Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 3-7 czerwca.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
WPR: Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o Planie Strategicznym dla WPR [Wspólnej Polityki Rolnej] na lata 2023-2027, wprowadzając nowe formy wsparcia w ramach płatności bezpośrednich, tj. płatności dla małych gospodarstw i nowy ekoschemat – wyłączenie gruntów z produkcji, czyli tzw. ugorowanie.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Sprzedaż detaliczna: Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo w Polsce spadła o 7,3% r/r w kwietniu 2024 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 0,9%.
Siła nabywcza: Siła nabywcza Polaków wzrosła o prawie 44%, a warszawiaków zwiększyła się o 37% od 2019 do 2023 r., wynika z raportu CBRE, które powołuje się na dane GfK. Dodatkowo status stolicy jako centrum biznesowego oraz wysoka liczba turystów sprzyja luksusowym zakupom, dlatego luksusowe marki coraz chętniej inwestują w Warszawie.
E-commerce: Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (DAC7), nakładającą na operatorów platform cyfrowych obowiązek gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem tych platform.
Planowane wydatki: Co drugi Polak planuje zakup oferty związanej z urlopami, podczas gdy w ostatniej fali badania w październiku ub.r. wynik ten był o 11 pkt proc. niższy, wynika badania GfK – An NIQ Company. Co trzeci badany (wzrost o 6 pkt proc. w relacji do ostatniego sondażu) deklaruje, że w najbliższym czasie przeznaczy część środków na sprzęt ogrodowy.
Nastroje konsumentów: Poziom optymizmu konsumentów poprawił się o 9 pkt proc. r/r w br., wynika z raportu Allegro i Minds&Roses. Rok wcześniej 47% z nich deklarowało, że wydarzenia społeczno-ekonomiczne w Polsce i za granicą (np. zmiany podatkowe, inflacja i wojna w Ukrainie) wpływają na ich decyzje zakupowe, zaś w tym roku deklaruje tak 38% badanych.
Ubezpieczenia w centrach handlowych: Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) podnosi kwestie ubezpieczenia w centrach handlowych. Ubezpieczenie ma fundamentalne znaczenie w przypadku pożaru czy zniszczenia, które uniemożliwiałoby handel najemcom lub wpłynęłoby na utratę ich majątku. Ubezpieczenie majątkowe może i powinno obejmować swoim zakresem obiekt, czyli nieruchomość jako całość. Zawiera je właściciel budynku (wynajmujący) przerzucając koszty na najemców w ramach tzw. opłat wspólnych. Najemcy nie znają polisy – nie wiedzą, jaki jest zakres ubezpieczenia, za które płacą. W przypadku wystąpienia zdarzeń, za które wypłacane jest odszkodowanie, jedynym jego beneficjentem jest właściciel centrum. „Tragiczny w skutkach pożar w centrum handlowym Marywilska 44 zwrócił uwagę na sytuację najemców w centrach handlowych w aspekcie zagrożenia takimi zdarzeniami. Z pewnością centrum było ubezpieczone. Wypłata odszkodowania zapewne nie nastąpi szybko, ale straty wynajmującego zostaną zrekompensowane, przy założeniu, że nie naruszył przepisów. Przypomnieć trzeba, że zabezpieczenia przeciwpożarowe budynku (w doniesieniach medialnych wymieniane są tryskacze i grodzie), których prawidłowe funkcjonowanie jest odpowiedzialnością właściciela, nie zadziałały prawidłowo z przyczyn, które ustala prokuratura. Najemcy centrum zostali bez miejsca pracy, często z utrudnionym dostępem do odszkodowań czy wsparcia publicznego, ze względu na spalenie dokumentacji. Ta sytuacja jest szczególna, ponieważ w centrum Marywilska 44 nie było wielu najemców sieciowych” – skomentowała dyrektor generalna ZPPHiU Zofia Morbiato.
Podróże zagraniczne: Prawie 40% Polaków pojedzie w tym roku na zagraniczne wakacje i 80% z nich za granicą zamierza płacić cyfrowo: kartą lub smartfonem/smartwatchem, co oznacza wzrost o 3 pkt proc. r/r, wynika z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024. Polacy w większości będą odpoczywać w Europie, a na swój najdłuższy zagraniczny wyjazd wydadzą średnio najwięcej na osobę spośród wszystkich badanych narodowości Europy Środkowo-Wschodniej. Dla coraz większej liczby naszych rodaków rosnące koszty życia nie są przeszkodą w podjęciu decyzji o zagranicznym urlopie.
ROZWÓJ BIZNESU
Pepees: Akcjonariusze zdecydowali podczas walnego zgromadzenia o przeznaczeniu 7,78 mln zł zysku netto za 2023 r. na kapitał zapasowy, wynika z uchwał.
