elektronicznego pokwitowania transakcji przy każdej wypłacie i wpłacie z urządzeń znajdujących się w centrach klienta banku.
IT na kolei: System maszynista.gov.pl pozwala na sprawdzenie w łatwy sposób, czy licencja maszynisty jest ważna. Dodano również możliwość potwierdzania uprawnień maszynistów na nowo dopuszczone do eksploatacji typy pojazdów kolejowych, podał Urząd Transportu Kolejowego.
Google: 20 lat temu uruchomił Mapy Google. Dziś korzysta z nich 2 mld użytkowników miesięcznie. Wśród dodatkowych statystyk: 1 bilion – liczba kilometrów tras, jakie Google udostępnił w 2024 roku; 250 mln – tyle firm i miejsc jest zaznaczonych na Mapach; 500 mln – liczba użytkowników, którzy rocznie dodają informacje do Map, takie jak recenzje, zdjęcia, oceny i informacje o utrudnieniach w ruchu; 100 mln – tyle aktualizacji Google wprowadza na Mapach każdego dnia. Oznacza to, że w czasie, gdy to czytasz, mapa została zaktualizowana 10 tys. razy.
Google: Do 15 lutego trwają zgłoszenia do programu akceleracyjnego Google for Startups Growth Academy: AI for Health. Aplikacje mogą składać startupy z branży medycznej i ochrony zdrowia, których produkty i usługi wykorzystują sztuczną inteligencję. Wybrane firmy otrzymają m.in. wsparcie finansowe i mentoringowe od ekspertów Google.
NESsT, IKEA Social Entrepreneurship, Cisco Foundation: Szukają firm z misją, czyli takich, które oprócz skutecznego prowadzenia biznesu, mogą pochwalić się pozytywnym wpływem na otoczenie społeczne i środowisko naturalne. 26 firm impaktowych z Polski i Rumunii w nowym programie akceleracyjnym może pozyskać od 35 do 100 tys. USD na rozwój. „Szukamy przedsiębiorców, którzy wierzą, że droga do rozwijającego się biznesu prowadzi przez dobrej jakości miejsca pracy, przejrzyste praktyki zarządcze, troskę o środowisko naturalne i współpracę z lokalną społecznością. Widzimy, że nie jest to jedynie codzienność przedsiębiorstw społecznych, czy organizacji pozarządowych, ale obejmuje również tradycyjne i mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z różnych sektorów gospodarki. Chcemy pomóc w rozwoju właścicielom tych firm” – powiedział Grzegorz Wach, kierujący programem akceleracyjnym NESsT w Polsce.
DrWitt: Marka podpisała z Ekstraklasą umowę współpracy marketingowej, która rozpocznie się w rundzie wiosennej sezonu 2024/2025. Dzięki niej marka izotoników DrWitt należąca do portfolio Grupy Maspex została oficjalnym partnerem rozgrywek najwyższej polskiej ligi piłki nożnej oraz partnerem statystyk meczowych. Dodatkowo, na mocy podpisanej umowy, szeroka gama produktowa napojów izotonicznych DrWitt otrzyma miano Oficjalnych Produktów Ekstraklasy.
Huawei CBG: Firma wprowadza na polski rynek urządzenie, które wyznacza nowe standardy wśród składanych smartfonów premium. Najważniejszą zastosowaną w nim innowacją jest najlepszy aparat, jaki dotychczas znalazł się w składanym telefonie Huawei. Najważniejszą zastosowaną w nim innowacją jest najlepszy aparat, jaki dotychczas znalazł się w składanym telefonie Huawei. Układ Ultra Chroma Camera wyróżnia zaawansowana technologia szczegółowego odwzorowania kolorów z wykorzystaniem kolorymetru. W Polsce debiutują również HUAWEI nova 13 i HUAWEI nova 13 Pro. Oba modele wyróżniają się doskonałymi możliwościami fotograficznymi – HUAWEI nova 13 oferuje szerokokątny aparat portretowy 60 MP i aparat główny Ultra Vision 50 MP, natomiast HUAWEI nova 13 Pro zachwyca podwójnym aparatem selfie 60 MP oraz potrójnym aparatem głównym 50 MP z 3-krotnym zoomem optycznym i fizycznie zmienną przysłoną.
