Co trzecia duża i średnia firma w Polsce (33%) decyduje się na podejmowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju ze względu na wymagania swoich klientów i dostawców, a 23% respondentów jako motywację wskazuje konkurencję na rynku, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grant Thornton.
„Przedsiębiorcy mają świadomość, że nie funkcjonują w próżni, spełniając wymogi ESG, zmniejszają ryzyka biznesowe nie tylko w swojej organizacji, ale także u kontrahentów. Zwiększają przy tym swoją pozycję konkurencyjną i zyskują szanse na pozyskanie kolejnych wartościowych kontraktów. Przy tym widać wyraźnie, że motywacja ma charakter zewnętrzny – jedynie 8% firm wskazało na presję ze strony udziałowców, właścicieli oraz inwestorów w tym obszarze, a 3% zwróciło uwagę na oczekiwania i inicjatywy pracowników” – czytamy w komunikacie towarzyszącym badaniu „ESG w polskim biznesie”.
Odgórnie narzucane przepisy także nie grają pierwszej roli wśród motywatorów polskich firm. W ramach ankiety 20% zarządzających wskazało, że do podejmowania działań w obszarze ESG skłaniają ich regulacje branżowe, a 16% zwróciło uwagę na przepisy krajowe i regionalne, podkreślono.
W dalszej kolejności przedsiębiorcy wskazują, że inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju ułatwiają im dostęp do finansowania (15%) oraz wpływają pozytywnie na reputację marki (12%). Jedynie 10% zwróciło uwagę na presję polityczną, a 6% na presję społeczną. 9% firm wiąże działania ESG z celami biznesowymi i okazjami sprzedażowymi.
„To, że regulacje nie są głównym powodem podejmowania działań ESG przez polskie spółki, może wskazywać na to, że Omnibus nie zmniejszy w sposób znaczący takich inicjatyw. Z badań wynika, że Polskie firmy w głównej mierze decydują się na działania proekologiczne i prospołeczne, aby spełnić oczekiwania swoich klientów i dostawców. Wprowadzenie pakietu Omnibus, który miałby uprościć przepisy dotyczące raportowania zrównoważonego rozwoju, może ułatwić firmom spełnianie tych wymagań i ich udokumentowanie. Po drugie, badanie wskazuje, że polskie firmy decydują się na aktywne wdrażanie inicjatyw zrównoważonego rozwoju w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Pakiet Omnibus, poprzez uproszczenie wymogów raportowania, może pomóc firmom skupić się na innowacjach i zrównoważonych praktykach, co zwiększy ich konkurencyjność na rynku, a uproszczone raporty ESG mogą poprawić reputację firm i zwiększyć dostępność do finansowania” – powiedziała dyrektor ds. ESG w Departamencie Doradztwa Beata Kozyra, cytowana w materiale.
Co piąty przedsiębiorca (21%) wskazuje na koszty finansowe jako największą barierę związaną z dostosowaniem swojej firmy do wymogów zrównoważonego rozwoju. 15% respondentów uważa, że przytłaczające jest tempo, w jakim zmieniają się regulacje oraz wymagania z obszaru ESG, a 12% nie ma wystarczających zasobów kadrowych i czasowych, żeby być z nimi na bieżąco, wskazano również.
Jednak firma na 10 nie wie, od czego zacząć proces wdrożenia wymogów ESG w swojej organizacji. Z kolei 7% firm ma problemy ze zrozumieniem przepisów wymaganych w różnych jurysdykcjach. 35% zarządzających nie potrafi wskazać barier w tym obszarze, wymieniono w materiale.
Odpowiedzi udzielone podczas ankiety przeprowadzonej wśród dużych i średnich firm w Polsce w grudniu 2024 r., przed ogłoszeniem założeń pakietu Omnibus Simplification, pokazały, że liczba przedsiębiorców, którzy nie zdają sobie sprawy, czy i kiedy dotknie ich obowiązek raportowania niefinansowego, zmniejszyła się. O ile jeszcze rok temu do niewiedzy w tym temacie przyznawało się 57% respondentów, tak w obecnej edycji badania odpowiedzi „trudno powiedzieć” udzieliło 45% badanych. Skurczył się także odsetek zarządzających, którzy wiedzą, że ich firmy będą musiały raportować w zakresie zrównoważonego rozwoju, ale nie mieli świadomości od kiedy – obecnie jest to 9% wobec 14% rok wcześniej.
Najmocniej w ciągu roku urósł odsetek zarządzających, którzy są świadomi braku obowiązku ich firmy w zakresie raportowania ESG – obecnie to 28% wobec 19% przed rokiem. Do raportowania ESG od 2024 r. przyznaje się 4% firm, a od 2025 r. – 3%. Wyniki te są zbliżone do zeszłorocznych. Do 11% z 4% urósł natomiast odsetek przedsiębiorstw świadomych obowiązku w późniejszym terminie, zakończono.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Grant Thornton wśród dużych i średnich firm w Polsce pod koniec 2024 r.
Źródło: ISBnews