Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) obniżył się o prawie 10 pkt w I kw. 2022 r., wynika z badania przeprowadzonego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH (IRG SGH). Jego wartość wynosi obecnie 84,4 pkt wobec 94,2 pkt w poprzednim kwartale. Odczucia gospodarstw domowych dotyczące jakości obsługi zobowiązań spadły poniżej najniższego poziomu z okresu pandemii w 2020 r.
„Wprawdzie w przypadku bieżącej obsługi zobowiązań nadal dominują te gospodarstwa domowe, które obsługują je bezproblemowo – jest ich obecnie około 64% – jednak jest to wartość niższa niż przed kwartałem, kiedy było to około 67,5%, przed rokiem około 69%, a na początku 2019 r. blisko 80% respondentów. Małe problemy z płatnościami deklaruje około 28% (wobec około 26% poprzednio), z kolei respondenci, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań mają duże problemy, stanowią obecnie około 8,5% (6,6% poprzednio i 7,1% przed rokiem). W tym około 2% respondentów deklaruje opóźnienia w obsłudze zobowiązań ponad 6 miesięcy. Jakość obsługi bieżących zobowiązań ulega więc stopniowemu pogorszeniu” – czytamy w komunikacie.
Również przewidywania co do przyszłej obsługi pogorszyły się w I kwartale 2022 r. W ciągu najbliższych 12 miesięcy już tylko około 45,6% gospodarstw domowych spodziewa się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań. Przed kwartałem wartość ta wynosiła około 52,4% i na takim samy poziomie była też przed rokiem. Przybyło respondentów deklarujących małe problemy, jest ich obecnie około 26% wobec 20% w poprzednim badaniu. Grupa gospodarstw domowych spodziewających się dużych problemów z obsługą zobowiązań liczy obecnie około 10,7% ogółu (wobec 9% poprzednio), wskazano także.
„Gospodarstwa domowe wyraźnie odczuwają niepewność co do własnej sytuacji finansowej. Niepokojącym jest fakt, że aktualnie obserwujemy najwyższy odsetek gospodarstw domowych spodziewających się dużych problemów z płatnościami, wyższy niż po globalnym kryzysie w 2007 r. Sygnalizowanie coraz większych problemów z obsługą zobowiązań w świetle wzrostu stóp procentowych powoduje, iż należy oczekiwać pogorszenia również jakości obsługi kredytów i pożyczek” – powiedział prezes ZPF Marcin Czugan, cytowany w komunikacie.
W I kw. 2022 zmalał odsetek respondentów, którzy w swojej ocenie będą mogli w ciągu najbliższych 12 miesięcy dokonać poważnych wydatków. Odsetek respondentów wskazujących na bardzo duże lub dość duże prawdopodobieństwo zakupu samochodu wynosi obecnie ok. 9% (12% w poprzednim badaniu i 12% przed rokiem). Jednocześnie do ok. 67% zwiększył się udział osób, które nie widzą możliwości poniesienia wydatków na ten zakup (wobec 62% poprzednio). Warto zaznaczyć, że nastroje Polaków w zakresie zakupu samochodu przed kryzysem były bardzo optymistyczne w porównaniu do lat poprzednich i nawet po spadku w trakcie kumulacji pandemii były wyższe od długookresowej średniej. W ocenie respondentów zmalało również prawdopodobieństwo zakupu lub budowy domu albo mieszkania oraz wydatków na remont w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Barometr Obsługi Zobowiązań jest wypadkową odpowiedzi na dwa pytania dotyczące obecnych i przyszłych problemów z obsługą wszelkich zobowiązań. Do jego wyliczenia brane są pod uwagę odsetki respondentów obsługujących swoje zobowiązania bezproblemowo.
Źródło: ISBnews