Play: Operator rozszerza ofertę usług zwiększających ochronę w sieci wprowadzając usługę skierowaną do klientów światłowodu. Usługa podnosi bezpieczeństwo w sieci podczas korzystania z usług Play. Do najważniejszych jej funkcji należą: całodobowy monitoring urządzeń; ochrona przed złośliwym oprogramowaniem; ochrona Wi-Fi; ochrona bankowości; ochrona przed phishingiem.
Duna Polska: Firma, która specjalizuje się w realizacji projektów drogowo-mostowych, kubaturowych oraz elektroenergetycznych, zdecydowała się na strategiczny krok w swojej transformacji cyfrowej. Firma wybrała rozwiązanie S/4HANA Cloud Public Edition od SAP – pierwszy na rynku system ERP dostępny w chmurze publicznej
T-Mobile Polska: Marka Heyah oferuje pakiet „Moja Heyah” z 1200 GB internetu, ważny przez 365 dni. W ramach Magenta Moments w aplikacji Mój T-Mobile operator udostępnia roczną bezpłatną subskrypcję na inteligentną wyszukiwarkę Perplexity Pro, poinformował Goran Markovic, członek zarządu T-Mobile Polska, dyrektor ds. B2C.
Empik: Po półtora roku istnienia usługa Empik Selfpublishing kończy 2024 r. z ponad 6,5 tys. zarejestrowanych użytkowników, co oznacza prawie 120% wzrost r/r. Obecnie w sprzedaży dostępnych jest ponad 6 tys. tytułów twórców, którzy wzięli sprawy w swoje ręce i zdecydowali się na publikację książki za pośrednictwem platformy. Wśród udostępnionych do dystrybucji formatów dominują – stosunkowo najłatwiejsze w samodzielnym przygotowaniu – ebooki (85%). Na profesjonalny skład i wydanie książki papierowej decyduje się 9% autorów, a audiobooki stanowią 6% oferty.
realme: Marka po raz pierwszy zorganizuje swoje stoisko na MWC w Barcelonie, na którym odbędzie się globalna oraz europejska premiera przełomowej serii smartfonów: realme 14 Pro.
AMD: Signal65 we współpracy z AMD opublikowały raport, który wskazuje, że zakup laptopów z procesorami AMD Ryzen AI PRO może przynieść ponad 50 mln USD oszczędności w pracowniczych kosztach pracy. Wnioski te wyciągnięto na podstawie testów porównawczych laptopa Lenovo T14s z procesorem AMD Ryzen AI 7 PRO 360 i odpowiednika z procesorem Intel Core Ultra 7 165U. Wyniki w szczególności wykazały, że ww. laptop na najnowszej platformie AMD: jest nawet o 75% szybszy w aplikacjach do pracy kreatywnej, jest nawet o 50% szybszy w scenariuszach wielowątkowej pracy w aplikacjach biurowych i kreatywnych, zużywa mniej energii podczas długotrwałej pracy w aplikacjach biurowych.
Dassault Systèmes, Volkswagen Group: Firmy ogłosiły długoterminowe partnerstwo w celu rozwoju cyfrowej infrastruktury Volkswagen Group. Dzięki wdrożeniu platformy 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes Volkswagen Group będzie mógł usprawnić prace nad rozwojem najnowocześniejszych pojazdów. Grupa Volkswagen wybrała platformę 3DEXPERIENCE w chmurze jako główną platformę inżynieryjną i produkcyjną. Inżynierowie, projektanci i inni specjaliści z marek Volkswagen, Audi i Porsche będą korzystać z technologii wirtualnych bliźniaków, aby usprawnić prace nad rozwojem pojazdów. Umożliwi to zespołom symulowanie, testowanie i udoskonalanie każdego aspektu rozwoju pojazdu w wirtualnym środowisku współpracy, jeszcze przed rozpoczęciem fizycznej produkcji, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z globalnymi przepisami i standardami zrównoważonego rozwoju.
Getinge: Dostawca innowacyjnych rozwiązań medycznych, dołączył do grona najemców krakowskiego kompleksu biurowego Enterprise Park. Firma wynajęła ponad 1900 m2 powierzchni biurowej na 3. piętrze budynku D. W Enterprise Park będzie działało centrum usług wspólnych – Getinge Shared Services.
