Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 15-19 kwietnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Cyberbezpieczeństwo: Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego zakłada, że Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) będzie w Polsce organem odpowiadającym za nadzór nad przestrzeganiem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego. Jak podano w projekcie, ustawa ta ma wejść w życie z dniem 17 stycznia 2025 r.
Praca i AI: Potencjał Polski do bycia zapleczem wykwalifikowanej siły roboczej w dobie AI jest ograniczony, oceniają ekonomiści Banku Pekao. Z jednej strony, dysponujemy dużą liczbą absolwentów kierunków technologicznych. Z drugiej natomiast, predyspozycje społeczeństwa konieczne do adaptacji AI i dalszego jej rozwoju wypadają blado na tle UE czy OECD, wskazali analitycy.
Centra danych: Wartość polskiego rynku centrów danych wzrośnie do 6 mld zł do 2028 r., a średnioroczna stopa wzrostu sektora ma wynieść 7,4% w latach 2022-2028, wynika z raportu Instytutu Spraw Cyfrowych i Forum Prawo dla Rozwoju.
Dane w chmurze: Polski rynek przetwarzania danych w chmurze zwiększy wartość o 24% r/r do 4,8 mld zł w 2024 r. po wzroście o 34% r/r w ub.r., prognozuje firma badawcza PMR.
Praca w IT: Ponad 60% polskich przedsiębiorstw IT planuje rekrutacje, a 72% podwyżki wynagrodzeń, wynika z „Raportu Płacowego Branży IT 2024”, opracowanego przez Organizację Pracodawców Usług IT – SoDA.
Zaległości branży rozrywki: Nieopłacone w terminie zobowiązania firm prowadzących działalność twórczą związaną z kulturą i rozrywką wynosiły 62,6 mln zł na koniec lutego br. wobec 38,5 mln zł rok wcześniej, wynika z danych BIG InfoMonitor oraz bazy informacji kredytowych BIK. Liczba niesolidnych dłużników, uwzględniająca aktywne, zawieszone i zamknięte przedsiębiorstwa wzrosła w tym czasie z 984 do 1038.
Opłata telekomunikacyjna: Ministerstwo Cyfryzacji uznało – w toku konsultacji – niektóre argumenty przedsiębiorców i zaproponowało wzrost rocznego wskaźnika opłaty telekomunikacyjnej na poziomie 0,15% rocznych przychodów przedsiębiorcy wobec wcześniej proponowanych 0,25%, podał resort. Obecnie stawka ta wynosi 0,05% i nie była zmieniana od 2004 r., podkreślono.
Cyberbezpieczeństwo: Wystarczająco wysoki – „dojrzały” -poziom gotowości na współczesne zagrożenia cybernetyczne ma 2% działających w Polsce przedsiębiorstw wobec 7% rok wcześniej, wynika z raportu Cisco.
Digital Services Act: W Ministerstwie Cyfryzacji zakończyły się konsultacje społeczne projektu ustawy, która implementuje unijny akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA) do krajowego porządku prawnego, podał resort. DSA zaczął być stosowany w Unii Europejskiej 17 lutego br. Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo użytkowników w sieci, wspierać walkę z nielegalnymi treściami w internecie, a także doprecyzować kwestie dotyczących moderowania treści.
Streaming wideo: W 2022 r. w Polsce 58% osób w wieku 16-74 lat korzystało ze streamingu do oglądania telewizji lub filmów online, zaś w Unii Europejskiej było to 65%, wynika z danych Eurostatu.
Cyberbezpieczeństwo: Przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi SMS podłączyli się do systemu telegraf.cert.pl, służącego do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS. Dzięki czemu blokowane będą oszukańcze wiadomości SMS, które są zgodne z przygotowanymi przez CSIRT NASK wzorcami, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni podłączyli się do systemu służącego do wymiany informacji o fałszywych wiadomościach (informujących np. o konieczności dopłaty do przesyłki lub zaległościach w rozliczeniach) pomiędzy nimi aCSIRT NASK, policją oraz prezesem UKE. Dzięki wprowadzanym blokadom na wiadomości z określonych kampanii, SMS-y będą blokowane już na etapie wysyłania i nie dotrą do odbiorców. Co więcej, jeśli odpowiedni wzorzec zostanie wcześniej zarejestrowany w systemie, cały proces będzie automatyczny i nie wymaga działań po stronie nas, użytkowników.
Cyberbezpieczeństwo: Coraz częściej poprzez złośliwe oprogramowanie zainstalowane poprzez chmurowe aplikacje cyberprzestępcy kradną daną podmiotów z sektora handlu detalicznego, w także dane z transakcji płatniczych klientów, wynika z raportu Netskope Threat Labs. Atakują także infrastrukturę np. blokując strony internetowe i domagając się potem okupu za ich odblokowanie. W czasie takich ataków najczęściej są wykorzystywane botnety IoT, narzędzia zdalnego dostępu i infostealery, które były głównymi rodzinami złośliwego oprogramowania wykorzystywanymi przez atakujących w handlu detalicznym w ubiegłym roku.