Sfinks Polska: Wiceprezes zarządu Sfinks Polska Mateusz Cacek – jako akcjonariusz reprezentujący ponad 1/20 kapitału zakładowego – zgłosił żądanie dołączenia do porządku obrad zwyczajnego walnego zgromadzenia, planowanego na 27 czerwca br., podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia programu motywacyjnego oraz uchwały w sprawie w sprawie emisji, w celu realizacji programu, warrantów subskrypcyjnych, podała spółka.
Sfinks Polska: „Intensywnie” pracuje nad zasadami licencjonowana hoteli i restauracji hotelowych marką Sphinx, poinformował wiceprezes Mateusz Cacek.
Astarta: Akcjonariusze podjęli uchwałę o wypłacie dywidendy w wysokości 0,5 euro na akcję od wszystkich akcji zwykłych w łącznej kwocie 12,5 mln euro, podała spółka. Zwyczajne walne zgromadzenie upoważniło również radę dyrektorów spółki do wyznaczenia dnia ustalenia praw do dywidendy oraz dnia wypłaty dywidendy.
Botanika Farm: Spółka z segmentu FoodTech zamierza w najbliższych tygodniach przeprowadzić ofertę publiczną akcji i zadebiutować na rynku NewConnect w tym roku, podała spółka. Pieniądze pozyskane od inwestorów spółka chce przeznaczyć na kontynuację inwestycji w zakład produkcyjny w Mietkowie, dzięki czemu wzrosną moce wytwórcze, a przychody mają wzrosnąć do ponad 100 mln zł w 2027 r.
ZPC Otmuchów: Zakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów odnotowały 7,16 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 3,65 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Intermarche i Auchan: Dwa wnioski SCA PR Polska oraz Auchan Polska o zgodę na utworzenie przez Intermarche i Auchan wspólnego przedsiębiorcy wpłynęły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), podał Urząd.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Mastercard, Empik i PayEye: Uruchomią 12 czerwca pilotaż płatności biometrycznych opartych o fuzję biometrii tęczówki oka i twarzy, podały firmy. Jest to pierwszy w Europie pilotaż płatności biometrycznych w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.
InPost: Grupa zwiększyła sieć PUDO i urządzeń Paczkomat we Włoszech o 40% r/r w I kwartale 2024 r. i ma obecnie blisko 5000 punktów odbioru i nadania przesyłek (PUDO) oraz 2000 urządzeń Paczkomat, podała spółka. We Włoszech wolumeny przesyłek wzrosły o 41% r/r, co oznacza wzrost przychodów o 39% r/r w I kw. 2024 roku.
Tchibo: Od 2027 roku 100% kawy Tchibo będzie pochodzić ze zrównoważonych źródeł. Wszystkie marki należące do Tchibo będą oferować wyłącznie kawy pozyskiwane w sposób odpowiedzialny, i każde ziarno – marki ekonomicznej, mainstream i premium w kawie ziarnistej, zmielonej czy instant – pochodzić będzie ze zrównoważonej uprawy. Obecnie 20% wszystkich kaw marki posiada certyfikaty Fairtrade, Rainforest Alliance i Organic lub pochodzi z projektów Tchibo Joint Forces!, które wspierają rolników w opracowywaniu bardziej zrównoważonych metod uprawy i produkcji kawy. W obliczu alarmującej sytuacji w sektorze kawowym firma podkreśliła konieczność walki z niskimi dochodami rolników i skutkami zmian klimatycznych. Pomóc ma w tym Tchibo Coffee Program, kierowany m.in. do plantatorów.
Aldi: Z analizy spółki wynika, że na przestrzeni 5 lat w sieci odnotowano 110% wzrostu zakupu warzyw i owoców. Z kolei z badania Kantar Polska (15-20 marca 2024 roku) wynika, że 60% Polaków planuje kupować więcej owoców i warzyw. Według Aldi najczęściej kupowane owoce to banany, cytryny, jabłka, mandarynki, pomarańcze, awokado i kiwi. Z warzyw klienci najchętniej wybierają marchew, cebulę, pomidory malinowe, paprykę czerwoną, ogórek szklarniowy, ziemniaki oraz zieleninę.
Mazurska Manufaktura: Nawiązała strategiczną współpracę ze spółką Boss z Węgorzewa, dystrybutorem piwa, wina, alkoholi i napojów, który zarządza siecią 90 sklepów Alkohole Świata, prowadzi dystrybucję do ponad 1300 sklepów oraz 1000 punktów gastronomicznych. W ramach współpracy Boss będzie strategicznym partnerem Mazurskiej Manufaktury w zakresie dystrybucji i obsługi sprzedaży na rynku tradycyjnym. Jednym z głównych celów obu firm jest także wzmocnienie siły historycznej marki Jurand, zwłaszcza na lokalnym rynku.
Kaufland: Roof Renovation sp. z o.o. zawarła z Kaufland Polska Markety sp. z o.o. sp. j. ramową umowę, której przedmiotem jest serwisowanie dachów obiektów należących do sieci Kaufland.
Źródło: ISBnews