Grupa Eurocash liczy na pokazanie dalszej poprawy wyników sprzedaży i spodziewa się rekordowego zysku EBITDA w całym 2022 r., poinformował ISBnews prezes Paweł Surówka.
„Widzimy, że trend wzrostowy na poziomie sprzedaży i EBITDA będzie kontynuowany. IV kw. ub.r. był stosunkowo dobry, a więc poprawa r/r będzie się wypłaszczać” – powiedział Surówka w rozmowie z ISBnews.
Eurocash napisał w raporcie kwartalnym: „Najnowsza prognoza na kolejne kwartały wskazuje na kontynuację trendu wzrostowego na poziomie sprzedaży oraz na poziomie EBITDA”.
W III kwartale br. Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na ponadinflacyjną zwyżkę przychodów do 8,27 mld zł, tj. o blisko 18% r/r (wzrost sprzedaży: 14% w hurcie, 26% w detalu w III kw.). EBITDA wzrosła o 20% r/r do 285 mln zł i był to najwyższy kwartalny wynik w historii Grupy Eurocash.
„Myślę, że EBITDA będzie również rekordowa dla całego roku. Jest magiczna granica 500 mln EBITDA (przed MSSF 16), której Eurocash w historii jeszcze nie przebił. Obecnie pokazujemy, że krocząco za ostatnie 12 miesięcy, wliczając IV kw. ub.r. przekroczylibyśmy tę barierę – osiągając 516 mln zł EBITDA. Ponieważ wychodzimy z założenia, że IV kw. będzie silny, można liczyć się z tym, że w tym roku, faktycznie uda nam się za cały rok 2022 przebić 500 mln zł na poziomie EBITDA (przed MSSF 16) i to by znaczyło, że za cały rok Grupa Eurocash zanotowałyby najlepszy rok w swojej historii” – wskazał prezes.
Marża EBITDA wzrosła o 0,09 pkt proc. w samym III kw. i o 0,8 pkt w I-III kw. 2022 r.
„Widzimy, że udało nam się utrzymać i poprawić marżę, stoi za tym kilka czynników. Marża w zeszłym roku była pod mocną presją. W ub.r. nie tylko działał efekt sprzedaży, ale również różnych operacyjnych problemów, które nałożyły się – tj. COVID-19, czy problemy z efektywnością sklepów własnych w sieci Delikatesy Centrum. W tym momencie marża poprawia się wyraźnie w hurcie – tutaj najmocniej działa rosnąca skala sprzedaży. Mamy operacyjną dźwignię: część naszych kosztów jest stała i dzięki temu, że jesteśmy w stanie sprzedawać więcej na tej samej bazie, a równocześnie jesteśmy dość zdyscyplinowani kosztowo, przekłada się to na wyższą marżę EBITDA” – wyjaśnił Surówka.
Zwrócił uwagę, że na stosunkowo dobrym poziomie utrzymuje się marża EBITDA w detalu, aczkolwiek zaznaczył, że Grupa musiała pewną część marży zainwestować w lepsze ceny dla konsumenta.
„Konsument coraz ostrożniej podchodzi do wydatków, nie możemy więc beztrosko przenosić wszystkich podwyżek, które widzimy na rynku, na konsumenta. Inwestujemy więc w konsumenta – tak, aby nasi klienci B2B utrzymali go w swojej sprzedaży detalicznej. Producenci też dostrzegają taką konieczność – wiedzą już, że nie da się przełożyć każdego wzrostu kosztów, tego też od nich oczekujemy jako partner niezależnych sklepów” – wskazał prezes.
„Marża z roku na rok trochę spadła, niemniej jednak dalej utrzymuje się na dobrym poziomie, natomiast nie spodziewam się, żebyśmy byli w stanie ją istotnie zwiększyć, bo otoczenie jest takie, gdzie w konsumenta należy dalej inwestować” – dodał.
Surówka zwrócił też uwagę, że Grupa realizuje przedstawioną w sierpniu strategię na lata 2023-2025.
„Strategia została uznana jako bardzo ambitna. Dziś możemy już pokazać jak konsekwentnie zaczynamy wypełniać jej założenia. Pierwszy z ważnych obszarów to zmniejszenie zadłużenia. Zakomunikowaliśmy, że chcemy współczynnik dług netto/EBITDA obniżyć do poziomu 1,5 do końca bieżącego roku i udało się nam to już w III kw.” – powiedział prezes.
Drugim, ważnym aspektem strategii jest dla Grupy podłączenie 12 tys. sklepów do systemów POS, co wydawało się w momencie ogłoszenia dość ambitne – Grupa miała wówczas bazę niespełna 3 tys. podłączonych placówek.
„W międzyczasie podpisaliśmy umowę z firmą Comp i zyskaliśmy partnera, który nie tylko wspiera nas w podłączeniu sklepów do systemu, ale również w ramach swojej bazy dodał dużo sklepów już podłączonych – łączymy się z ich platformą. Dzięki temu zyskaliśmy 1 tys. sklepów w naszej własnej sieci w ciągu jednego kwartału” – wskazał Surówka.
„Ostatnia rzecz, na którą chciałbym zwrócić uwagę, to Duży Ben. Miał wzrost sprzedaży LFL w III kw. na poziomie 26% – świetny wynik. To zaczyna być wygrywający koncept w Polsce, sklep convenience alkoholowy, jest to prawdziwa 'wschodząca gwiazda’ Grupy Eurocash” – podsumował prezes.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Współpracuje z ok. 90 tys. klientów, z których 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Grupa Eurocash to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Duży Ben. Grupa Eurocash jest także właścicielem Frisco – największego supermarketu internetowego w Polsce. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Źródło: ISBnews