Handel: 48% respondentów z branży retail wskazała na istnienie głębokiego związku między długiem technologicznym, a zdolnościami transformacyjnymi organizacji, uważając że ma on znaczący wpływ na rozwój firmy, 47% uznało, że związek ten jest umiarkowany, a 5% że tego związku nie ma lub jego wpływ jest niewielki. Branża retail najmocniej spośród wszystkich branż biorących udział w badaniu uważa, że spłata długu technologicznego byłaby najlepszą inwestycją biznesową (47%. respondentów), wskazuje raport DXC „Embracing modernization: From technical debt to growth”.
Cyfryzacja: Jedna na trzy firmy na świecie ma problemy z cyfryzacją. Jak wskazuje raport Red Hat, największymi przeszkodami na drodze do trasformacji cyfrowej są dług technologiczny (29%), luka kompetencyjna (25%) oraz procesy wykonywane ręcznie (21%). Aby przyspieszyć rozwój digitalizacji firmy wprowadzają automatyzację. Za priorytet w tym zakresie stawiają automatyzację bezpieczeństwa (36%) oraz usług w chmurze (36%). W Polsce popularnym trendem w automatyzacji jest wdrażanie środowisk IT opartych na kodzie.
Call/Contact Center: Globalny rynek tej działalności osiągnie wartość 495 mld USD do 2030 roku, rosnąc co roku o 5,8%. Za 6 lat blisko 75% tego rynku będą stanowiły wewnętrzne centra obsługi klienta, zaś pozostała część przypadnie firmom zewnętrznym świadczącym usługi w obszarze outsourcingu obsługi klienta i sprzedaży. Kluczową strategią rozwoju dla całej branży będzie cyfryzacja – to główne wnioski z niedawno opublikowanego raportu „Call Centers – Global Strategic Business Report” autorstwa firmy ResearchandMarkets.
Cyberbezpieczeństwo: Netskope Threat Labs opublikowało raport badawczy, koncentrujący się na zagrożeniach chmurowych w sektorze handlu detalicznego. Z analizy wynika, że coraz częściej poprzez złośliwe oprogramowanie zainstalowane poprzez chmurowe aplikacje cyberprzestępcy kradną daną podmiotów z sektora handlu detalicznego, w także dane z transakcji płatniczych klientów. Atakują także infrastrukturę np. blokując strony internetowe i domagając się potem okupu za ich odblokowanie. W czasie takich ataków najczęściej są wykorzystywane botnety IoT, narzędzia zdalnego dostępu i infostealery, które były głównymi rodzinami złośliwego oprogramowania wykorzystywanymi przez atakujących w handlu detalicznym w ubiegłym roku. Handel detaliczny przeszedł również w ciągu ostatniego roku zmianę z aplikacji opartych głównie na chmurze Google na aplikacje Microsoft, takie jak Outlook.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Creotech Instruments: Zdolność Creotech Instruments do produkcji do 10 mikrosatelitów odpowie na aktualne zapotrzebowanie w ramach projektów dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), nad którymi spółka pracuje, poinformował wiceprezes Jacek Kosiec. Europa chce mieć kosmiczną autonomię i tu aktualnie Creotech widzi największy potencjał.
Creotech Instruments: Chce osiągnąć kompleksowość realizowanych projektów w klasie mikrosatelitów na poziomie wielkich europejskich integratorów, jak Airbus czy Thales w perspektywie 3 lat, poinformował ISBtech wiceprezes Jacek Kosiec.
Creotech Instruments: Pracuje nad implementacją kwantowej dystrybucji kluczy szyfrujących na swoich satelitach, poinformował ISBtech wiceprezes Jacek Kosiec.
Comp: Odnotował 44,46 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 0,36 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Grupa eSky: Osiągnęła blisko 3,5 mld zł przychodów w 2023 roku, co oznacza wzrost o 19% r/r, podała platforma. W ubiegłym roku z usług Grupy eSky skorzystało 3,3 mln klientów, o 15% więcej niż w 2022. Z kolei łączna liczba rezerwacji zwiększyła się o 13% r/r – do 2,2 mln.
mPay: Chce zwiększyć dynamikę pozyskiwania nowych użytkowników do 40-50 tys. miesięcznie i podtrzymuje cel 2,5 mln użytkowników do końca 2025 roku, poinformował ISBtech prezes Andrzej Basiak. Chce zwielokrotnić TTV (total transaction value) do 0,5 mld zł w tym roku i wydać min. 15 tys. kart debetowych, co będzie oznaczało rentowność tego produktu.
Creotech Instruments: Zakłada wyniesienie satelity Eagle Eye na bazie platformy HyperSat w kosmos w połowie 2024 roku, poinformował systems engineer spółki Piotr Dziuban.
Creotech Instruments: Osiągnie w tym roku zdolność równoległej produkcji do 10 mikrosatelitów rocznie, poinformował prezes Grzegorz Brona.
mPay: Podpisał z Universal Bankiem JSC z siedzibą w Kijowie list intencyjny precyzujący zakres i warunki planowanej współpracy ws. realizacji szybkich przekazów do Ukrainy, podał mPay.
Grupa Fabrity: Chce utrzymać dwucyfrową dynamikę przychodów oraz dwucyfrową rentowność EBITDA w 2024 r., a także kontynuować procesy akwizycji, poinformował prezes spółki Tomasz Burczyński.