Epson: Ogłosił premierę swojej pierwszej drukarki SC-G6000 do drukowania bezpośredniego na folii (DTFilm). Drukarka Epson z serii „G” stanowi znaczący postęp w technologii druku na tekstyliach, umożliwiając użytkownikom transfer wysokiej jakości wydruków na różne typy tkanin.
Roborock: W ramach pionierskiego testu technologii, flagowy model S8 MaxV Ultra został wysłany na wysokość ponad 36 500 m za pomocą balonu stratosferycznego. Celem „misji” było sprawdzenie wytrzymałości i funkcjonalności robota w ekstremalnych warunkach, takich jak bardzo niskie temperatury (poniżej -60°C) oraz bliskie próżni ciśnienie atmosferyczne. Pomimo tych wyzwań, S8 MaxV Ultra zachował pełną sprawność i powrócił na Ziemię bez uszkodzeń.
Apple: Zaprezentował Apple Invites, nową apkę na iPhone’a, która pomaga użytkownikom tworzyć własne zaproszenia na spotkania z przyjaciółmi i rodziną na dowolną okoliczność. W Apple Invites użytkownicy z łatwością utworzą i udostępnią zaproszenie, potwierdzą jego przyjęcie lub odrzucenie, dodadzą coś od siebie do albumów udostępnianych i utworzą specjalne playlisty Apple Music. Użytkownicy mogą pobrać aplikację Apple Invites z App Store lub korzystać z niej w przeglądarce. Subskrybenci iCloud+ mogą tworzyć zaproszenia, których przyjęcie lub odrzucenie może potwierdzić każdy, bez względu na to, czy ma konto Apple lub urządzenie Apple.
Nikon: Wprowadza prosty w obsłudze kompaktowy aparat cyfrowy COOLPIX P1100 wyposażony w 125-krotny zoom optyczny oraz poszerza ofertę obiektywów premium o doskonałych właściwościach optycznych i otworze względnym f/1,2, wprowadzając obiektyw NIKKOR Z 35mm f/1.2 S. COOLPIX P1100 umożliwia robienie wysokiej jakości zdjęć zapewniając jednocześnie lepsze wrażenia podczas korzystania z superteleobiektywu. Za to nowy, jasny i profesjonalny obiektyw z linii S otwiera nowe możliwości twórcze wizualnym narratorom, zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania.
Redge Technologies: Zmodernizował platformę Pilot WP, nowa wersja oferuje ulepszone funkcjonalności, udoskonalony interfejs użytkownika oraz funkcje ułatwiające zarządzanie treści. Dzięki temu platforma staje się jeszcze bardziej przyjazna dla użytkownika. Ulepszony Pilot WP zapewnia użytkownikom wygodniejszy dostęp do treści VOD dzięki nowej logice platformy. Teraz wszystkie odcinki danego serialu są dostępne w jednym miejscu, niezależnie od ich źródła w ramówce. Dzięki temu widzowie mogą łatwiej odnaleźć i oglądać swoje ulubione produkcje bez konieczności przeszukiwania różnych sekcji serwisu.
Jabra: Zaprezentowała na targach ISE 2025 swoje najnowsze innowacje. Jabra wprowadza na rynek PanaCast 40 VBS, jedyny wideo bar z systemem Android przeznaczony do małych sal konferencyjnych z polem widzenia 180° zapewniającym doskonałą widoczność całego pomieszczenia. Odwiedzający targi ISE mogą również zapoznać się z profesjonalnymi rozwiązaniami audio oraz dowiedzieć się, w jaki sposób Jabra optymalizuje wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w miejscu pracy dzięki swoim zestawom słuchawkowym i głośnomówiącym.
PreZero: Zarządza odpadami w warszawskim VIBE – pierwszym biurowcu w Polsce, w którym wykorzystano innowacyjny system monitorowania odpadów Inbin. Rozwiązanie łączy dane o zapełnieniu kontenerów z optymalizacją harmonogramu odbioru. Zmniejszając ślad węglowy, Inbin wspiera zrównoważony rozwój i realizację strategii ESG właściciela budynku i jego najemców.
Bolt Food: Uruchamia program finansowania Bolt Food Finance, oferujący małym i średnim firmom proste, szybkie i elastyczne zaliczki gotówkowe we współpracy z wiodącą, platformą embedded finance YouLend. Bolt Food Finance ma pomóc małym i średnim biznesom korzystającym z platformy, przejąć kontrolę nad swoimi finansami i inwestować w rozwój swojej działalności.
