Krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 147 nowych autobusów w październiku 2020 r., co oznacza spadek o 34,7% r/r, wynika ze wstępnej analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), przygotowanej na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
„W październiku 2020 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 147 nowych autobusów (-78 szt. /-34,7% r/r). Jest to wynik wyższy niż osiągnięty we wrześniu br. o 33,6% (+37 szt.), ale przy bardzo zbliżonym do uzyskanego wtedy, tempie spadku w porównaniu rok do roku. W ostatnim miesiącu zaznaczył się kolejny krok w kierunku normalizacji sytuacji – po wiosennym i sierpniowym załamaniu sprzedaży. Pamiętajmy jednak, że cały czas działamy na bardzo niskim, kryzysowym poziomie” – czytamy w komunikacie.
Przed rokiem w ciągu pierwszych 10 miesięcy średnia liczba rejestrowanych autobusów wynosiła 220 szt. a w br. 118 szt., czyli teraz co miesiąc brakuje nam ok. 100 autobusów. Tym samym od poziomu rejestracji z dwóch ostatnich, bardzo dobrych lat (2018-2019), dzieli nas przepaść. Zbliżyliśmy się za to do wyniku z przeciętnego roku 2014, kiedy zarejestrowano łącznie 1473 szt., czyli 122 pojazdy miesięcznie. Teraz może być podobnie, ocenia PZPM.
Od stycznia do październik br. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1 184 nowe autobusy. W ciągu ostatniego miesiąca różnica w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. zwiększyła się do 1 019 szt. (-46,3% r/r/), podczas gdy we wrześniu było to 941 szt. r/r (-47,6%), w sierpniu: 887 szt. (-48,9% r/r), w lipcu 792 szt. (-48% r/r/), a po czerwcu – 848 szt. (-55% r/r/). Jak widać ten negatywny bilans się zmniejsza, ale bardzo powoli. Do tego tak drastycznego statycznego spadku – poza oczywiście pandemią koronawirusa – przyczyniły się bardzo dobre wyniki z pierwszej połowy 2019 r. Przypomnijmy, że było to jeden z najlepszych okresów – obok rekordowego roku 2018 – w historii polskiego rynku autobusów, podsumowano.
Źródło: ISBnews