Zdaniem większości ankietowanych (50,1%), media w Polsce powinny należeć do polskiego właściciela, podobnie jak wydawana w kraju prasa (57,8%), wynika z badania: „Wizerunek polskich mediów w kontekście bieżących wydarzeń rynkowych i branżowych” zrealizowanego przez Instytut Badawczy IPC i agencję Publicon. Według 42,2% ankietowanych, dobrze się stało, że PKN Orlen przejmuje niemieckie wydawnictwo Polska Press.
„Połowa badanych – 50,1% – wskazała, że właścicielem mediów w Polsce powinny być firmy polskie. 45,3% wskazało na kapitał mieszany (polsko-zagraniczny). Zdaniem jedynie 4,6%, powinien to być kapitał zagraniczny. Zdaniem większości badanych, wydawane w Polsce także gazety powinny należeć do polskiego właściciela. Takiej odpowiedzi udzieliło w sumie 57,8% ankietowanych. Niemal co trzeci badany (31,1%) nie potrafił udzielić odpowiedzi na wskazane pytanie. 42,2% ankietowanych uznało, że dobrze się stało, że PKN Orlen stał się właścicielem niemieckiego wydawnictwa Polska Press. Przeciwnego zdania było 27,8% badanych. Natomiast 30% nie potrafiło wskazać odpowiedzi na to pytanie” – czytamy w raporcie dotyczącym badania.
Jak wynika z badania głównym źródłem informacji o ważnych sprawach jest przede wszystkim internet (87,3%). W następnej kolejności wskazywano na: telewizję ogólnopolską (40,8%) oraz radio ogólnopolskie (24,4%). Prasę lokalną wskazało 21% ankietowanych.
„Za najbardziej wiarygodne media uznano: TVN (32,5%), Polsat (28,5%) oraz radio RMF FM (19,7%). Niemal co piąty respondent (19,7%) wskazał, że w Polsce żadne medium nie jest wiarygodne. W opinii badanych najmniejszą rzetelnością charakteryzują się: 'Gość Niedzielny’ (2,1%) oraz 'W sieci’ (1,2%)” – czytamy dalej.
Badani oceniali także obiektywizm poszczególnych mediów na skali od 1 do 5, gdzie 1 oznaczało bardzo niski, a 5 bardzo wysoki poziom. „Ponownie to TVN, Polsat oraz RMF FM cieszyły się wśród ankietowanych najwyższym poziomem obiektywizmu. Natomiast najmniejszym charakteryzuje się: Radio Maryja, TV Trwam oraz TVP” – podano także.
„Przejęcie grupy Polska Press jest bez wątpienia jednym z najważniejszych wydarzeń na rynku medialnym w Polsce na przestrzeni ostatnich lat. Nic dziwnego, że wzbudziło tyle kontrowersji. Niemiecki koncern z pełną świadomością można dziś nazwać potentatem, jeśli chodzi o dystrybucję prasy lokalnej i informacyjne witryny online. W kontekście dyskusji o udziale kapitału zagranicznego na naszym rynku, trzeba wiedzieć, jak sytuacja w tym względzie wygląda sytuacja w innych krajach Europy. Chociażby we Francji największe grupy medialne – Grupa Bolloré i Grupa Lagardère Active – są w rękach francuskich. Niemiecki rynek prasy codziennej, a ta ma w tym kraju bardzo silną pozycję i stanowi około 3/4 całej ukazującej się prasy codziennej, także jest opanowany w całości przez 10 wydawców niemieckich. Ze względów historycznych – łatwości wchodzenia kapitałowego na rynki krajów postsocjalistycznych – zupełnie inaczej sytuacja wygląda w naszej części Europy” – powiedział CEO Instytutu Badawczego IPC Artur Kotliński, cytowany w raporcie.
Kotliński zwrócił uwagę, że według danych Europejskiej Federacji Dziennikarzy obcy kapitał, w 3/4 niemiecki, opanował 85% rynku mediów w Europie Środkowej, w tym ponad 50% rynku prasowego.
„Nic dziwnego, że poziom akceptacji dla przejmowania mediów przez polskie firmy jest wysoki. Nawet jeśli kupno grupy Polska Press przez ORLEN będzie krytykowane przez przedstawicieli opozycji i opiniotwórcze środowiska przyszłej konkurencji medialnej, to jestem przekonany, że nie koresponduje to z nastrojami społecznymi. Wyniki badań wydają się to potwierdzać” – dodał Kotliński.
Z kolei CEO agencji Publicon Szymon Sikorski zwraca uwagę, że PKN Orlen, o ile chce wejść do prawdziwie globalnej gry, musi stać się w większym stopniu spółką technologiczną niż rafinerią.
„Na szczycie listy Fortune 500 są firmy, których zasobem jest logistyka, infrastruktura technologiczna i dane o użytkownikach. Jeśli koncern chce brać udział w tym wyścigu, to musi zwiększyć kompetencje w tych obszarach. Rozbudowa sieci typu convenience była pierwszym krokiem. Drugim jest przejęcie potentata rynku medialnego. Polska Press to dziś sieć serwisów, które gwarantują dotarcie aż do 17 mln ludzi. To kluczowe w kontekście wskazań respondentów, którzy w zdecydowanej większości (87,3%) czerpią wiedzę na ważne tematy właśnie z internetu. Serwisy grupy dzięki agresywnej polityce SEO mają łatwość generowania ruchu. W zestawieniu z zaimplementowanymi narzędziami trackingu daje to możliwość pozyskiwania danych w dużej skali. W biznesowym ujęciu to kopalnia insightów i profili konsumenckich, które – o ile będą dobrze zarządzane – mogą w krótkiej perspektywie pomóc Orlenowi stać się gigantem na dowolnym, konsumenckim polu. Gospodarka rynkowa jest dziś bardzo agresywna i zderzanie danych konsumenckich daje największą wartość, co pokazują chociażby przykłady Walmartu czy Amazona – firm zakorzenionych w działalności e-commerce, infrastrukturze IT, ale też posiadających markety Walgreens i Washington Post. W dzisiejszym świecie tylko synergia daje możliwość konkurowania z największymi. PKN Orlen zdaje się to doskonale rozumieć” – powiedział Sikorski.
Badanie przeprowadzono w dniach 9-10 grudnia metodą wspieranego komputerowo wywiadu CAWI na reprezentatywnej grupie 1 000 Polaków. W badaniu dominowały osoby w wieku od 35 do 44 lat (20,1%). Najmniej liczną grupą byli ankietowani w przedziale wiekowym od 55 do 64 lat (12,8%).
Źródło: ISBnews