TenderHut: Miał 12,65 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w I kw. 2024 r., co stanowi spadek o 17% r/r, podała spółka, powołując się na szacunki. W samym marcu br. spółka szacuje skonsolidowane przychody na 4,32 mln zł, co stanowi spadek o 18% w stosunku do marca 2023 roku.
Vigo Photonics: Odnotowało 15,84 mln zł skonsolidowanych przychodów w I kw. 2024 r., co oznacza spadek o 15,2% r/r, podała spółka. Jednostkowe przychody w tym okresie spadły o 7,8% r/r i wyniosły 15,71 mln zł.
Agora: Rozpoczęła negocjacje z instytucjami finansowymi działającymi na rynku polskim w sprawie pozyskania finansowania dla całości lub części swojej grupy kapitałowej, podała spółka. Zamiarem jest pozyskanie finansowania do łącznej kwoty 362 mln zł.
Brand24: Powtarzalne miesięczne przychody (MRR) Brand24 wzrosły o 30% r/r do 622 tys. USD (2,48 mln zł) na koniec I kw. 2024 r., podała spółka. Średni przychód operacyjny przypadający na użytkownika subskrypcyjnego (ARPU) na koniec I kw. br. wyniósł 159 USD (633 zł), co oznacza wzrost o 29% r/r, natomiast średni przychód operacyjny przypadający na nowego użytkownika subskrypcyjnego tj. użytkownika pozyskanego w I kw. br. wyniósł 192 USD (768 zł), co oznacza wzrost o 32% r/r.
Honor: Uznaje polski rynek za benchmark w Europie Środkowo-Wschodniej i stawia sobie w Polsce docelowo najwyższe cele biznesowe, poinformował ISBtech Zachary Jiang, Vice President Honor Europe. Nie wyklucza również w przyszłości inwestycji w innowacje w Polsce. „Polska jest dla nas swego rodzaju wisienką na torcie. W niektórych krajach europejskich już zdobyliśmy znaczące 10-15% udziały rynkowe. Teraz czas na polski rynek. Od ubiegłego roku rozpoczęliśmy intensywne przygotowania do skutecznego wejścia do Polski, wprowadziliśmy swoje smartfony, najpierw we współpracy z Orange, a teraz rozbudowujemy sieć sprzedaży o kolejne kanały, włączając operatorów telekomunikacyjnych jak Play oraz Plus, a nieco wcześniej też partnerów dystrybucyjnych jak Grupa AB, a także elektromarkety. Najważniejszym celem Honor na polskim rynku pozostaje nie tylko zaoferowanie wysokiej jakości produktów, ale także edukacja konsumentów na temat ich funkcji i korzyści by zbudować silną więź z naszymi klientami” – wskazał Vice President Honor Europe.
Huawei, EDMI: Ogłosiły podpisanie umowy licencyjnej na patenty oparte na zasadach uczciwości, racjonalności i bezstronności (FRAND – fair, reasonable, and non-discriminatory). Huawei udzieli EDMI licencji na podstawowe patenty IoT (SEP), w tym na technologie NB-IoT, LTE-M i LTE Cat. 1. Umowa stanowi potwierdzenie wartości patentów Huawei w dziedzinie komórkowego IoT przez inne firmy z branży. Dodatkowo, pozwoli firmie EDMI zabezpieczyć swoją działalność i zapewnić swoim klientom kompleksową ochronę prawną.
Beta Securities Poland (BETA ETF): Jest na dobrej drodze, aby obroty jego funduszami znacząco przekroczyły w tym roku barierę 1 mld zł, poinformował prezes Robert Sochacki. „W tym roku obchodzimy nasze 5-lecie i idealnym prezentem urodzinowym byłoby przekroczenie granicy 1 mld zł również w przypadku aktywów pod zarządzaniem. Na ten moment aktywa wynoszą około 700 mln zł, więc jest to cel ambitny, ale możliwy do wykonania. Potrzebujemy do tego rozwoju oferty produktowej, nowych sposobów dystrybucji, dalszego wsparcia ze strony inwestorów lokujących środki w nasze produkty, a także kontynuacji wzrostów na giełdach. Jest to więc zadanie ambitne i wielowymiarowe, ale wykonalne. Jeśli chodzi o same wzrosty na giełdach, to I kwartał był pod tym względem bardzo udany dla rynków akcyjnych” – wskazał Sochacki.
eGabinet: Dawid Sukacz, doświadczony inwestor, dołączył do rady nadzorczej startupu.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Woodpecker.co: Akcje spółki zadebiutowały w piątek na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) po przejściu z NewConnect. Na otwarciu kurs akcji wzrósł wobec ceny odniesienia o 1,01% i wyniósł 10 zł. Ok. godz. 9:15 kurs wynosił 9,99 zł i rósł o 0,91%.
bValue Fund: Zamknął trzeci fundusz bValue Growth (BVG), który dysponuje kapitałem w wysokości 90 mln euro, co oznacza, że przekroczył zakładany cel (target cap) w wysokości 80 mln euro, podał fundusz. BVG będzie finansował rozwój przedsiębiorstw technologicznych w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Software Mansion: Zarząd zdecydował o zarekomendowaniu przeznaczenia 10,16 mln zł z zysku netto za 2023 r. na dywidendy, co oznacza wypłatę 0,97 zł na akcję, według stanu uwzględniającego emisję akcji serii G oraz wykonanie praw z warrantów subskrypcyjnych serii A i B w ramach programów motywacyjnych, podała spółka. Zarząd proponuje także przekazanie kwoty 905,69 tys. zł (pozostała część zysku) na zwiększenie kapitału zapasowego.
