Z obawą w przyszłość spogląda 69% polskich konsumentów, zaś 80% boi się rosnących kosztów życia, a 55% martwi się o stan swoich finansów. Jednocześnie, część społeczeństwa wraca do poprzednich nawyków zakupowych, wynika z najnowszego badania EY Future Consumer Index.
Badanie pokazuje, że przyczyn niepewności pośród konsumentów jest kilka: ponad 65% wskazań na świecie w tym zakresie dotyczyło rosnących kosztów energii elektrycznej, gazu i wody. Na drugim miejscu ze wskazaniem znalazły się rosnące koszty artykułów spożywczych i innych dóbr podstawowych oraz rosnące koszty opieki zdrowotnej. Na dalszych miejscach konsumenci wskazali rosnące koszty paliwa, obawy o zabezpieczenie emerytalne, czy zdolność do zakupu własnego mieszkania.
„Obawy polskich konsumentów cały czas utrzymują się na wysokim poziomie, bądź nawet rosną. Dziś 80% Polaków martwi się o rosnące koszty utrzymania (wzrost z 77% rok temu), 72% obawia się eskalacji konfliktów zbrojnych, 55% To oznacza wysoki poziom niepewności i ostrożności przekładające się na nasze decyzje zakupowe” – powiedział partner EY Polska, lider sektora produktów konsumenckich i handlu detalicznego Rafał Reif, cytowany w komunikacie.
EY podkreślił, że wyniki badania pokazują rosnącą polaryzację społeczeństwa – 25% Polaków oceniło przyszłość negatywnie, podczas gdy pozytywnie oceniło ją 13%, a 62% konsumentów zakładało, że przyszłość nie przyniesie zmian. W kolejnych latach różnice w poziomie optymizmu będą się pogłębiać i stopnieje grupa osób neutralnie oceniających swoją sytuację: 38% konsumentów ocenia, że za trzy lata będzie patrzyło w przyszłość negatywnie, 29% – pozytywnie, a 33% – neutralnie.
Z badania wynika też, że postrzeganie przyszłości bardzo mocno różni się ze względu na zarobki. Wśród osób o niskich dochodach (do 4000 zł) 33% spodziewa się pogorszenia sytuacji, a 10% – jej poprawy. W przypadku osób zarabiających bardzo dobrze (powyżej 10 tys. zł) 20% przewiduje pogorszenie, a 19% – poprawę sytuacji.
Ponadto coraz mniej respondentów chce być bardziej świadomych i ostrożnych w kwestii wydatków (76% w najnowszej fali badania, spadek z 90% w 2023 r).
Według badania, większość konsumentów na świecie deklaruje optymizm. Największy jest wśród mieszkańców Indii. W czołówce są też inne kraje azjatyckie i znajdujące się w Ameryce Południowej. Dla porównania, wiele krajów europejskich ocenia przyszłość w dość pesymistycznych barwach i w tej grupie jest też Polska. Jesteśmy jednym z niewielu krajów, w których respondenci częściej deklarowali pesymizm (39%) niż optymizm (30%). Dzielimy ten trend z innymi państwami Starego Kontynentu. Negatywnie na rzeczywistość patrzą też konsumenci hiszpańscy (41% odpowiedzi negatywnych), włoscy (44%) i francuscy (57%, przy 15% optymistów).
Badanie EY Future Consumer Index śledzi zmieniające się nastroje i zachowania konsumentów w różnych horyzontach czasowych i na różnych rynkach globalnych, identyfikując pojawiające się nowe segmenty konsumenckie. W 14. edycji badania, która została przeprowadzona od 29 marca do 10 kwietnia 2024 r., wzięło udział 23 016 konsumentów z obu Ameryk, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii. Polska edycja badania trwała od 8 maja do 7 czerwca 2024 r. W badaniu w Polsce wzięło udział 1 tys. respondentów w wieku 18-65 lat.
Źródło: ISBnews