Niemal 8 na 10 miast w Polsce uwzględnia smart city w swojej strategii rozwoju, wynika z badania Orange Polska. Jednak 54% z nich, mimo posiadania strategii smart city, deklaruje brak konkretnych planów w tym zakresie na kolejne 3 lata.
„87% miast deklaruje, że ma strategię rozwoju, a z kolei 79% uwzględnia w niej smart city. Wśród miast, które ma smart city w strategii rozwoju 39% wskazuje, że nie ma specjalistów w tym zakresie. Ponad połowa ma do 2 specjalistów. Jednak w przypadku 54% deklaruje brak konkretnych planów na kolejne 3 lata mimo posiadania strategii smart city” – podał operator podczas prezentacji.
Jako bariery wdrażania smart city wskazano ograniczenia budżetowe, braki kadrowe, czy przeprowadzenie procedury zamówień publicznych.
„Oczekiwane efekty ze smart city to przede wszystkim zwiększenie zadowolenia mieszkańców (84%). Kolejne elementy to wypadkowa tej odpowiedzi, czyli zwiększenie bezpieczeństwa (18%), oszczędność zużycia zasobów (27%), zwiększenie efektywności infrastruktury (45%)” – wymieniono podczas prezentacji.
Ponadto 41% miast nie bada potrzeb mieszkańców, a 52% mieszkańców określa wiedzę o smart city jako średnią, a 46% jako niską, wskazano również w badaniu.
„Co piąte miasto nie widzi związku między wpływem smart city, a oszczędnościami w budżetach miejskich. Blisko połowa badanych twierdzi, że małych i średnich miast nie stać na rozwiązania smart city. Nie zgadzamy się z tym poglądem, bo mamy case’y. które wskazują. że w małych i średnich miastach łatwiej wdrażać smart city” – wskazał Orange Polska.
Badanie ponadto wykazało, że 17% miast nie zgadza się rozwiązania smart city pomagają lepiej odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców.
„Dostawcy rozwiązań powinni położyć jeszcze większy nacisk na edukację o smart city, bo blisko połowa miast nadal postrzega technologie i te rozwiązania jako trudne i niezrozumiałe. Z kolei ustawodawcy powinni położyć większe starania aby uprościć przepisy związane z pozyskiwaniem środków na inwestycje smart city, gdyż 8 na 10 miast skłoniło do inwestycji łatwe pozyskanie środków finansowych” – zaznaczył Orange Polska.
W ocenie Orange Polska, jednym z przełomów dla wdrażania smart city powinna być implementacja technologii 5G. Pomimo barier rozwojowych już ponad 100 miast w kraju korzysta z rozwiązań smart city od Orange Polska. W badaniu Orange Polska uczestniczyły miasta, które zadeklarowały chęć uczestnictwa w programie Lider Smart City.
Orange Polska to dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii komórkowej, stacjonarnej, dostępu do internetu, TV oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP). Spółka jest notowana na GPW od 1998 r.
Źródło: ISBnews