Bcomp: Polski zespół RKKVC zainwestował w szwajcarską Bcomp z sektora czystych technologii, podała RKKCV. Bcomp zamknęła rundę finansowania serii C na kwotę 40 mln USD (36 mln CHF) na dekarbonizację mobilności poprzez zastąpienie włókna karbonu wysokowydajnymi i ekologicznymi materiałami kompozytowymi zmniejszając wytwarzanie CO2 nawet o 60%.
Cloud Technologies: Zarekomendowało akcjonariuszom przeznaczenie 5,62 mln zł z zysku netto za 2023 rok (wynoszącego 9,6 mln zł) na dywidendę, tj. wypłatę 1,25 zł na akcję oraz 3,98 mln zł na kapitał zapasowy. Wysokość rekomendowanej dywidendy stanowi 20,4% oczyszczonego wyniku EBITDA grupy kapitałowej za 2023 rok.
MCI: MCI DC Alternatywna Spółka Inwestycyjna, spółka portfelowa MCI.PrivateVentures Fundusz Inwestycyjny Zamknięty, zawarła – jako kupujący – przedwstępną warunkową umowę sprzedaży, na podstawie której nabędzie od dotychczasowych akcjonariuszy (m.in. od cyber_Folks), łącznie 9 834 937 akcji, czyli ok. 65% kapitału zakładowego spółki do rezerwacji hoteli online Profitroom za łączną cenę nie wyższą niż 190 143 850 zł, podała spółka MCI Capital ASI.
Vercom: Zarząd proponuje, aby zysk spółki za rok 2023, w łącznej kwocie 60,98 mln zł podzielić w następujący sposób: kwotę 35,44 mln zł przeznaczyć na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy (na jedną akcję przypadnie 1,6 zł), pozostałą kwotę tj. 25,54 mln zł przeznaczyć na kapitał zapasowy, podała spółka.
Globema: Nabyła od Versant Solutions Group rozwiązanie automatyzujące projektowanie sieci telekomunikacyjnych w Kanadzie.
CVC Capital Partners: Właściciel Żabki ogłosił zamiar wejścia na giełdę. Swój debiut planuje w Amsterdamie. Plan zakłada objęcie akcji nowej emisji w celu pozyskania 250 milionów euro, oraz dodatkowo sprzedaż istniejących akcji.
Depilacja.pl: Przejęła pakiet większościowy Yasumi – największej polskiej sieci beauty & spa. Z połączonymi siłami obie marki planują dynamiczny rozwój w Polsce i za granicą, a także rozwój technologii, w tym urządzeń do zabiegów. W transakcji pomógł kapitał od funduszu DC24, wspartego przez NCBR Investment Fund (NIF).
Iceye: Sfinalizowało rundę finansowania rozwoju o wartości 93 mln USD z wiodącym inwestorem fińskim państwowym funduszem Solidium Oy, z udziałem nowych inwestorów Move Capital Fund I, Blackwells Capital i Christo Georgieva, a dotychczasowych inwestorów. Spółka chce kontynuować rozbudowę największej na świecie konstelacji satelitów radarowych.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Palo Alto Networks: Ma porozumienie o współpracy (Memorandum of Understanding) z Komendą Główną Policji (KGP) w zakresie cyberbezpieczeństwa, podała firma. Jej celem jest wymiana wiedzy w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom cyfrowym.
Orange Polska: Kontynuuje wprowadzanie LTE w miejsce technologii 3G w konkretnych lokalizacjach w celu poprawienia świadczonych usług telekomunikacyjnych. Plan zmian oraz obszary, których dotyczy, został przygotowany do końca 2024 r., podała spółka.
Amazon: Podpisał z Vortex Energy Polska – spółką zależną w całości należącą do Vitol – umowę na zakup 53 MW mocy energii z dwóch farm wiatrowych zlokalizowanych w Jastrowiu i Okonku (woj. wielkopolskie, powiat złotowski), poinformował dyrektor regionalny ds. operacji Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej Sławomir Płonka.
XTPL: Przyjęło zamówienie na dostawę kolejnego modułu przemysłowego w ramach projektu nakierowanego na wdrożenie w branży wyświetlaczy prowadzonego wraz z firmą HB Technology, podała spółka. Prace nad wdrożeniem przemysłowym technologii XTPL przyspieszają, podkreślono.
InPost: Uruchomił pierwsze urządzenia Paczkomat w kilku szpitalach w Polsce i finalizuje rozmowy na temat kilkunastu kolejnych szpitalnych lokalizacji dla swoich maszyn, podała Grupa.
Orange Polska: Dołączył do grona partnerów w ramach Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber) prowadzonego przez ministra cyfryzacji, podał resort.
