Rząd chce przyjąć w IV kw. projekt nowelizacji prawa lotniczego, którego celem jest dostosowanie prawa do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (ReFuelEU Aviation), które ustanawia zharmonizowane przepisy dotyczące upowszechniania i dostaw zrównoważonych paliw lotniczych (SAF).
„W celu spełnienia wymogu rozporządzenia nr 2023/2405/UE jako organ właściwy w odniesieniu do:
– operatorów statków powietrznych, unijnych portów lotniczych i odpowiednich organów zarządzających tymi unijnymi portami lotniczymi – wyznacza się prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
– dostawców paliw lotniczych – wyznacza się prezesa Urzędu Regulacji Energetyki” – czytamy w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
W zakresie ustawy prawo lotnicze zmienione albo dodane zostaną przepisy regulujące zakres zadań i kompetencji prezesa ULC, czynności w zakresie nadzoru nad realizacją nałożonych na operatorów obowiązków dotyczących tankowania paliwa i wydawania decyzji administracyjnych w związku ze składaniem przez operatorów statków powietrznych wniosków o tymczasowe zwolnienie z obowiązku tankowania paliwa, postępowania w sprawie objęcia zakresem rozporządzenia portu lotniczego niebędącego portem unijnym, a także przepisy precyzujące wykonanie obowiązków informacyjnych, wymieniono.
Ponadto uzupełnione zostaną przepisy w zakresie administracyjnych kar pieniężnych nakładanych przez prezesa ULC oraz w zakresie opłat lotniczych pobieranych za czynności urzędowe realizowane przez prezesa ULC.
W zakresie ustawy prawo energetyczne prezes URE zostanie wyznaczony jako organ właściwy w rozumieniu rozporządzenia nr 2023/2405/UE w zakresie dostawców paliwa lotniczego. W wyniku tego zostanie rozszerzony zakres zadań prezesa URE. Dodatkowo wprowadzona zostanie zmiana w przepisach dotyczących koncesji, na podstawie której wniosek o udzielenie koncesji na wytwarzanie, obrót i obrót z zagranicą paliwami ciekłymi w zakresie, w jakim dotyczy paliw typu nafty do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 będzie zawierać informacje o zamiarze sprzedaży i warunkach dostaw paliw ciekłych, z wyszczególnieniem zamiaru sprzedaży tych paliw ciekłych z wykorzystaniem środka transportu paliw ciekłych na terenie lotnisk i lądowisk.
W zakresie ustawy – prawo ochrony środowiska dodane zostaną przepisy dotyczące wykorzystania przychodów z tytułu kar pieniężnych. Wpływy zostaną przeznaczone na dofinansowanie inwestycji w zakresie produkcji SAF oraz badań naukowych i innowacji w dziedzinie rozwoju tych paliw. Ponadto określony zostanie sposób wykorzystywania tych wpływów. Zakłada się wykorzystanie istniejących schematów dofinansowania projektów inwestycyjnych, w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla programów priorytetowych dotyczących SAF finansowanych ze środków z kar pieniężnych.
W zakresie ustawy o biokomponentach zostanie dodefiniowany dostawca paliwa lotniczego, zostaną dodane przepisy obligujące ministra właściwego ds. gospodarki surowcami energetycznymi do corocznego określania, w drodze obwieszczenia, rocznej średniej ważonej ceny paliwa typu JET-A1 (tj. paliwo o kodzie CN 2710 19 21), rocznej średniej ważonej ceny SAF oraz, po raz pierwszy za rok 2030, rocznej średniej ważonej ceny syntetycznego paliwa lotniczego, Prezes URE otrzyma uprawnienia do przeprowadzania kontroli dostawców paliwa lotniczego, dodane zostaną nowe przepisy w zakresie kar pieniężnych w razie niewypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia nr 2023/2405/UE.
Źródło: ISBnews