Eurocash odnotował 27,45 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2021 r. wobec 32,17 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 94,02 mln zł wobec 87,9 mln zł zysku rok wcześniej.
Wynik EBITDA wyniósł w III kw. br. 235,84 mln zł wobec 225,08 mln zł rok wcześniej, zaś marża EBITDA – odpowiednio: 3,36% wobec 3,23%.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7029,55 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 6978,31 mln zł rok wcześniej.
„Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2021 r. wyniosły 7,03 mld zł i były o 1% wyższe niż w analogicznym okresie 2020 r. Sprzedaż w segmencie hurtowym była na porównywalnym poziomie co przed rokiem, natomiast w segmencie detalicznym zwiększyła się o ponad 2% r/r” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w III kwartale br. wzrost wyniku EBITDA do blisko 190 mln zł, tj. o 2,5% r/r, przy zbliżonym poziomie sprzedaży, wynoszącym 5,26 mld zł.
„Trzeci kwartał tego roku, podobnie jak drugi, był trudnym okresem dla małych sklepów, co znalazło odzwierciedlenie w spadku sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Wyższą sprzedażą osiągnęliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, czyli w biznesie skierowanym do większych sklepów. Postępująca cyfryzacja naszej działalności przekłada się natomiast na dalszą poprawę rentowności w hurcie. Już około 43% łącznej sprzedaży w tym segmencie jest realizowane za pośrednictwem platformy eurocash.” – powiedział członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash Jacek Owczarek, cytowany w komunikacie.
Na koniec września 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9 143 sklepy (wobec 9 149 przed rokiem). Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5 494 placówki, co oznacza przyrost o 305 sklepów r/r., podano.
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w III kwartale 2021 r. wyniosła 1,61 mld zł i była o ponad 2% wyższa r/r. Wynik EBITDA detalu wzrósł o 11% r/r do 85 mln zł.
„Wyższa sprzedaż w segmencie detalicznym to głównie efekt poprawy w supermarketach własnych. Pod względem efektywności, wciąż jednak ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców, co oznacza duży potencjał prowadzonej reorganizacji. Zgodnie z zapowiedziami, do końca roku zamkniemy 59 sklepów, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. sklepy te przyniosły spadek sprzedaży segmentu o 22 mln zł oraz obniżyły EBITDA Grupy o 14,4 mln zł. Proces zamykania tych placówek rozpoczęliśmy w czwartym kwartale i liczymy, że w przyszłym roku przyniesie on wzrost efektywności i rentowności całego segmentu” – wskazał Owczarek.
Budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec września br. liczyła 1 594 sklepy (w tym 1 565 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 965 z nich to sklepy franczyzowe, a 629 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture.
Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 422 saloniki prasowe Inmedio (wg stanu na 30 września br.). Ich sprzedaż w III kwartale 2021 r. wyniosła 129 mln zł wobec 144 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż dla stałej liczby sklepów (LFL) wzrosła o 1,6% r/r, podano także.
W I-III kw. 2021 r. spółka miała 140,4 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 12,66 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 19 392,16 mln zł w porównaniu z 19 093,68 mln zł rok wcześniej.
Wynik EBITDA wyniósł w I-III kw. br. 438,43 mln zł wobec 561,71 mln zł rok wcześniej, zaś marża EBITDA – odpowiednio: 2,26% wobec 2,94%.
W I-III kw. 2021 r. spółka miała 140,4 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 12,66 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 19 392,16 mln zł w porównaniu z 19 093,68 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto z działalności kontynuowanej w I-III kw. 2021 r. wyniósł 107,06 mln zł wobec 105,95 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Źródło: ISBnews