GenAI poprawi doświadczenia związane z wykonywaną pracą zdaniem 68% Polaków, jednak obecnie w celach zawodowych stosuje ją 18%, wynika z raportu Deloitte. Jednocześnie połowa badanych ufa, że zastosowanie AI będzie właściwie uregulowane przez prawodawcę i odpowiedzialnie wykorzystywane w biznesie. Kluczowe dla zbudowania tego zaufania są kwestie takie jak bezpieczeństwo danych, rola człowieka w procesie, przejrzystość działania algorytmów oraz pewność otrzymywanych wyników.
Jak wynika z badania „Trust in AI. Polska Perspektywa 2024”, 56% respondentów w Polsce korzysta z generatywnej AI w celach prywatnych, 29% z myślą o edukacji, a niemal co piąty (18%) stosuje ją w pracy. Szersze udostępnienie narzędzi AI pracownikom może znacząco zwiększyć efektywność i innowacyjność polskich przedsiębiorstw, otwierając przed nimi nowe możliwości rozwoju. Już teraz 72% badanych Polaków jest zdania, że GenAI pomoże firmom ulepszyć produkty i usługi, a 68% ankietowanych uważa, że poprawi doświadczenia związane z wykonywaną pracą np. dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań. Natomiast w Europie poziom wykorzystania sztucznej inteligencji w celach zawodowych jest nieznacznie wyższy niż w naszym kraju. Po nowe rozwiązania sięga co czwarty pracownik, a ponad 60% Europejczyków korzystających z GenAI w celach zawodowych wskazuje, że firma zachęca ich do stosowania tego typu rozwiązań w pracy lub tego nie zabrania.
Jak wynika z danych dotyczących całej Europy, połowa osób stosujących AI zawodowo korzysta z bezpłatnych, ogólnodostępnych narzędzi, a jedna trzecia otrzymuje dostęp do rozwiązań opłacanych przez pracodawcę. Co więcej, blisko jedna czwarta zatrudnionych sięga po narzędzia dostępne na rynku, za które płaci z własnej kieszeni. Z kolei zaledwie jedna piąta respondentów używa rozwiązań opracowanych przez organizację, w której pracują, lub zamówionych u zewnętrznych dostawców.
„Podobną sytuację obserwujemy na polskim rynku, co z jednej strony bardzo wyraźnie pokazuje potrzebę uregulowania stosowania sztucznej inteligencji w firmach, a często wręcz strategicznego podejścia, a z drugiej – rozwijania własnych narzędzi dopasowanych do procesów biznesowych danej organizacji. Przejście z fazy eksperymentów do pełnego wdrożenia wymaga doświadczenia, kompetencji i zaangażowania zespołu projektowego złożonego ze specjalistów z zakresu procesów biznesowych, technologii oraz prawa. W Polsce wiele przedsiębiorstw testuje rozwiązania AI, a coraz więcej organizacji przechodzi do wdrożeń na większą skalę” – powiedział partner, lider zespołu Data & AI w Polsce, Deloitte Amadeusz Andrzejewski, cytowany w komunikacie.
Postawy polskich respondentów wobec GenAI wskazują na zmienny poziom zaufania w zależności od stopnia skomplikowania danego zastosowania sztucznej inteligencji, co jest zgodne z trendami obserwowanymi na innych rynkach. Użytkownicy bardziej ufają wynikom generowanym za jej pomocą w sytuacjach obarczonych mniejszym ryzykiem, jak np. podsumowanie artykułów prasowych (67%), a mniej w przypadku bardziej skomplikowanych zadań, jak rekomendacje produktów finansowych (60%) czy wsparcie w procesie diagnozy medycznej (43%).
„Uzyskane wyniki pokazują pewną lukę w zaufaniu do generatywnej AI. Użytkownicy wydają się wykazywać większą otwartość na korzystanie z takich rozwiązań, gdy sami je stosują lub gdy dotyczy to zastosowań, które uznają za mniej ryzykowne. Uwydatnia to potrzebę priorytetowego traktowania przez firmy, organizacje i instytucje publiczne kwestii transparentności w zakresie wykorzystania AI, zapewnienia użytkownikom odpowiednich narzędzi i szkoleń oraz aktywnego podejścia do kwestii prywatności danych” – wskazał partner, DCE GenAI Market Activation Leader w Deloitte Jan Michalski.
Zbudowanie zaufania do generatywnej AI pozostaje kluczowe dla dalszego upowszechnienia tej technologii. Wśród czynników istotnych w procesie budowania zaufania do GenAI polscy respondenci wskazują na bezpieczeństwo danych (68%), zachowanie wpływu człowieka w procesie (62%) czy pewność co do otrzymywanych wyników (62%) i rozumienie, jak działają algorytmy (60%). Choć użytkownicy widzą potencjał w stosowaniu AI, tylko połowa badanych w Polsce wierzy, że technologia ta będzie etycznie wykorzystywana w biznesie. Podobny odsetek respondentów (46%) ufa, że państwo skutecznie ureguluje te kwestie. Ponadto ponad połowa użytkowników AI (53%) uważa, że technologia ta byłaby wykorzystywana częściej, gdyby istniały jasne regulacje prawne, wskazano również.
Raport firmy doradczej Deloitte „Trust in AI. Polska Perspektywa 2024” analizuje opinie 30 tys. konsumentów i pracowników z 11 krajów, w tym 2914 respondentów z Polski.
Źródło: ISBnews