Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, który przyśpiesza wejście w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT), podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowisk przewoźników polskich przyspieszamy wejście w życie elektronicznej informacji i rejestracji na temat przewozów dokonywanych przez transportowców z państw trzecich, przez firmy przewozowe spoza Unii Europejskiej od listopada elektroniczna rejestracja tych przewozów wchodzi w życie. To się wiąże z bardzo dobrym monitoringiem tych przewozów, które się odbywają i eliminacją nieuczciwej konkurencji” – powiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.
Projekt dotyczy przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Projektowana regulacja ma pozwolić na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie przewoźników zagranicznych przyczynić się do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE.
Projekt zakłada przyspieszenie wejścia w życie przepisów o elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT).
Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
– od 1 listopada 2024 r. – przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
– od 1 stycznia 2025 r. – przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA.
Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
O trzy lata (do 31.08.2027 r.) będzie przedłużony okres przejściowy na spełnienie warunku posiadania akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.
Pozwoli to na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów, które są uprawnione do:
– prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy,
– prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców nauki jazdy;
– wydawania nieodpłatnie kart rowerowych;
– prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość.
Źródło: ISBnews