Wydatki z okazji Świąt Wielkanocnych w kwocie do 300 zł chce zmieścić 36% ankietowanych, wynika z badania „Wielkanocne wydatki Polaków 2022” przygotowanego na zlecenie Grupy Kruk. W ub. r. wydatki świąteczne w takiej kwocie deklarowało 42% ankietowanych.
Niemal co trzeci badany planuje, że jego zakupy wielkanocne będą kosztować nie mniej niż 300 zł, ale nie więcej niż 500 zł (30% wobec 29% w 2021 roku). O 3% wzrósł odsetek Polaków, którzy na zakupy wydadzą między 501 a 800 zł (17% wobec 14% w 2021 roku). Zakupy powyżej 800 zł zrobi 9% ankietowanych. Z 6% do 8% wzrósł odsetek badanych, którzy zadeklarowali, że nie obchodzą Wielkanocy, podano.
Co piąty ankietowany (20%) odpowiedział, że wyda mniej niż przed rokiem, z czego 64% chce mniej kupić, a 26% poszuka tańszych zamienników produktów. Z kolei 37% chce wydać tyle samo pieniędzy, co przed rokiem, z czego 68% zamierza mniej kupić, a 26% planuje poszukać tańszych produktów. Co czwarty ankietowany (25%) wie, że na tegoroczne zakupy wielkanocne wyda więcej pieniędzy, z czego 91% wskazuje, że wynika to ze wzrostu cen, a 5% jako powód wzrostu swojego świątecznego budżetu wskazuje, że zamierza kupić więcej niż przed rokiem. Warto dodać, że 18% badanych trudno było oszacować tegoroczne wydatki na święta Wielkiejnocy.
„Wysokie ceny powodują, że z większą uwagą podejdziemy do planowania swoich wielkanocnych zakupów. Na wielkanocnych stołach być może będzie skromniej, ale jest też szansa, że mniej się zmarnuje. Spośród 37% badanych, którzy jednoznacznie odpowiedzieli, że z ich wielkanocnej listy zakupowej w tym roku znikną niektóre wydatki, aż 63% odpowiedziało, że kupi mniej jedzenia. Ponad połowa zrezygnuje z kupna artykułów dekoracyjnych, jak kwiaty czy inne ozdoby, 23% z kolei nie będzie obdarowywać dzieci specjalnymi prezentami. Warto dodać, że 26% zrezygnuje z wyjazdu do rodziny – co może wynikać z wysokich cen paliwa, ale też ogólnej drożyzny” – powiedziała rzeczniczka prasowa Kruka Agnieszka Salach, cytowana w komunikacie.
Zdecydowana większość, bo 82% Polaków, zamierza sfinansować zakupy wielkanocne ze swoich bieżących dochodów. Z kolei 21% skorzysta ze swoich oszczędności. To o 10% badanych więcej niż przed rokiem. 3% ankietowanych zamierza skorzystać z debetu na swoim koncie. Nieliczni zamierzają pożyczyć pieniądze od rodziny lub znajomych czy wziąć pożyczkę w banku.
Na liście wielkanocnych zakupów jest przede wszystkim kiełbasa i wędlina (83%), jajka (81%), pieczywo (77%), owoce i warzywa (77%), wyroby cukiernicze (58%), artykuły dekoracyjne (32%), prezenty dla dzieci (30%), a także inne produkty (3%), zakończono.
Badanie „Wielkanocne wydatki Polaków 2022” zostało przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Kruka na ogólnopolskiej próbie Polaków powyżej 18 roku życia N=1 067 w terminie 1-4 kwietnia 2022 roku metodą CAWI.
Źródło: ISBnews