Trakcja zawarła – przy udziale mediatora Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej ugody z PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) dotyczące umów z 2008 r. (tzw. umów SKM A i B) na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, podała Trakcja. Stanowi to formalne potwierdzenie kwoty dodatkowego wynagrodzenia w związku z podjęciem przez spółkę pełnej realizacji tych kontraktów, podkreślono.
Wcześniej Trakcja ujęła w budżetach tych kontraktów oszacowane zmienne kwoty wynagrodzenia dotyczące: dodatkowych prac nieuwzględnionych w umowach, roszczeń kontraktowych wynikających z zakresu kosztów w przedłużonym czasie na ukończenie oraz waloryzacji.
Umowa SKM A (nr 90/107/0217/18/Z/I) z 24 lipca 2018 r. dotyczy zaprojektowania i wykonania robót w ramach projektu Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406,273,351 Zadanie A pn. Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny-Police
„Na mocy ugody, w celu polubownego zakończenia sporu, uzgodniono wzajemne ustępstwa i dokonano ostatecznego rozliczenia wzajemnych roszczeń umowy SKM A. Dzięki ugodzie strony uchyliły stan niepewności co do wzajemnych praw i obowiązków związanych z ww. umową, w tym w szczególności w zakresie kosztów w przedłużonym czasie na ukończenie, waloryzacji oraz robót dodatkowych. W wykonaniu niniejszej ugody, PKP PLK zapłaci na rzecz spółki kwotę 27 776 012,33 zł netto tytułem kosztów w poniesionych w przedłużonym czasie na ukończenie oraz waloryzacji wynagrodzenia. Natomiast kwota 199 384 470,34 zł netto przyznana tytułem robót dodatkowych, będzie wypłacana Trakcji S.A. wraz z postępem realizacji prac, w oparciu o przejściowe świadectwa płatności, w terminie określonym w warunkach kontraktu. Spółka wyraziła zgodę, aby kwota 5 256 811,52 zł naliczona tytułem kar umownych oraz zwrotu kosztów była potrącana w równych kwotach z należnego spółce wynagrodzenia za realizację umowy SKM A przez okres 10 kolejnych miesięcy począwszy od marca 2024 roku” – czytamy w komunikacie.
Umowa SKM B (90/107/0218/18/Z/I) z 24 lipca 2018 r. dotyczy zaprojektowania i wykonania robót w ramach projektu Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406,273,351 zadanie B pn. Modernizacja wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273,351 oraz 401.
„Na mocy ugody, w celu polubownego zakończenia sporu, uzgodniono wzajemne ustępstwa i dokonano ostatecznego rozliczenia wzajemnych roszczeń umowy SKM B. Dzięki ugodzie strony uchyliły stan niepewności co do wzajemnych praw i obowiązków związanych z ww. umową, w tym w szczególności w zakresie kosztów w przedłużonym czasie na ukończenie, waloryzacji oraz robót dodatkowych. W wykonaniu niniejszej ugody, PKP PLK zapłaci na rzecz spółki kwotę 20 026 410,16 zł netto tytułem kosztów w poniesionych w przedłużonym czasie na ukończenie oraz waloryzacji wynagrodzenia. Natomiast kwota 47 028 498,80 zł netto przyznana tytułem robót dodatkowych, będzie wypłacana Trakcji S.A. wraz z postępem realizacji prac, w oparciu o przejściowe świadectwa płatności, w terminie określonym w warunkach kontraktu. Spółka wyraziła zgodę, aby kwota 8 381 306,75 zł naliczona tytułem kar umownych oraz zwrotu kosztów była potrącana w równych kwotach z należnego spółce wynagrodzenia za realizację Umowy SKM B przez okres 10 kolejnych miesięcy począwszy od marca 2024 roku” – czytamy w osobnym komunikacie.
Podpisanie ugód z PKP PLK zostanie uwzględnione w procesie cyklicznego przeglądu kontraktów długoterminowych i będzie miało pozytywny wpływ na wynik aktualizacji budżetów kontraktów spółki za okres IV kwartału 2023 r., podkreślono także.
Trakcja jest spółką działającą w sektorze budownictwa infrastrukturalnego w Polsce i za granicą. Należy do PKP PLK. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 502 mln zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews