Sejm skierował projekt ustawy budżetowej na 2025 r. z dochodami na poziomie 632,85 mld zł, wydatkami w wysokości 921,62 mld zł i 288,77 mld zł deficytu, do Komisji Finansów Publicznych i komisji branżowych. Za wnioskiem o odrzucenie projektu ustawy głosowało 198, przeciw 241, wstrzymało się czterech.
Projekt ustawy budżetowej zakłada 3,9% wzrost PKB, bezrobocie na poziomie 4,9% na koniec 2025r. i inflację na poziomie 5%.
„Przyjęty przez Radę Ministrów projekt budżetu został opracowany w wyjątkowych okolicznościach. Decyzją z lipca br. Rada Unii Europejskiej stwierdziła na bazie wykonania budżetu z roku 2023 […] występowanie w Polsce nadmiernego deficytu. W budżecie konieczne stało się także zaplanowanie spłaty łącznie ponad 63 mld zł zobowiązań z tytułu obligacji PFR oraz obligacji wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz funduszu COVID-19” – powiedział minister finansów Andrzej Domański podczas czytania projektu w Sejmie.
Przypomniał, że w związku z powodzią w celu zapewnienia środków na usuwanie jej skutków w projekcie budżetu na rok 2025 zwiększono do 3,2 mld zł rezerwę celową na przeciwdziałanie klęskom żywiołowym i usuwanie ich skutków.
Projekt budżetu na 2025r. zakłada, że:
– Dochody budżetu państwa mają wynieść 632,85 mld zł.
– Wydatki powinny ukształtować się na poziomie 921,62 mld zł.
– Deficyt budżetu państwa ma wynieść 288,77 mld zł.
– W 2025 roku na cele związane z obroną ma trafić 124,3 mld zł, w porównaniu do 118,1 mld zł w 2024 roku (wzrost o 6,2 mld zł).
Łącznie z wydatkami Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, w przyszłym roku wydatki na obronę narodową sięgną 186,6 mld zł, czyli będą o 28,6 mld zł większe niż planowano na 2024 rok. Oznacza to, że w 2025 roku wydatki na polskie wojsko wyniosą 4,7% PKB.
– Na waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2025 roku, w tym świadczeń emerytalno-rentowych funkcjonariuszy oraz uposażeń sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku, przeznaczonych jest 24,2 mld zł.
– Na program „Aktywny Rodzic”, którego celem jest pogodzenie zadań rodzicielskich z aktywizacją zawodową, zabezpieczonych jest 8,4 mld zł.
– Wzrost kwoty bazowej dla wynagrodzeń nauczycieli wyniesie 5%. O 5% mają wzrosnąć także wynagrodzenia, w tym kwoty bazowe dla pracowników państwowej sfery budżetowej, w tym funkcjonariuszy i żołnierzy, pracowników ministerstw oraz urzędów centralnych i wojewódzkich. Zwiększony zostanie także fundusz wynagrodzeń pracowników ZUS i KRUS.
– Na cele związane z mieszkalnictwem rząd zaplanował ok. 4,7 mld zł.
– Na realizację tzw. urlopu dla przedsiębiorców, czyli zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu w roku, przeznaczonych jest 1,6 mld zł.
– Zabezpieczone zostało 3,2 mld zł środków na wypłatę tzw. renty wdowiej, czyli możliwości pobierania łącznie renty rodzinnej oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego, np. emerytury.
– W 2025 roku zaplanowane jest zwiększenie rezerwy na inwestycje z Krajowego Planu Odbudowy o 1,9 mld zł (do 4,7 mld zł).
– Zabezpieczono środki na kontynuację działań społeczno-gospodarczych, w tym w szczególności na finansowanie:
– programu „Rodzina 800+” (62,8 mld zł);
– wypłaty 13. i 14. emerytury (31,5 mld zł);
– zadań drogowych i kolejowych, które realizowane są w ramach programów wieloletnich (16,6 mld zł);
– świadczenia wspierającego, którego celem jest pomoc osobom z niepełnosprawnościami (z największymi trudnościami w samodzielnym funkcjonowaniu), jeśli chodzi o częściowe pokrycie wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób (7,1 mld zł, czyli więcej o 3,4 mld zł w stosunku do 2024 roku);
– składek na ubezpieczenie społeczne za osoby, które przebywają na urlopach wychowawczych i macierzyńskich (4,8 mld zł);
– programu „Dobry start”, czyli 300 zł jednorazowego wsparcia dla uczniów, którzy rozpoczynają rok szkolny (1,4 mld zł).
Budżet na 2025 rok obejmuje ponadto:
– spłatę 63,2 mld zł zobowiązań z tytułu obligacji Polskiego Funduszu Rozwoju (34,7 mld zł) wyemitowanych w 2020 roku na sfinansowanie rządowego programu „Tarcz Finansowych” oraz przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w latach 2020-2023 (28,5 mld zł)
– dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego, w efekcie której samorządy otrzymają o 24,8 mld zł
Założenia makroekonomiczne, przyjęte do opracowania budżetu:
– Produkt Krajowy Brutto – w przyszłym roku nastąpi dalsze ożywienie gospodarcze, a PKB wzrośnie o 3,9% (w 2024 roku o 3,1%). Czynnikami pobudzającymi wzrost gospodarczy będą m.in. inwestycje w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
– Spożycie prywatne – w 2025 roku dynamika spożycia prywatnego osiągnie poziom 4,3%.
– Inwestycje – w 2025 roku inwestycje ogółem zwiększą się o 6,4%.
– Stopa bezrobocia – oczekuje się, że w 2025 roku, ze względu na dalszą poprawę tempa wzrostu gospodarczego, zwiększy się popyt na pracę. W efekcie, zatrudnienie w gospodarce narodowej wzrośnie o 0,4%, a stopa bezrobocia na koniec roku spadnie do 4,9%.
– Przeciętne wynagrodzenie – prognozuje się, że w 2025 roku wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wyniesie 7,1%, czyli o 2,1 pkt proc. powyżej prognozowanej inflacji.
– Inflacja – oczekuje się, że w 2025 roku inflacja wyniesie 5%.
Według prognoz, w 2025 roku deficyt sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government) wyniesie 5,5% PKB. Przewidywana relacja do PKB długu sektora general government (wg definicji UE) wyniesie 54,6% na koniec 2024 roku i 59,8% na koniec 2025 roku, czyli poniżej wartości referencyjnej, która zawarta jest w traktacie o funkcjonowaniu UE na poziomie 60%.
Relacja państwowego długu publicznego do PKB wyniesie 43,3% w 2024 roku oraz 47,9% w 2025 roku, pozostając poniżej progu ostrożnościowego 55%, który określony jest w ustawie o finansach publicznych.
Źródło: ISBnews