Grupa VRG chce poprawić wyniki segmentu odzieżowego i poziom sprzedaży marek modowych w 2024 r., będzie też kontynuować intensywny rozwój segmentu jubilerskiego w Polsce, ale też przez ostrożne działanie na rynkach zagranicznych, podała spółka. Grupa nie wyklucza możliwości rozwoju poprzez akwizycje i będzie szukać celów, w tym marek pasujących do portfela.
Spółka przypomniała też, że na koniec 2024 r. planuje prowadzić działalność na ok. 53 tys. m2 powierzchni handlowej, w tym ok. 38,6 tys. m2 stanowić będzie powierzchnia sklepów segmentu odzieżowego, a ok. 14,4 tys. m2 powierzchnia sklepów segmentu jubilerskiego. Planowane wydatki inwestycyjne w 2024 roku spółka szacuje na ok. 50 mln zł, a będą one przeznaczone na rozwój segmentu odzieżowego i jubilerskiego, a także na otwarcie nowych lub odnowienie istniejących już powierzchni handlowych salonów stacjonarnych marek VRG.
„Dalszy rozwój Grupy będzie budowany przez koncentrację na doskonaleniu działalności operacyjnej, realizacji zmian w markach segmentu odzieżowego nakierowanych na wzrost efektywności i zwiększanie atrakcyjności oferty dla konsumentów (z naciskiem na wiodącą markę Vistula) oraz poszukiwanie możliwości synergii sprzedażowych w ramach portfolio marek Grupy VRG (intensyfikacja działań w obszarze cross-brandingu, sprzedaży i promocji). Grupa będzie kontynuować intensywny rozwój segmentu jubilerskiego umacniając jego pozycję w Polsce, ale też przez ostrożne działanie na rynkach zagranicznych. Będą one nakierowane na dalszy rozwój sieci dystrybucji i powierzchni handlowej oraz na wzrost przychodów z nowych rynków” – czytamy w raporcie kwartalnym.
„Grupa dążąc do stworzenia warunków osiągnięcia priorytetowego celu jakim jest stopniowy wzrost wartości Grupy VRG, nie wyklucza możliwości rozwoju poprzez działania akwizycyjne, w związku z czym będzie poszukiwać potencjalnych celów, w tym marek pasujących do portfela Grupy” – czytamy dalej.
Poza rozwojem oferty produktowej marek, Grupa planuje szereg działań nakierowanych na poprawę wyników segmentu odzieżowego.
„Wśród głównych inicjatyw należy podkreślić: • znacząca poprawa przychodów w segmencie odzieżowym; • ograniczenie lub wycofanie się z projektów biznesowych obarczonych zbyt dużym ryzykiem (jak np. koncept większych sklepów Wólczanka, które negatywnie kontrybuowały do wyniku Grupy); • wdrożenie planów naprawczych dla trwale nierentownych salonów stacjonarnych; • optymalizację procesów logistycznych; • koncentracja na poprawie jakości planowania oraz maksymalizacja działań wspierających jak najlepszą odsprzedaż. Wymienione działania i inicjatywy będą realizowane z myślą o zwiększeniu efektywności kosztowej i zarządczej, a w efekcie powinny prowadzić do istotnej poprawy wyniku w segmencie odzieżowym Grupy” – czytamy dalej.
Na III kwartał 2024 roku zarząd planuje start pilotażowego projektu skierowanego do obecnych i nowych franczyzobiorców marek VRG. Będzie on obejmował multibrandowe salony franczyzowe trzech marek: Vistuli, Bytomia i Wólczanki, które będą dopasowane do mniejszych miejscowości, w których nie ma salonów własnych lub monobrandowych salonów franczyzowych.
W.Kruk będzie w br. nadal rozwijać własną ofertę biżuteryjną, wprowadzać kolejne kolekcje ambasadorskie i autorskie (przygotowywane przez własny zespół projektowy i zespół manufaktury W.Kruk), a także kolekcje przygotowywane na specjalne okoliczności. Marka będzie kontynuować rozwój działalności w obszarze premium. Będzie realizować to poprzez rozwój dystrybucji, podnoszenie standardów obsługi oraz dalszą rozbudowę portfolio marek zegarkowych i biżuterii pochodzącej ze światowych manufaktur, podano także.
Spółka podkreśliła, że we wszystkich markach odzieżowych Grupa pracuje nad poprawą produktów i wdrażaniem kolekcji odpowiadających jak najlepiej potrzebom rynku. Koncentruje się przy tym na dostosowaniu oferty dla najbardziej lojalnych klientów, przy jednoczesnym ewolucyjnym pozyskiwaniu nowych odbiorców marek. VRG będzie w dalszym ciągu wzmacniać obecność swoich marek w sprzedaży internetowej i stacjonarnej, w ramach rozwoju omnichannel.
„Naszym celem jest wzmocnienie Vistuli jako flagowej marki Grupy, poprzez rewizję jej strategii marketingowej i produktowej. Nowy zespół projektowy pracuje nad wzornictwem i jakością oferty, szczególnie w obszarze odzieży formalnej, dostosowanej do potrzeb rynku. Tradycyjne korzenie marki będą miały swoje odzwierciedlenie w produktach eleganckich, wykonanych z materiałów wysokiej jakości. Pojawią się również elementy garderoby odpowiadające aktualnym trendom, ale będą one spójne z długoletnią tradycją marki” – czytamy w raporcie.
„W marce Wólczanka będziemy rozwijać asortyment koszul, które wzmacniają rozpoznawalność marki w tym segmencie rynku mody. Oferta kolekcji na cały 2024 rok będzie bazować na koszulach formalnych dla kobiet i mężczyzn. Dodatkiem będą produkty dzianinowe, na przykład wysokiej jakości koszulki typu t-shirt czy polo. Oferta marki będzie dostępna w małych i wygodnych butikach stacjonarnych w nowym, odświeżonym koncepcie” – podano.
Bytom planuje kontynuować kierunek rozwoju produktów dla mężczyzn, którzy doceniają ponadczasową elegancję z autentycznym komfortem. Deni Cler będzie nadal rozwijać elegancką i ponadczasową odzież formalną dla kobiet.
„W pierwszej połowie 2024 roku spółka planuje zakończyć rozpoczęty jeszcze w 2023 roku projekt, który ma na celu wdrożenie w markach Vistula, Bytom, Wólczanka procesów zmierzających do poprawy zarządzania zapasami w sieci przy wsparciu sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML). Pozwoli to obserwować zmieniającą się sprzedaż w trakcie sezonu i elastycznie reagować na zmiany zgodnie z oczekiwaniami klientów” – wskazano w raporcie.
VRG specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od 2000 r. podstawą strategii spółki jest koncentracja wokół funkcji „operatora” marek, projektanta odzieży i dystrybutora na rynku detalicznym. Jej skonsolidowane przychody w 2023 r. wyniosły 1,3 mld zł. Spółka wchodzi w skład indeksu sWIG80.
Źródło: ISBnews