PKO BP: Bank wykorzystuje zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego, by lepiej rozpoznawać potrzeby swoich klientów – obecnie połowa użytkowników strony internetowej banku ma kontakt z treściami personalizowanymi na podstawie analizy danych, podał PKO BP. Bank rozwija hiperpersonalizację, by w niedalekiej przyszłości tworzyć indywidualną ofertę dla klientów, która zastąpi standardowe kampanie CRM.
Carrefour: Zgodnie z założeniem globalnej strategii „Carrefour 2026”, firma kontynuuje swoją transformację cyfrową na polskim rynku. Sieć uruchomiła zaawansowany system CRM, pozwalający na doskonaleniu relacji z klientami oraz zwiększanie efektywności wewnętrznych procesów ich obsługi. Dostawcą nowego rozwiązania jest Salesforce. Dzięki nowemu rozwiązaniu, sieć zyskała narzędzie umożliwiające efektywną obsługę klienta poprzez jednolity system zarządzania relacjami, który wspiera obsługę wielokanałową oraz oferuje kompleksowy widok na każdego klienta.
Uniqa: Wdrożyła cyfrowe potwierdzanie tożsamości podczas składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia. Usługę mojeID dostarcza ubezpieczycielowi hub technologiczny KIR.
PayTel: Dostawca usług płatniczych ogłosił nawiązanie współpracy z Krajową Izbą Radców Prawnych (KIRP). Dzięki temu członkowie KIRP zyskają dostęp do narzędzi płatniczych, takich jak aplikacja LightPOS – terminal w telefonie.
Bank BNP Paribas: W banku realizowane jest pilotażowe wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji. Pracownicy banku z obszarów: bankowości detalicznej i korporacyjnej, ESG, cyberbezpieczeństwa, operacji, compliance oraz HR na co dzień korzystają już z chatbota GENiusz. Mogą go zapytać o wszystko, co znajduje się w wewnętrznej bazie wiedzy banku. GENiusz udziela spójnych odpowiedzi i wskazuje właściwe dokumenty źródłowe. Aplikacja jest stale rozwijana. Docelowo dostęp do niej uzyska nawet kilka tysięcy pracowników. Bank pracuje nad dodaniem kolejnych obszarów do wewnętrznej bazy. W przyszłości będą to: dodatkowe procesy bankowości korporacyjnej i detalicznej i IT, compliance, finance i data, contact center oraz audyt i ryzyko. Pełna funkcjonalność zostanie osiągnięta jeszcze w tym roku, choć nie będzie to oznaczało końca prac nad GENiuszem. Aplikacja będzie stale aktualizowana, a do bazy będą dodawane nowe dokumenty.
Auchan Polska: Uruchomił nową odsłonę sklepu internetowego, a jej wdrożenie to pierwszy z etapów działań przewidzianych w ramach partnerskiej umowy Auchan z brytyjską firmą Ocado z branży automatyzacji i robotyzacji logistyki dla e-grocery. W kolejnym etapie uruchomione zostanie zrobotyzowane centrum dystrybucyjne, które wspierać będzie obsługę klientów dzięki systemom automatyzacji oraz wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w ramach autorskich rozwiązań Ocado Smart Platform. „Dostawy realizowane będą szybciej i w bardziej elastycznych przedziałach czasowych, przy równoczesnej poprawie kompletności i jakości zamówień. Rozszerzony zostanie także asortyment produktowy dostępny w naszym sklepie online – już dziś do 20 tys. produktów, a po uruchomieniu centrum dystrybucyjnego nawet do 40 tys.” – powiedział dyrektor Digital & E-commerce w Auchan Polska Szymon Turnau. Z nowej wersji sklepu internetowego Auchan jako pierwsi mogą od 16 kwietnia br. korzystać mieszkańcy Bydgoszczy, Torunia i okolic. Zakończenie sukcesywnej migracji na nową platformę w przypadku pozostałych miast objętych usługą sprzedaży online zaplanowane jest z początkiem lata br., wraz z udostępnieniem jej dla klientów z Warszawy i okolic. Do tego czasu funkcjonować będą równolegle obie wersje e-sklepu Auchan. Aktualnie zakupy internetowe z dostawą do domu transportem własnym Auchan realizowane są już dla klientów 12 aglomeracji w całej Polsce: Bydgoszczy i Torunia, Częstochowy, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Trójmiasta, Warszawy, Wrocławia i okolic tych miast.
PAŻP: Użytkownicy dronów mogą od 15 kwietnia korzystać z nowej aplikacji mobilnej pod nazwą DroneTower. Jest to oficjalny system teleinformatyczny do zgłaszania zamiaru wykonania lotu dronem, podało Ministerstwo Infrastruktury. Aplikacja została stworzona przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która jest jej jedynym właścicielem. Tym samym dotychczasowe, przejściowe rozwiązanie, jakim było zgłaszanie lotów na stronie checkin.pansa.pl, zostało wycofane i będzie wykorzystywane tylko w sytuacjach awaryjnych.
