Obecnie 92% rowerzystów posiada własny pojazd. Co czwarty użytkownik kupił rower w ciągu ostatniego roku i taki sam odsetek planuje w najbliższym czasie wizytę w sklepie rowerowym. Dla porównania, hulajnogę kupiło 8% badanych, a w planach ma to 3%, wynika z drugiej edycji badania Nationale-Nederlanden „Polacy na dwóch kółkach”.
87% Polaków regularnie jeździ na rowerze lub hulajnodze, a ponad połowa zadeklarowała, że przejażdżki zastąpiły inne formy aktywności fizycznej. Ponad 60% badanych deklaruje, że rower to dla nich przede wszystkim sposób na spędzanie wolnego czasu, a co drugi ankietowany tratuje to jako formę odstresowania się i sposób na dotarcie z punktu A do B. W przypadku hulajnóg najczęściej korzystamy z nich właśnie po to, by szybko przemieścić się z jednego miejsca na drugie, podano
Z badania wynika również, że ponad połowa respondentów wybiera jednoślady co najmniej raz w tygodniu, a 13% Polaków w ogóle na nich nie jeździ. Rowery najczęściej można spotkać na wsi (95%), a najmniej jest ich na ulicach w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (85%).
Rosnącą popularność jednośladów potwierdzają także zeszłoroczne dane GUS. Według nich w maju ubiegłego roku produkcja rowerów w Polsce wzrosła r/r o jedną trzecią i była najwyższa od czterech lat. We wspomnianym okresie wyprodukowano 119 tys. sztuk, podano.
„Okazuje się, że w ostatnich latach notujemy nie tylko wzrost produkcji i sprzedaży jednośladów, ale także ich kradzieży. Zgodnie z wynikami badania co dziesiąty właściciel hulajnogi doświadczył rabunku. Jeszcze gorzej sytuacja przedstawia się w przypadku rowerzystów, bo niemal jedna czwarta miała do czynienia ze złodziejem” – czytamy w komunikacie.
W celu zabezpieczenia pojazdu cykliści najczęściej korzystają z linki umożliwiającej przypięcie (43%), łańcucha (24%) i zapięcia typu u-lock (20%). W przypadku hulajnóg największą popularnością cieszą się zapięcia składane (26%), lokalizatory GPS (24%) oraz zapięcia u-lock (20%). Jeśli chodzi o ryzyko kradzieży, to jako duże ocenia je 39% właścicieli hulajnóg i 27% rowerzystów, wskazano.
„Niestety zaledwie 38% Polaków deklaruje, że zawsze zabezpiecza sprzęt, ale już co czwarty badany przyznaje, że zdarza mu się o tym zapomnieć. Wyniki pokazały nam również, że nie dbamy dostatecznie o własne bezpieczeństwo podczas jazdy, bo tylko 25% ankietowanych zakłada kask i ochraniacze na przejażdżki. Chociaż 69% rowerzystów i 57% użytkowników hulajnóg deklaruje wysokie poczucie bezpieczeństwa na drodze, to nie oznacza, że nie widzą tam zagrożeń” – powiedziała menadżer ds. produktów w National-Nederlanden Małgorzata Zgudka, cytowana w komunikacie.
Ponad połowa Polaków dostrzega niebezpieczeństwo ze strony samochodów czy autobusów, blisko jedna piąta obawia się pieszych, a 17% innych rowerzystów czy użytkowników hulajnóg, wskazano również.
„Od 20 maja br. prawo o ruchu drogowym objęło właśnie korzystających z tak popularnych ostatnio hulajnóg elektrycznych, które mogą poruszać się po drogach dla rowerów, a poza nimi muszą ustąpić pierwszeństwa pieszym. W przypadku braku infrastruktury, hulajnogą pojedziemy po jezdni, ale nie szybciej niż 30 km/h” – czytamy w materiale.
Z badania wynika też, że Polacy pozytywnie oceniają swoje zachowania na drodze – 53% badanych czuje, że jeździ bardziej przepisowo niż inni uczestnicy ruchu. Respondenci wskazali również, jakie zachowania innych rowerzystów uważają za najbardziej niebezpieczne. Trzy piąte z nich za najgroźniejsze uznało jazdę bez oświetlenia po zmroku. Niewiele mniej Polaków (51%) za niebezpieczne uważa brak sygnalizowania manewrów i korzystanie ze smartfona w czasie jazdy, podano.
„Chociaż Polacy zauważają zagrożenia na drodze, to ponad połowa nie posiada żadnego produktu ubezpieczeniowego, który chroniłby ich przed konsekwencjami wypadku. Tylko jedna trzecia badanych korzysta z polisy NNW. OC w życiu prywatnym posiada jedna piąta Polaków, natomiast 13% ubezpieczyło swój sprzęt od kradzieży i zniszczenia. Rowerzyści, którzy nie zabezpieczają się w żaden sposób uważają, że tego nie potrzebują, a często nawet nie interesowali się taką polisą. Aby móc w pełni cieszyć się jazdą, mieć wolną głowę od zmartwień o sprzęt i swoje zdrowie, warto jednak pomyśleć o takim rozwiązaniu” – podsumowała Małgorzata Zgudka.
Badanie ogólnopolskie zrealizowano na zlecenie Nationale-Nederlanden przez agencję Smartscope w dniach 16-21 kwietnia 2021 r. na próbie reprezentatywnej dla ogółu populacji w Polsce (N=1 020), metodą wspomaganych komputerowo standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych przy pomocy strony www (CAWI).
Nationale-Nederlanden to jedna z największych firm ubezpieczeniowych na polskim rynku. Działa w Polsce od 1994 roku. Od 1998 roku w ramach grupy funkcjonuje także Nationale-Nederlanden Powszechne Towarzystwo Emerytalne zarządzające największym pod względem aktywów otwartym funduszem emerytalnym w Polsce.
Źródło: ISBnews