SHEIN: Podał, że „wspiera inicjatywy, które zwiększają zaufanie i bezpieczeństwo europejskich konsumentów dokonujących zakupów online”. „Wierzymy, że równe zasady konkurencji mogą przynieść korzyści całemu sektorowi. Model SHEIN 'na żądanie’ ma na celu redukcję nieefektywności oraz ograniczanie ilości odpadów materiałów i niesprzedanych produktów, co pozwala nam podążać za trendami i budować przystępną cenowo ofertę. Nasze zespoły ds. regulacji i zgodności w całej UE będą współpracować z partnerami na szczeblu rządów unijnych i krajowych, aby przeanalizować te rekomendacje oraz ustalić, w jaki sposób SHEIN może pomóc wzmocnić branżę i poprawić doświadczenia europejskich konsumentów korzystających z zakupów online” – czytamy w oświadczeniu firmy.
Mercedes-Benz: Ogłosił partnerstwo z SAP, które wzmacnia cyfrową transformację producenta. Dzięki „RISE with SAP” w oparciu o Amazon Web Services (AWS) centralne aplikacje biznesowe są migrowane do chmury. Realizowana wspólnie z AWS strategia pojedynczego dostawcy chmury umożliwia standaryzację i zapewnia większą niezawodność oraz wydajniejsze procesy biznesowe.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku: Muzeum zdecydowało się na wdrożenie oprogramowania Comarch ERP Optima, dzięki czemu nastąpiła integracja sprzedaży stacjonarnej i internetowej, obsługującej do 3000 odwiedzających dziennie; pełna automatyzacja procesów kadrowo-płacowych, w tym obsługa PPK; zarządzanie finansami zgodne z wymogami instytucji publicznej; ewidencjonowanie wydawnictw i kontrolowanie gospodarki magazynowej; rozbudowane plany rozwoju o kolejne moduły, m.in. do zarządzania kadrami, skanowania dokumentów i analizy danych, podał Comarch.
OVHcloud: Globalny gracz na rynku chmury obliczeniowej i europejski lider w tej dziedzinie, ogłosił udostępnienie usługi Object Storage (obiektowej pamięci masowej) w strefie wielodostępności (multi-availability zone) zlokalizowanej w regionie Paryża. To kolejne rozszerzenie oferty chmury publicznej, która obecnie obejmuje ponad 40 produktów i usług, zapewniając zupełnie nowy model wdrożenia Object Storage w wielu strefach. Rozwiązanie spełnia najwyższe wymagania w zakresie odporności, gwarantując nieprzerwany dostęp do danych i niezakłóconą ciągłość świadczenia usług, zwłaszcza w sytuacji krytycznych obciążeń infrastruktury chmurowej w sektorach takich jak bankowość, ochrona zdrowia, ubezpieczenia czy administracja publiczna.
Cisco: Badania przeprowadzone przez zespół ekspertów Cisco ds. bezpieczeństwa AI wraz z Robust Intelligence wykazały poważne luki w zabezpieczeniach modelu DeepSeek R1. Model ten, opracowany przez chiński startup DeepSeek, zyskał popularność dzięki swoim zaawansowanym zdolnościom wnioskowania i efektywności kosztowej. Jednak analiza bezpieczeństwa ujawniła istotne słabości, które mogą mieć poważne konsekwencje w kontekście cyberbezpieczeństwa. Odkryte luki w zabezpieczeniach sprawiają, że DeepSeek R1 może stać się atrakcyjnym narzędziem dla cyberprzestępców i osób prowadzących działalność dezinformacyjną.
Exotec: Globalny dostawca robotyki magazynowej, ogłosił wprowadzenie na rynek systemu Skypod następnej generacji o wyższej wydajności, zwiększonej gęstości pamięci masowej i zaawansowanych funkcjach oprogramowania. Następna generacja systemu Skypod zawiera szereg ulepszeń konstrukcyjnych, w tym i bardziej kompaktowego robota Skypod, stację roboczą do kompletacji między robotami, wysokowydajny wymiennik i gęstsze magazynowanie. Te zmiany w połączeniu z nowymi funkcjami oprogramowania zwiększają przepustowość na pojedynczej stacji roboczej o 50%, jednocześnie zwiększając gęstość pojemności magazynowej o max. 30% w porównaniu z poprzednią generacją.
Źródło: ISBnews