Bank BNP Paribas: Uruchomił rozwiązanie zabezpieczające klientów przed oszustami. Dzięki ochronie behawioralnej bank rozpozna teraz, kiedy z aplikacji mobilnej GOmobile zacznie korzystać ktoś inny niż właściciel konta. Już wcześniej podobne rozwiązanie bank wprowadził w bankowości elektronicznej GOonline. Nowa usługa jest dostępna dla wszystkich klientów za darmo. Ochrona behawioralna w aplikacji bankowej polega na stworzeniu niepowtarzalnego modelu zachowania użytkownika w oparciu o sposób, w jaki korzysta z telefonu. System bada i analizuje np. sposób klikania, przewijania ekranu, wpisywania danych, a nawet trzymania smartfona. W sytuacji, gdy aktywność w GOmobile będzie znacząco różnić się od modelu, (np. gdy ktoś inny zaloguje się do aplikacji), bank może skontaktować się z klientem w celu weryfikacji wykonywanej operacji. Ochrona behawioralna działa w tle i po aktywacji nie wymaga od użytkownika dodatkowych działań.
Credit Agricole i Grupa EFL: Uruchomili Strefę Biznesu, czyli internetową platformę dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Serwis pomoże w codziennym zarządzaniu sprawami przedsiębiorstw, a także aplikować o finansowanie niezbędnych środków trwałych lub o usługi dodatkowe. Strefa Biznesu przeznaczona jest dla wszystkich osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) lub indywidualne gospodarstwa rolne. Serwis dostępny jest zarówno dla firm posiadających konto Biznes w banku Credit Agricole, jak i dla przedsiębiorców i rolników, którzy takiego konta nie mają.
Signius: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie w ramach współpracy z Signius wdrożyła platformę do zdalnego podpisywania dokumentów – Signius Professional. Dzięki poznańskiemu fintechowi, jedna z najlepszych polskich uczelni będzie w stanie znacząco ograniczyć papierowy obieg dokumentów, przenosząc m.in. wnioski studenckie, umowy na studia podyplomowe czy umowy z kontrahentami zewnętrznymi do przestrzeni cyfrowej. Inwestycja ta stanowi istotny krok w procesie cyfryzacji i modernizacji procesów administracyjnych na SGGW.
Klarna: Po miesiącu od wdrożenia wtyczki ChatGPT asystent AI Klarny przeprowadził ponad 2,3 mln rozmów, co stanowi 2/3 wszystkich czatów obsługi klienta. Asystent wykonuje pracę równoważną 700 pełnoetatowych pracowników. Chatbot osiągnął równie wysokie oceny satysfakcji klientów co ludzcy agenci. Jest bardziej skuteczny w rozwiązywaniu problemów, co poskutkowało 25% spadkiem powtórnych zapytań. Teraz klienci Klarny mogą rozwiązać swoje problemy w czasie poniżej 2 minut w porównaniu do 11 minut wcześniej. Jest dostępny w 23 rynkach na całym świecie, 24 godziny na dobę i komunikuje się w ponad 35 językach. Szacuje się, że przyniesie firmie poprawę zysków w wysokości 40 mln USD jeszcze w 2024 roku.
Legia Warszawa, BrainsFirst: Rozpoczynają projekt „inteligencji gry”, dotyczący identyfikacji talentów opartych na danych statystycznych.
Binance: Globalny ekosystem blockchain stojący za największą na świecie giełdą kryptowalut pod względem wolumenu obrotu, uruchomił platformę Megadrop. Zapewnia ona użytkownikom Binance możliwość zdobywania tokenów wybranych projektów Web3 przed ich oficjalnym debiutem na giełdzie.
Meta: Operator Facebook’a rozpocznie tagowanie kontentu AI od maja 2024. Ponadto Meta udostępnia nową generację swojego najnowocześniejszego, dużego modelu językowego open source, Meta Llama 3. Zapowiedział także najważniejsze aktualizacje dla Meta AI, jednego z wiodących na świecie asystentów AI. Dzięki nim, Meta AI jest jeszcze inteligentniejsza, szybsza i bardziej dostępna dla wszystkich.
Genetec: Ogłosił dostępność Security Center SaaS w ramach swojej swojej globalnej sieci certyfikowanych partnerów. Nowa oferta to wysoce skalowalne, otwarte i zunifikowane rozwiązanie typu „oprogramowanie jako usługa” (SaaS), które połączy kontrolę dostępu, zarządzanie materiałem wizyjnym, dochodzenie kryminalistyczne, monitorowanie włamań, automatyzację procesów oraz wiele innych zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa. „Branża bezpieczeństwa technicznego z niecierpliwością oczekuje oferty klasy korporacyjnej, którą można wdrożyć w chmurze bądź rozwiązaniu hybrydowym w oparciu o potrzeby i wymagania klientów. Security Center SaaS nie tylko wypełnia tę ważną lukę na rynku, ale na nowo definiuje możliwości bezpieczeństwa technicznego opartego na chmurze – powiedział wiceprezes ds. sprzedaży globalnej w Genetec Inc. Michel Chalouhi.
Tenesys: Stworzona w Polsce firma przeprowadziła migrację i modernizację infrastruktury Grupy Bonnier. Spółka ma partnerstwo z OVHcloud przy zarządzaniu zmianą technologiczną w dużych korporacjach.
