Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej (KIG) nawiązuje współpracę z regionalnymi oraz branżowymi Izbami KIG. W jej ramach klienci sądu, którzy nie mają możliwości połączenia się online, będą mogli korzystać z należących do tych Izb pomieszczeń. Dzięki temu postępowania online staną się dostępne dla szerszej grupy klientów, poinformował Sąd Arbitrażowy przy KIG.
Celem jest, by po ustaniu pandemii 30% spraw prowadzonych przez arbitrów Sądu Arbitrażowego nadal mogła się toczyć w formie wideokonferencji.
„Aktualnie, gdy wróciliśmy już do tradycyjnych posiedzeń, postępowania online wciąż są w kalendarzu arbitrów. Z tego powodu chcemy je jeszcze bardziej usprawnić i spowodować, by były dostępne dla jeszcze szerszego grona klientów. […] W ten sposób będziemy mieli szersze możliwości nie tylko zdalnego przeprowadzania spotkań organizacyjny, ale także przesłuchania świadków czy prowadzenia online całości postępowania arbitrażowego” – powiedziała dyrektor generalna Sądu Arbitrażowego Agnieszka Durlik, cytowana w komunikacie.
Zaznaczyła, że SA KIG ma świadomość, że wszystkich postępowań w formie wideokonferencji prowadzić się nie da, choćby ze względu na stopień skomplikowania.
„Ale naszym celem jest, by także po ustaniu pandemii ok. 30% sporów wpływających do naszego sądu mogła być rozpoznawana na odległość” – podkreśliła Durlik.
Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie ma możliwość prowadzenia rozpraw w formie wideokonferencji od 2015 r. jednak realne zainteresowanie tą formą rozstrzygania sporów pojawiło się jednak dopiero po wybuchu pandemii. Dlatego pierwsze postępowania online SA KIG zorganizował w czasie lockdownu.
Od połowy marca arbitrzy SA KIG przeprowadzili już 14 rozpraw wideo oraz 6 posiedzeń mieszanych. Zorganizowali również 21 telekonferencji, w czasie których omawiano sprawy organizacyjne dotyczące toczących się przed SA KIG sporów.
SA KIG dysponuje narzędziami pozwalającymi zarówno kontynuować rozpoczęte już postępowania, jak i podejmować nowe spory. W Sądzie Arbitrażowym przy KIG spory rozstrzygane są w oparciu o Regulamin Arbitrażowy, a kodeks postępowania cywilnego stosuje się posiłkowo, dlatego w przypadkach szczególnych – z jakimi mamy do czynienia w związku z rozprzestrzeniającym się koronawirusem SARS-Cov-2 – strony mogą uzgadniać zmianę terminów, podano w materiale.
Firmy, które chcą w bezpieczny sposób dochodzić swoich praw i mają pytania dotyczące rozstrzygania sporów, mogą liczyć na wsparcie SA KIG. Sąd przygotował rekomendacje dotyczące przeprowadzenia rozpraw w formie wideokonferencji oraz instrukcję dla uczestników postępowań online. Strony mają też możliwość wyboru oprogramowania – najczęściej akceptowany jest Zoom.
Pierwsze umowy między SA KIG a Izbami już zostały podpisane.
Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie jest najbardziej uznanym i renomowanym stałym sądem polubownym w Polsce, a jego popularność w tej części Europy wciąż rośnie. Średnio rocznie wpływa do niego ok. 200 spraw. Średni czas rozstrzygania sporu w SA KIG zamyka się w dwunastu miesiącach. Wyroki w sprawach rozstrzyganych w ramach procedury przyspieszonej zapadają szybciej, bo w ciągu sześciu miesięcy od ukonstytuowania się zespołu orzekającego.
SA KIG prowadzi sprawy w języku polskim, angielskim, francuskim, niemieckim lub rosyjskim; dotyczy to również wszystkich dokumentów. Na liście arbitrów SA KIG, oprócz najlepszych polskich prawników, figurują także zagraniczni specjaliści od arbitrażu. Sąd administruje również postępowaniami ad hoc stosownie do Regulaminu Arbitrażowego UNCITRAL, prowadzi mediacje, zajmuje się promocją idei arbitrażu w środowiskach akademickich i gospodarczych.
Źródło: ISBnews