Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 3-7 lutego.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Sektor spożywczy: Odnotuje ożywienie w 2025 roku, napędzane rosnącymi wynagrodzeniami oraz poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych, wynika z raportu firmy PMR Market Experts. Prognozy wskazują, że dynamika wzrostu przekroczy 7%, co oznacza wyraźne przyspieszenie w porównaniu do 2024 roku, choć nadal pozostanie poniżej średniej z lat 2021-2024. Jednym z kluczowych czynników kształtujących rynek będzie realny wzrost wartości sprzedaży, niezależny od wpływu inflacji, wskazano.
Wsparcie dla rolników: Do 28 lutego rolnicy, którzy hodują świnie, bydło, owce, kozy, konie lub drób i ubezpieczyli posiadane zwierzęta od ryzyka wystąpienia co najmniej jednej z kilkudziesięciu chorób zakaźnych, mogą ubiegać się w o refundację 70% opłaconej składki ubezpieczeniowej. Pomoc realizowana jest w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 a wnioski są przyjmowane wyłącznie drogą elektroniczną. Wnioski o przyznanie pomocy można składać od 27 stycznia do 28 lutego 2025 r. „Dpłaty do składek ubezpieczenia zwierząt gospodarskich” to” kontynuacja znanego rolnikom z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 działania „Zrządzanie ryzykiem”. Realizowana w ramach PS WPR 2023-2027 interwencja została jednak rozszerzona o nowe gatunki zwierząt gospodarskich oraz rodzaje chorób, na które można otrzymać wsparcie.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Sprzedaż detaliczna: Wyrównana sezonowo w Polsce spadła o 0,5% r/r w grudniu 2024 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 1,5%. W całej Unii Europejskiej sprzedaż detaliczna wzrosła o 2% w ujęciu rocznym i spadła o 0,3% m/m.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 9,9% r/r w styczniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 5,4%, a średnią wartość koszyka – o 4,3% r/r do 194,3 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
E-commerce: Najbliższa dekada w ramach e-commerce będzie należeć do q-commerce (rynek szybkich dostaw), lokalny handel przechodzi rewolucję, a mniejsze firmy będą musiały przejść cyfrową transformację, poinformował ISBnews współzałożyciel i wiceprezes Glovo Sacha Michaud. Szczególnie dynamicznie w ramach q-commerce rozwijać się będą m.in. segmenty elektroniki, artykułów spożywczych i produktów dla zwierząt.
Ruch (footfall) w centrach i galeriach handlowych: Spadł o 3,5% r/r w 2024 roku, a liczba unikalnych klientów zmniejszyła się o ponad 3% r/r, wynika z raportu firmy Proxi.cloud.
Nieuczciwe praktyki handlowe: Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodwawców (PFPŻ ZP) zaapelowała o silniejsze regulacje przeciwko nieuczciwym praktykom handlowym w łańcuchu dostaw żywności w Unii Europejskiej przez detaliczne grupy zakupowe. W szczególności proponuje się dodanie odniesienia do detalicznych grup zakupowych. PFPŻ podkreśliła, że nieuczciwe praktyki handlowe mają szkodliwy wpływ na cały łańcuch rolno-spożywczy w Polsce i w całej UE. Negatywnie wpływają na rentowność i dostęp do rynku zarówno firm przetwórstwa żywności, jak i producentów rolnych. Praktyki te zakłócają współpracę w łańcuchu produkcji i przetwórstwa żywności, podważając zdolność firm przetwórczych i producentów rolnych do współpracy w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego. Kluczowym problemem są praktyki detalicznych grup zakupowych – wiodący europejscy detaliści konsolidują się w duże grupy zakupowe o łącznych obrotach sięgających setek miliardów euro. Poszczególni dostawcy często stanowią jedynie niewielki ułamek obrotów detalisty, podczas gdy detaliści stanowią znaczną część sprzedaży dostawcy. „Praktyki tych grup są trudne do zwalczania ze względu na ich transgraniczny charakter, dlatego też PFPŻ ZP apeluje o objęcie rozporządzeniem także nieuczciwych praktyk stosowanych przez detaliczne grupy zakupowe” – podano.