XTB: Przenosi pozostałe konta MT4 na platformę xStation. W Polsce ok. 95% klientów brokera korzysta z xStation.
Tuttnauer: Wybrał Check Point Quantum IoT Nano Agent do zabezpieczenia rozwiązania T-Connect, używanego w urządzeniach do sterylizacji medycznej i laboratoryjnej. Rozwiązanie Check Pointa ma zapewnić ochronę przed zagrożeniami cybernetycznymi.
Secfense: Zacieśnia współpracę z EMS Partner. Integrator uzyskał certyfikaty w obszarze technologii Secfense Suite.
TU Zdrowie: Wprowadziło nową wersję bezpłatnej aplikacji mobilnej dla swoich ubezpieczonych. Towarzystwo ubezpieczeń stawia przede wszystkim na poprawę funkcjonalności, personalizację oraz bezpieczeństwo danych.
Fundacja Kyndryl: Przydzieliła inauguracyjne granty 11 organizacjom trzeciego sektora z 7 krajów. Wśród nich znalazła się AVSI Polska – zajmująca się pomocą społeczną, edukacją i poprawą warunków socjo-ekonomicznych swoich podopiecznych. Dotacje mają pomóc organizacji zaradzić problemowi zagrożeń cyberbezpieczeństwa w trzecim sektorze poprzez zapewnienie programów staży i kształcenia umiejętności, na których szkoleni będą specjaliści ochrony cybernetycznej.
HP Polska: Przedstawił najnowszą generację komputerów HP Elite i Pro z linii HP EliteBook „AI ready”, które – m.in. dzięki wysokiej mocy obliczeniowej – zrewolucjonizują sposób, w jaki będziemy pracować w niedalekiej przyszłości. „Praca hybrydowa, cyfryzacja i AI napędzają zapotrzebowanie pracowników na większą moc obliczeniową i bardziej angażujące doświadczenia cyfrowe. Wszystkie zaprezentowane dziś urządzenia stanowią odpowiedź na coraz większy popyt na konfiguracje laptopów wysokowydajnościowych, obsługujących rozwiązania sztucznej inteligencji i dostosowujących się do trybu życia i pracy użytkownika” – skomentowała country manager w HP Inc Polska Anna Ostafin.
HP Inc., HP Foundation: Ogłosiły wybór 10 organizacji non-profit (4 z Polski, 3 z Brazylii oraz 3 z Kanady) do programu Digital Equity Accelerator. Akcelerator zapewni wybranym fundacjom wsparcie w postaci dotacji w wysokości 100 tys. USD, technologii HP o wartości ok. 100 tys. USD oraz sześciomiesięcznego wirtualnego szkolenia, aby wspierać ich działalność na rzecz cyfrowej równości.
Grupa Amica: Najnowszym projektem cyfryzacyjnym w grupie było zakończenie migracji do SAP S/4HANA w skandynawskiej spółce Gram A/S, będącej częścią Grupy Amica. To ważny krok w procesie transformacji cyfrowej i sposób na adaptację w dynamicznym środowisku biznesowym.
AMD: Zaprezentował następną generację procesorów do biznesowych AI PC, które stanowią niezwykle efektywną kombinację zaawansowanych technologii oferujących niezrównaną wydajność obliczeniową, AI, graficzną oraz funkcjonalność w zakresie ochrony i zarządzania infrastrukturą: AMD Ryzen PRO serii 8040 i AMD Ryzen PRO serii 8000G.
Redge Technologies: Dostawca kompleksowych technologii streamingowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej (MENA), rozpoczął współpracę z TV3, liderem z branży mediów i telekomunikacji w regionie bałtyckim, w celu migracji TV3 z serwerów lokalnych do chmury AWS.
Autopay: Zapewnia skalowalność swojej platformy płatniczej na poziomie 300 tys. transakcji na godzinę. Spółka dostarcza rozwiązanie typu High Availability Payment System (HAPS) i jest najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem dostępnym na polskim rynku. Firma już teraz obsługuje niemal 150 mln transakcji rocznie.
Salestube: Należąca do Group One spółka rozpoczyna współprace w zakresie MarTech z perfumerią Notino. Salestube dostarczy klientowi licencję Google Analytics 360 oraz zapewni wsparcie analityczne ze strony ekspertów w dziedzinie Web Analytics oraz Data Science zespołowi marketingowemu perfumerii w zakresie wykorzystania narzędzia.
GUS: Aplikacja Portalu Informacyjnego (API) Portal API GUS (stat.gov.pl) jest dostosowana do najważniejszych baz danych GUS: API DBW, API REGON, API TERYT, API BDL, API SDG, API STRATEG, przy czym pozwala przeglądać i pobierać do dalszego przetwarzania pełny zakres danych. Składnica Danych Publikacyjnych (API SDP) zapewnia dostęp do pełnego zakresu informacyjnego statystyki publicznej: danych oraz metadanych w spójnym standardzie struktur danych.
