IKEA Retail w Polsce osiągnęła sprzedaż blisko 5 mld zł w roku finansowym 2021 (wrzesień 2020 – sierpień 2021), co oznacza wzrost o 9% r/r, podała sieć. W minionym roku finansowym blisko 22,5 mln osób odwiedziło 12 sklepów IKEA w 10 polskich miastach.
„Rozpoczynając rok finansowy 2021 z jednej strony zakładaliśmy, że będzie to okres niepewności spowodowanych pandemią COVID-19 oraz ryzykiem pojawienia się kolejnych lockdownów, lecz z drugiej strony wierzyliśmy, że będzie to także czas nowych szans i możliwości, w tym dla dalszej transformacji cyfrowej […] Zainwestowaliśmy zarówno w stacjonarną, jak i cyfrową sprzedaż, rozwijaliśmy usługi zdalnego planowania i sprzedaży. Przygotowaliśmy jeszcze lepszą ofertę dla tych, którzy cenią jakość i niskie ceny, pomagając im zrealizować marzenia dotyczące lepszego życia w domu. To szczególnie istotne w czasach, gdy życie w domu stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. 9-proc. wzrost sprzedaży to imponujący wynik. Zawdzięczamy go przedsiębiorczemu podejściu i współpracownikom z całego szeregu firm z łańcucha wartości IKEA w Polsce. Osiągnęliśmy go pomimo trudnego okresu pandemii, zakłóceń w międzynarodowym systemie frachtu morskiego, przy ograniczonej dostępności niektórych surowców i braku kierowców w całej Europie” – skomentowała prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju Karin Sköld, cytowana w komunikacie.
W minionym roku finansowym blisko 22,5 mln osób odwiedziło 12 sklepów IKEA w 10 polskich miastach, w tym najnowszą lokalizację firmy w Szczecinie. Ponadto, na stronie IKEA.pl odnotowano ponad 163 mln wizyt. Pandemia i powiązanie z nią restrykcje przyśpieszyły tempo zmian zachodzących w handlu, a co za tym idzie miały istotny wpływ na cyfrową transformację IKEA. Zmiany wprowadzone w sklepach, tak aby mogły one również spełniać funkcję punktów realizacji zamówień oferujących usługi zdalnego planowania, przebudowa strony IKEA.pl i dalsze wdrożenia Aplikacji Mobilnych IKEA skutkowały wzrostem udziału sprzedaży online w całkowitej sprzedaży do poziomu 29% w roku finansowym 2021 w porównaniu do 20% w roku poprzednim. Liczba klubowiczów IKEA Family w omawianym okresie zbliżyła się do 5 mln, co oznacza wzrost o blisko 700 tys. osób w porównaniu do 2020 roku. Dla wygodnego odbioru przez klientów zamówień online postawiono na rozwój sieci Punktów Odbioru Zamówień IKEA w całym kraju (74), skrytek IKEA w sklepach w Łodzi i na Targówku oraz paczkomatów (14 tys.). Centrum Obsługi Klienta IKEA poprzez Domolinię obsłużyło 2 mln klientów, wymieniono.
„Całkowita liczba zamówień w IKEA Retail w Polsce wyniosła 20,6 mln, a najpopularniejszym produktem okazał się talerz OFTAST sprzedany w liczbie 4,2 mln sztuk. Ponieważ klienci szukali nowej przestrzeni, w której mogliby kontaktować się ze światem zewnętrznym i swoimi bliskimi, sprzedaż mebli ogrodowych, wykorzystywanych m.in. do wyposażenia balkonów i tarasów oraz rozwiązań do przechowywania wzrosła o ponad 10% Kiedy praca w domu stała się nową normą, zwiększył się popyt na meble i akcesoria, w tym krzesła i biurka, niezbędne do aranżacji domowego biura (wzrost sprzedaży o 16%)” – czytamy dalej.
Rok finansowy 2021 upłynął pod znakiem wdrażania nowości i udogodnień dla klientów z segmentu B2B (ponad 560 tys. firm z 17% udziałem w sprzedaży), w tym nowego produktu finansowego – leasing IKEA. Rozwijano także usługi projektowe dla przestrzeni biurowych, w których projektanci mogli zaproponować rozwiązania dla dowolnego typu działalności, jaką prowadzą klienci. Udostępniono również nowe narzędzie do planowania, które w prosty sposób pozwala samodzielnie zaaranżować przestrzeń w biurze lub miejsce pracy w domu, podała także IKEA.
Grupa Ingka w Polsce posiada obecnie dwanaście sklepów IKEA i ponad 60 Punktów Odbioru Zamówień IKEA (łącznie z Punktami Mobilnymi oraz sklepami), które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem kilku centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce.
Źródło: ISBnews