Dino Polska odnotowało 805,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2021 r. wobec 643,92 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 1 023,99 mln zł wobec 837,86 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA grupy wyniósł w ub.r. 1 271,34 mln zł wobec 1 036,01 mln zł rok wcześniej.
„Marża EBITDA za 2021 r. wyniosła 9,5%, podczas gdy w 2020 r. było to 10,2%. […] Marża zysku operacyjnego obniżyła się z 8,3% w 2020 r. do 7,7% w 2021 r., w następstwie znaczącej inflacji cen towarów, które spółka nabywa od producentów żywności, przy odpowiednio niższej dynamice wzrostu cen, po których towary te były później sprzedawane w sklepach Dino” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 13 362,01 mln zł w 2021 r. wobec 10 125,82 mln zł rok wcześniej.
„W 2021 r. Grupa Dino Polska osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 13 362 mln zł, które były o 32% wyższe niż rok wcześniej. Średnioroczna stopa wzrostu przychodów ze sprzedaży (CAGR) w latach 2019-2021 wyniosła 31,8%” – czytamy dalej w sprawozdaniu.
„Wzrost przychodów ze sprzedaży był przede wszystkim efektem zwiększenia skali działalności Grupy Dino Polska, głównie poprzez: (i) wzrost liczby sklepów o 23,2% oraz (ii) wzrost przychodów ze sprzedaży w istniejących sklepach (LfL) o 12,4%” – napisano także.
Łączne nakłady inwestycyjne w 2021 r. wyniosły 1 350,4 mln zł.
„Nakłady inwestycyjne w 2021 r. obejmowały głównie nakłady na ekspansję sieci sklepów Dino (otwarcia nowych sklepów w 2021 r., sklepy w procesie budowlanym na koniec 2021 r. oraz lokalizacje przygotowane pod rozwój sieci Dino w 2022 r.) a także nakłady na logistykę obejmujące budowę powierzchni magazynowej wraz z wyposażeniem w Sieroniowicach (6. centrum dystrybucyjne Spółki, uruchomione w II kw. 2021 r.) oraz w Sierpcu (7. centrum dystrybucyjne Spółki, uruchomione w III kw. 2021 r.), zakup naczep chłodniczych, zakup wyposażenia” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W 2021 r. grupa uruchomiła 343 nowe markety Dino, tj. o 35% więcej niż rok wcześniej. Na koniec roku posiadała 1 815 sklepów.
Dino Polska podkreśliło także w raporcie, że nie prowadzi działalności poza granicami Polski i co do zasady nie zaopatruje się w produkty w Rosji i w Ukrainie, a tym samym, nie stwierdza istotnego bezpośredniego wpływu wojny na działalności Spółki.
„[Jednak] nie można wykluczyć, że w wyniku eskalacji konfliktu militarnego, jego wpływu na gospodarkę Ukrainy oraz w wyniku sankcji nałożonych na Rosję, dojdzie do zaburzeń na międzynarodowych rynkach towarów rolnych i innych surowców. To z kolei może zwiększać presję na wzrost kosztów produkcji produktów spożywczych oraz ich opakowań, które to koszty mogą być następnie przenoszone na sieci handlowe, a także może to wpłynąć na ogólny wzrost kosztów działalności operacyjnej producentów żywności i podmiotów zajmujących się ich dystrybucją. Ewentualny wpływ konfliktu militarnego, w kraju sąsiadującym z Polską, na nastroje polskich konsumentów, w przypadku działalności Dino Polska może być minimalizowany przez fakt, że sklepy Dino zajmują się dystrybucją żywności, czyli produktów podstawowej potrzeby” – czytamy w materiale.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2021 r. wyniósł 591,22 mln zł wobec 468,04 mln zł zysku rok wcześniej.
Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.
Źródło: ISBnews