Wina musujące w sklepach: Według badania spółki eLeader w ciągu ostatniego półrocza 2024 oraz w styczniu 2025 na półkach win musujących 52,4% ekspozycji zajmowało 5 liderów. Najbardziej widocznymi brandami były w tym okresie: Monte Santi, Mionetto, Martini, Dorato i Cin&Cin. Najwięcej miejsca na ekspozycji w tej kategorii w II poł. 2024 roku zajmowało Monte Santi z 13% udziałem półkowym, nieznacznie wyprzedzając Mionetto. Jednak w poszczególnych miesiącach ub.r. na miejscu lidera były także wina Mionetto i Martini. Z danych ze stycznia 2025 roku można wyczytać zaś, że na półkach dominowało już Martini z 11,1% udziału półkowego, a Monte Santi posiadało 10,6% udziału na półkach, ustępując miejsca także Mionetto, posiadającemu 10,9% ekspozycji. Rywalizacja o obecność na półkach jest także widoczna w przypadku win Dorato oraz Cin&Cin, zajmujących w ostatnim półroczu 2024 roku kolejno średnio 8,2% i 8%. Jeszcze w czerwcu 2024 roku brand Cin&Cin posiadał nieznacznie więcej udziałów na półce niż brand Dorato, który stopniowo zwiększał swoje udziały w ciągu ostatniego półrocza. W styczniu 2025 roku Dorato zajmowało już 9,2% półek, podczas gdy Cin&Cin posiadał 7,5% udziałów w ekspozycji. „W Polsce segment win musujących stale się rozwija i zyskuje na znaczeniu. Z badań Nielsen IQ wynika, że Polacy między listopadem 2022 a październikiem 2023 wydali na włoskie wino musujące prosecco blisko 396 mln zł w ciągu 12 miesięcy, czyli o 15,9% więcej niż rok wcześniej, jednocześnie to właśnie ono odpowiada za 45% sprzedaży w kategorii win musujących” – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader. „Z danych dotyczących ekspozycji półkowych wynika, że rywalizacja w kategorii win musujących jest bardzo zacięta pomiędzy trzema najbardziej widocznymi brandami, czyli Monte Santi, Mionetto i Martini. W każdym badanym miesiącu tytuł lidera kategorii należał do innego producenta, ale zawsze do jednego z tych trzech brandów. Jednak po analizie półrocznej możemy stwierdzić, że Monte Santi zajmowało największy procent ekspozycji. Podobna rywalizacja trwa także pomiędzy brandami Dorato i Cin&Cin, które zajmują już mniejszy procent miejsca na sklepowych półkach” – dodała.
ROZWÓJ BIZNESU
Grupa Eurocash: Zaprezentowała swoim klientom nową strategię rozwoju dla sieci partnerskich ABC, Groszek i Euro Sklep działających pod marką parasolową „Moje Sklepy”. Łączna wartość inwestycji w ramach strategii „Nasz klient, nasz fan” wyniesie 40 mln zł i obejmie m.in. modernizację 4 tys. sklepów do końca 2025 r., rozwój narzędzi digitalowych oraz działania promocyjne, podała spółka. Priorytetowym elementem strategii jest rozwój aplikacji mobilnej „Moje Sklepy” wspólnej dla wszystkich trzech sieci partnerskich. Strategia zakłada, że do końca 2025 roku program pozyska 1 mln użytkowników, co ma przełożyć się na zwiększenie obrotów w sklepach należących do sieci.
Biedronka: Otwarła 30 nowych placówek w styczniu, podała sieć. Styczniowe otwarcia nowych sklepów Biedronki objęły m.in. Warszawę, Radków, Lubomię, Sochaczew, Pęczniew, Rzeszów, Nową Sól czy Tarnobrzeg.
Glovo: Będzie nadal rozwijać globalnie swój biznes q-commerce, ale będzie skupiać się na rozwoju na 23 rynkach, na których firma jest obecna i nie planuje w najbliższej przyszłości wchodzić na nowe rynki, poinformował ISBnews współzałożyciel i wiceprezes Glovo Sacha Michaud.
Glovo: Planuje dalej rozwijać w swojej aplikacji do zamawiania produktów ze sklepów i restauracji, funkcji opartych o elementy społecznościowe dostosowane do lokalnych potrzeb, poinformował ISBnews współzałożyciel i wiceprezes Glovo Sacha Michaud. Firma coraz szerzej wykorzystuje też w biznesie sztuczną inteligencję (AI).
Glovo: Chce utrzymać tempo wzrostu w Polsce na poziomie ok. 25% rocznie przez kolejne dwa lata, poinformował ISBnews współzałożyciel i wiceprezes Glovo Sacha Michaud. Wiceprezes Glovo ocenił też, że optymizm konsumentów w Polsce rośnie i po pandemii wraca do normalności.
Shoper: Rada nadzorcza Shopera powołała Jakuba Dwernickiego na członka zarządu spółki, powierzając mu funkcję wiceprezesa ds. strategii i rozwoju z dniem 5 lutego br., podała spółka. Jakub Dwernicki to założyciel i CEO cyber_Folks, pełni także funkcję członka rady nadzorczej Vercom.
Shoper: cyber_Folks zawarł z Modhaus, K&K Fundacją Rodzinną, R&E Fundacją Rodzinną, KFF Holding SCSp oraz V4C Poland Plus Fund S.C.A. SICAV FIAR przyrzeczoną umowę kupna 14 039 145 akcji Shoper, stanowiących 49,9% kapitału, podały cyber_Folks i Shoper. Łączna cena sprzedaży akcji wynosić będzie 547,53 mln zł.
Grupa InPost: Po pozytywnym przyjęciu pilotażu przez klientów, postawiła kolejne ponad 250 Paczkomatów w sklepach Aldi w Wielkiej Brytanii, podała spółka.
Wedel: Z początkiem 2025 r. Robert Rączy, pełniący do tej pory funkcję kierownika doskonałości operacyjnej i zakupów awansował na stanowisko dyrektora łańcucha dostaw. Od początku 2025 roku za sprzedaż krajową odpowiada Joanna Jurczak, natomiast za ekspansję na rynki zagraniczne – Luis Andino Velez.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Biedronka: Biedronka i jej klienci zebrali 5,75 mln zł podczas zbiórki w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, którego sieć po raz czwarty została sponsorem głównym. To oznacza, że do tej pory Biedronka i jej klienci na cele Finałów WOŚP przekazała już prawie 27 mln zł. Suma, w skład której weszły donacje od klientów oraz przychód ze sprzedaży „biedronkowej pomocowej triady” – czapek, rękawiczek i kubka termicznego, wesprze w tym roku onkologię i hematologię dziecięcą. Kwotę, która była kwotą deklarowaną na dzień 33. Finału, klienci mogą jeszcze zwiększyć, bo te trzy produkty w dalszym ciągu są dostępne w sprzedaży. Dodatkowo w dalszym ciągu można wspierać tegoroczną zbiórkę WOŚP, licytując w trwających do 9 i 10 lutego aukcjach Biedronki.
PepsiCo: Wprowadziła na polski rynek aplikację PepHub dedykowaną klientom z branży HoReCa/AFH (Hotele, Restauracje, Catering/Away From Home), podała spółka. Obecnie projekt jest w fazie wdrożeniowej, która polega głównie na budowaniu bazy klientów i potrwa do marca 2025 roku, zaś celem jest, aby do 2027 roku każdy klient miał dostęp do platformy, a 80% z nich realizowało zamówienia wyłącznie online.
Carrefour Polska: Uruchomił nową odsłonę programu „Kupujemy Lokalnie” skierowanego do lokalnych dostawców z całego kraju. Kampania, pt. „Carrefour wspiera małych dostawców” ma na celu wzmocnienie współpracy z małymi producentami, oferując im możliwość szybkiego dotarcia do szerokiego grona klientów poprzez sieć lokalnych sklepów Carrefour. Inicjatywa jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty lokalne i rzemieślnicze. Dla dostawców lokalnych sieć przygotowała uproszczoną umowę i specjalne warunki współpracy. Carrefour Polska współpracuje obecnie z ponad 400 lokalnymi dostawcami.
Żabka Polska: Poszerzyła katalog usług dostępnych w swojej mobilnej aplikacji Żappka, gdzie użytkownicy mogą wykupić ubezpieczenie turystyczne, a za skorzystanie z nowej usługi czeka bonus: 2000 żappsów, które można wymienić np. na ciepłe przekąski z Żabka Café. Za sprzedaż polis odpowiedzialny jest agent ubezpieczeniowy KioskPolis.pl sp. z o.o. W momencie uruchomienia usługi można porównać oferty 5 towarzystw ubezpieczeniowych, co ułatwia wybór najkorzystniejszej opcji. Składki zaczynają się od 3,23 zł za dzień. Proponowana ochrona obejmować może sumę kosztów leczenia do 40 mln zł.
Lidl Polska: Maciej Marcinkowski, dyrektor ds. inwestycji w Lidl Polska, wypowiadając się na temat Europejskiego Zielonego Ładu i jego wpływu na sektor biznesowy, podkreślił potrzebę dostosowania regulacji do realiów rynkowych, wyzwania związane z dyrektywą EPBD oraz roli firm w procesie transformacji ekologicznej. „Biznes oczekuje stabilnego, przewidywalnego i jakościowego prawa, które umożliwi realizację ambitnych celów środowiskowych bez niepotrzebnego obciążania przedsiębiorców” – ocenił Marcinkowski. Przykładem regulacji, która wymaga szczególnej uwagi, jest dyrektywa UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD), mająca na celu optymalizację zużycia energii. „W Lidl Polska popieramy inicjatywy proekologiczne, lecz wiemy, że kluczowe dla ich stosowania jest dopasowanie dyrektyw do możliwości rynku oraz inwestorów. Wyzwania związane z praktycznym wdrożeniem EPBD, takie jak instalacje fotowoltaiczne czy elektromobilność, wymagają pragmatycznych i elastycznych rozwiązań” – podkreślił. W tym kontekście, Lidl Polska proponuje m.in. przedłużenie terminów transpozycji dyrektywy oraz wprowadzenie możliwości stopniowych renowacji, co umożliwi efektywniejsze dostosowanie się do nowych wymogów. „Zdecydowanie optujemy za wprowadzeniem ekwiwalentu mocowego pozwalającego na zamianę wielu niskowydajnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na wydajniejsze i szybsze ładowarki spełniające oczekiwania klientów” – dodał.
Carrefour: Od początku lutego, klienci tankujący na stacjach paliw Carrefour zyskali możliwość zbierania i wymieniania punktów w ramach programu Payback. To nowa forma korzyści dla klientów stacji Carrefour i użytkowników programu lojalnościowego. W związku z wprowadzeniem nowej usługi, Carrefour i Payback.
Klarna: Udostępniła w Polsce cashback w swojej aplikacji zakupowej, podała spółka. Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym Klarna udostępniła usługę cashback, podkreślono.
Źródło: ISBnews