Zebra Technologies: Podczas ostatniego Google Cloud Next ’24 w Las Vegas zaprezentowała nowe możliwości generatywnej sztucznej inteligencji dla przedsiębiorców i pracowników. Celem nowych rozwiązań jest zmniejszenie obciążeń poznawczych pracowników pierwszej linii i umożliwienie im podejmowania trafniejszych decyzji na czas, co może przyczynić się do wzrostu produktywności Pracownicy pierwszej linii będą mogli korzystać z czatu na urządzeniu przenośnym, dzięki czemu łatwo uzyskają dostęp do informacji. Łatwiej i szybciej odpowiedzą też na pytania i monity dzięki wsparciu generatywnej sztucznej inteligencji posiadającej dostęp do wiedzy w określonej dziedzinie i wykorzystującej informacje zawarte w dokumentach. Europejska sieć supermarketów pilotażowo wdrożyła generatywną sztuczną inteligencję na komputerach mobilnych Zebra, przekazując modelowi całą bibliotekę procedur SOP.
WithSecure: Badacze firmy odkryli nowe złośliwe oprogramowanie typu backdoor o nazwie Kapeka, wykorzystywane w atakach na cele w Europie Wschodniej. Odpowiadać za nie może grupa hakerów Sandworm, powiązana z rosyjskimi służbami specjalnymi (GRU). Działa ona głównie w Europie Środkowo-Wschodniej i jest znana szczególnie ze swoich ataków na Ukrainę. Jak wskazują analitycy WithSecure: rozwój i wdrożenie backdoora Kapeka nastąpiły po wybuchu trwającej inwazji Rosji na Ukrainę i prawdopodobnie już od tamtej pory był on wykorzystywany w atakach ukierunkowanych na firmy w Europie Środkowej i Wschodniej; cele obierane w atakach, ich niska częstotliwość oraz poziom zaawansowania i maskowania działań wskazują na ataki APT (ang. Advanced Persistent Threats, Zaawansowane Uporczywe Ataki); oprogramowanie mogło zostać wykorzystane w atakach, które doprowadziły do infekcji firm ransomwarem Prestige pod koniec 2022 roku.
Notel: Firma zajmująca się produkcją zaawansowanych rozwiązań technologicznych oraz Politechnika Śląska ogłosiły podpisanie strategicznego partnerstwa mającego na celu wspólny rozwój innowacyjnych technologii.
Redge Technologies: Firma należąca do Play (grupa Iliad) zrealizuje projekt migracji TV3, hrupy medialnej działającej w krajach bałtyckich, z serwerów lokalnych do chmury AWS.
Veeam Data Platform: Wspiera tworzenie kopii zapasowych maszyn wirtualnych działających na hypervisorze Oracle Linux KVM. Platforma Veeam zapewnia bezpieczeństwo i odzyskiwanie danych, a także możliwość tworzenia kopii zapasowych oraz korzystania z danych z dowolnego miejsca bez uzależniania się od konkretnej platformy lub chmury. „Wprowadzenie obsługi Oracle Linux Virtualization Manager rozszerza oferowaną przez nas swobodę wyboru w zakresie wirtualizacji, umożliwiając firmom migrację na platformy, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom, przy jednoczesnym zachowaniu płynności w zarządzaniu danymi, oraz ich bezpieczeństwa i poziomu ochrony – komentuje John Jester, Chief Revenue Officer w Veeam.
Posnet Polska, iPOS: Firmy poinformowały o nawiązaniu współpracy w zakresie wdrożenia nowego rozwiązania fiskalno-płatniczego do obsługi sprzedaży detalicznej. Współpraca pomiędzy POSNET, a iPOS zaowocowała wprowadzeniem nowych możliwości kasoterminala Pospay2 dla handlu, którym jest aplikacja sprzedażowa iPOS.
mPay: Użytkownicy będą mogli niebawem swobodnie korzystać ze zgromadzonych w aplikacji środków i obsługiwać płatności mobilne dzięki karcie debetowej. Samą kartę będzie można w szybki sposób dodać do portfeli Google Pay oraz Apple Pay. „Otwieramy nowy rozdział płatności mobilnych, a karta debetowa mPay jest kamieniem milowym uzupełniającym nasz ekosystem płatniczy. Zgodnie z obraną przez nas strategią, dynamicznie i stabilnie kroczymy ścieżką rozwoju superaplikacji fintechowej. Stale aktualizujemy naszą ofertę usług finansowych, wdrażając kolejne funkcjonalności, co buduje naszą przewagę rynkową, czyniąc aplikację konkurencyjną wobec aplikacji bankowych, a spółkę bardziej atrakcyjną dla inwestorów – powiedział Andrzej Basiak, CEO mPay.
SAS: Wprowadza na rynek nowe produkty i usługi, które usprawnią zarządzanie AI i umożliwią budowanie wiarygodnych i transparentnych modeli. Karty modeli oraz nowe usługi AI Governance Advisory pomogą organizacjom poruszać się w dynamicznie zmieniającym się krajobrazie sztucznej inteligencji, ograniczając ryzyko i pomagając im pewniej realizować swoje cele z zakresu AI.
Plus: Klienci przenoszący numer do Plusa lub Plusha będą mogli skorzystać z atrakcyjnej promocji i kupić wybrane smartfony za pół ceny. W ofercie dostępne będą wybrane urządzenia marek Samsung, motorola oraz Xiaomi.
Źródło: ISBnews