Prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy, która wprowadza do Kodeksu definicję pracy zdalnej jako stałej formy świadczenia pracy, uchyla regulacje z zakresu telepracy oraz wprowadza możliwość kontroli trzeźwości pracownika, podała Kancelaria Prezydenta.
„Ustawa dotyczy głównie dwóch podstawowych zagadnień prawnych:
- umożliwienia pracodawcom prowadzenia w miejscu pracy kontroli pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu;
- wprowadzenia pracy zdalnej jako stałej formy świadczenia pracy umocowanej w Kodeksie pracy […] oraz uchylenia dotychczasowej regulacji dotyczącej telepracy” – czytamy w komunikacie.
Zgodnie z Kodeksem pracy, jeżeli będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia, pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników. O wprowadzeniu kontroli powinien poinformować nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania.
Nowelizacja wprowadza także przepisy dotyczące pracy zdalnej.
Praca zdalna może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika. Uzgodnienie może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. O pracę zdalną może też wnioskować pracownik.
Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek o pracę zdalną pracownicy w ciąży, pracownika wychowującego dziecko do ukończenia 4. roku życia, a także pracownika sprawującego opiekę nad członkiem rodziny osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie, posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności..
Nowela wskazuje, że praca zdalna nie obejmuje m.in. prac szczególnie niebezpiecznych, a także wprowadza możliwość wykonywania okazjonalnie pracy zdalnej na wniosek pracownika, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku.
Praca zdalna może być również wykonywana na polecenie pracodawcy:
– w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu lub
– w okresie, w którym zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie jest możliwe z powodu działania siły wyższej
– jeżeli pracownik złoży oświadczenie, że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej.
Nowela wskazuje, że pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy. W przypadku, gdy w narzędzia należą do pracownika, przysługuje mu ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej z pracodawcą (lub ryczałt).
Pracodawca ma prawo przeprowadzać kontrolę wykonywania pracy zdalnej przez pracownika, Przeprowadza ją w porozumieniu z pracownikiem w miejscu wykonywania pracy.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem przepisów dotyczących pracy zdalnej – przepisy te wejdą w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Źródło: ISBnews