Obniżki cen paliw na stacjach w ostatnich dniach nie odzwierciedlają skali spadku cen na rynku hurtowym, co pozostawia miejsce na ewentualny dalszy spadek cen w kolejnych dniach, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.
Od połowy października, w ślad za umocnieniem złotego i spadkiem cen paliw gotowych na rynku ARA, tanieją paliwa na rynku krajowym. Aktualnie średnie ceny na stacjach kształtują się na poziomie: dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,62zł/l (-2 gr/l), bezołowiowej 98 – 7,31 zł/l (-4 gr/l), oleju napędowego 7,8 zł/l (-10 gr/l), autogazu 3,03 zł/l (-2 gr/l).
W sumie w tym czasie benzyny staniały o ok. 37 gr/l, olej napędowy o 28 gr/l, a autogaz o 9 gr/l. Te obniżki nie odzwierciedlają jednak skali spadku cen na rynku hurtowym, co daje właścicielom szanse na realizowanie wyższej marży detalicznej i pozostawia miejsce na ewentualny dalszy spadek cen na stacjach w kolejnych dniach. Warto podkreślić, że taka sytuacja sprzyja większemu zróżnicowaniu cen na stacjach, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego.
Ropa naftowa
W piątek rano ropa Brent kosztuje około 90 USD/bbl. W skali tygodnia styczniowa seria kontraktów na ropę Brent potaniała blisko 6 USD/bbl. Ceny benzyn i olejów na rynku ARA spadły w skali tygodnia odpowiednio 69 i 49 USD/t. Na rynek wracają obawy o recesję i dalszy spadek tempa wzrostu konsumpcji ropy.
Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) spodziewa się spadku tempa wzrostu światowej konsumpcji ropy naftowej z 2,1 mln bbl/d w tym roku do 1,6 mln bbl/d w roku 2023. Jeszcze w styczniu tego roku MAE prognozowała wzrost konsumpcji ropy naftowej w tym roku o 5,5 mln bbl/d, natomiast w przyszłym 3,3 mln bbl/d.
W październiku zgodnie z danymi IEA produkcja ropy naftowej w OPEC+ była ponad o 3 mln bbl/d niższa od obowiązującego limitu produkcji. Rosyjska produkcja ropy naftowej w październiku ukształtowała się na poziomie 9,72 mln bbl/d czyli o 1,29 mln bbl/d poniżej ustalonego w ramach porozumienia OPEC+ limitu. Zgodnie z październikową decyzją OPEC+, w listopadzie limit produkcji dla Rosji zostanie obniżony do 10,5 mln bbl/d.
W październiku dostawy ropy rosyjskiej do UE spadły o 44% do 1,4 mln bbl/d, natomiast produktów naftowych o 23% (w tym diesla o 9%).
Chiny otrzymają pierwszy (od 2019 roku) transport ropy naftowej z Rosji arktyczną Północną Drogą Morską. Rosyjski tankowiec z 500 tys. baryłek ropy, który 27 listopada opuścił port Murmańsk zbliża się do chińskiego portu Rizhao w prowincji Shandong.
Źródło: ISBnews / BM Reflex