Spółki ubezpieczeniowe Uniqa w Polsce wypracowały 63,9 mln zł zysku brutto – osiągając najwyższy wynik w historii – oraz zebrały 1,26 mld zł składki przypisanej brutto w 2019 roku, podała Uniqa. Wartość odszkodowań i świadczeń wyniosła 894,3 mln zł. Obie spółki pozyskały prawie 300 tys. nowych klientów.
Przypis składki w obu spółkach zmniejszył się o 5% r/r. Wpływ na to miała mniejsza sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych wynikająca m.in. z wycofania się ze współpracy z przynoszącym straty kanałem dealerskim i leasingowym oraz zmianą struktury portfela flotowych klientów, podano.
Uniqa wzrosła w segmencie klientów z sektora mieszkalnictwa – Uniqa dla Mieszkalnictwa. Przypis zwiększył się w tym przypadku o 7% do 267,8 mln zł. Sprzedaż wzrosła zarówno z ubezpieczeń dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, jak i z ubezpieczeń mieszkań kierowanych do ich mieszkańców.
„2019 r. był kolejnym rokiem, w którym linia Uniqa dla Mieszkalnictwa zrealizowała założone cele sprzedażowe. Przede wszystkim sukcesywnie docieraliśmy do nowych wspólnot mieszkaniowych i ubezpieczyliśmy ponad 5 tys. nowych klientów. Nie zapominamy również o klientach indywidualnych – chronimy już 33 tys. więcej mieszkań niż rok wcześniej. Wdrożyliśmy także nowy produkt – Bezpieczne Mieszkanie” – powiedział dyrektor zarządzający pionem Uniqa dla Mieszkalnictwa Rafał Kukier, cytowany w komunikacie.
Najwięcej składki zebrał segment Uniqa dla Biznesu – 520 mln zł, tj. o 4% mniej niż rok wcześniej. Sprzedaż w ubezpieczeniach niekomunikacyjnych wzrosła o 8% r/r. Równolegle wzrost konkurencji cenowej oraz decyzja o koncentracji na rentownych klientach flotowych skutkowały spadkiem sprzedaży w ubezpieczeniach komunikacyjnych o 15%, przy jednoczesnej poprawie wyniku technicznego.
„Ponad 462 mln zł przypada na składkę zebraną z ubezpieczeń majątkowych i prawie 58 mln z grupowych ubezpieczeń życiowych. Jesteśmy zadowoleni z dynamiki osiągniętej w ubezpieczeniach majątkowych oraz wzrostu sprzedaży ubezpieczeń finansowych, zauważalnego zwłaszcza w ostatnim kwartale 2019 roku. Dzięki temu w gwarancjach osiągnęliśmy przypis na poziomie 54 mln zł. Plasuje nas to w czołówce polskich ubezpieczycieli. Szacujemy, że jesteśmy wśród 3 największych ubezpieczycieli oferujących gwarancje” – powiedział dyrektor zarządzający Uniqa dla Biznesu Tomasz Szarek, cytowany w komunikacie.
W minionym roku w ramach Uniqa dla Biznesu wprowadzone zostały dwa nowe produkty – ubezpieczenie sprzętu elektronicznego klienta korporacyjnego oraz OC przewoźników. Ostatni z segmentów – Uniqa dla Ciebie zebrał 470 mln zł składki w 2019 roku, o 10% mniej niż przed rokiem. Jest to przede wszystkim efektem 11-proc. spadku sprzedaży w ubezpieczeniach komunikacyjnych.
Jak wskazał dyrektor zarządzający pionem Uniqa dla Ciebie Jerzy Visan, spadek w ubezpieczeniach komunikacyjnych wynikał z decyzji o zamknięciu nierentownego kanału sprzedaży tych ubezpieczeń za pośrednictwem dealerów i firm leasingowych.
„Cieszy nas z kolei wzrost o 8% sprzedaży ubezpieczenia domów i mieszkań Twój Dom Plus. Ważny jest dla nas również rozwój sprzedaży ubezpieczeń indywidualnych na życie” – dodał.
Spółki Uniqa w Polsce pozyskały w minionym roku ponad 300 tys. nowych klientów. Ich liczba wyniosła 1,67 mln na koniec 2019 r. Najwięcej klientów – 768 tys. – zgromadził segment Uniqa dla Ciebie.
Składka przypisana brutto Uniqa Towarzystwo Ubezpieczeń za rok 2019 wyniosła 1,16 mld zł i była o 3% niższa niż rok wcześniej. Jest to efektem spadków sprzedaży w ubezpieczeniach komunikacyjnych (-13,1%) oraz wzrostów lub utrzymania portfela w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (6,2%). Spółka podała, że w strukturze portfela ubezpieczeń systematycznie spada udział ubezpieczeń komunikacyjnych (z 49,8% w 2018 roku do 44,8% na koniec 2019 roku).
Zysk techniczny za rok 2019 wyniósł 38,1 mln zł i był o 0,8% wyższy niż rok wcześniej. Zysk finansowy brutto wyniósł 59,2 mln zł i był o 8,6% wyższy niż rok wcześniej. Z kolei wynik netto sięgnął 48,3 mln zł, wobec 40,9 mln zł osiągniętych rok wcześniej (wzrost o 18,1%).
Łączna wartość składki przypisanej Uniqa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie wyniosła 98,9 mln zł w 2019 r. wobec 117,5 mln zł w 2018 roku. Spadek składki przypisanej w głównej mierze spowodowany był działaniami mającymi na celu poprawę rentowności portfela. Największy wzrost sprzedaży (o 9,6%, do 21,2 mln zł) odnotowują indywidualne produkty na życie będące częścią segmentu Uniqa dla Ciebie, podano.
Zysk brutto (wg MSR) życiowej spółki wyniósł 4,6 mln zł w porównaniu z 8,4 mln zł za rok 2018. Jest to głównie efektem redukcji portfela produktów bankowych. Zysk netto wyniósł 4 mln zł w porównaniu z 6,6 mln zł rok wcześniej.
Współczynnik wypłacalności SCR na koniec 2019 roku w przypadku spółki majątkowej wynosił 192,3%. Dla życiowego biznesu ukształtował się na poziomie 323,3% na koniec 2019 r. Oba współczynniki są powyżej ich docelowego poziomu zapisanego w strategii ryzyka – 150% dla spółki majątkowej i 175% dla biznesu życiowego, podano.
Uniqa w Polsce reprezentują spółki Uniqa TU SA oraz Uniqa TU na Życie SA, oferujące ubezpieczenia majątkowe, komunikacyjne i życiowe, zarówno dla klientów indywidualnych, jak też instytucjonalnych. Inwestorem strategicznym spółek jest europejski holding ubezpieczeniowy o austriackich korzeniach – Uniqa Insurance Group AG.
Źródło: ISBnews