PepsiCo do dnia otwarcia zakładu w Świętem k/Środy Śląskiej uruchomiło trzy linie produkcyjne, a w niedługim czasie otworzy kolejne dwie linie. Według pierwotnego planu, zakład będzie produkował przekąski na ośmiu liniach produkcyjnych, poinformował ISBnews lider projektu nowego zakładu Krzysztof Dudziński. Firma podkreśla, że zakład jest zaprojektowany z myślą o jeszcze większych możliwościach przyszłego rozwoju.
„Obecnie zatrudniamy ponad 200 pracowników, a docelowo ma być 450 osób. Zakład jest zbudowany w oparciu o duże możliwości rozwoju w przyszłości i nie jest wykluczone, że ta liczba jeszcze wzrośnie. Ponad 30-hektarowa działka i infrastruktura pozwalają na swobodne powiększenie mocy produkcyjnych o kolejne technologie i linie” – powiedział Dudziński w rozmowie z ISBnews.
Pierwsze trzy linie są w fazie rozruchu, ale produkują już na rynek Polski i zagraniczne.
„Produkujemy obecnie na trzech liniach, z czasem włączymy dwie kolejne. Musimy pamiętać, że mamy nowoczesną technologię, zbudowaną w oparciu o nasze dotychczasowe najlepsze doświadczenia i całkowicie nową, świetną załogę, która ze wsparciem innych funkcji i pracowników istniejących zakładów (bardzo za to dziękuję) buduje własny know-how w zakresie obsługi tych linii” – podkreślił lider projektu.
„Mamy plan uruchomienia łącznie ośmiu linii. Dalszy rozwój tego zakładu to kwestia tego, jak będzie się kształtował przyszły wolumen. Jakie będzie zapotrzebowanie innych rynków na nasze produkty i jak będzie wyglądała sytuacja gospodarcza w Polsce i Europie, bo to decyduje o wzroście” – wyjaśnił.
PepsiCo ocenia, że polski rynek przekąsek i rynki sąsiednie mają duży potencjał.
„Tutaj [w Polsce] kultowe przekąski PepsiCo cieszą się niegasnącym powodzeniem. Nowy zakład będzie [też] eksportować produkty m.in. do Niemiec. Tam mamy możliwość istotnie powalczyć o uznanie niemieckich konsumentów, gdyż oferujemy im wartościowe, zdrowe produkty z mniejszą zawartością soli i tłuszczu – one zyskują obecnie na popularności” – powiedział.
„Od zawsze bardzo odpowiedzialnie podchodzimy do konsumenta, świadomie budujemy marki i stawiamy przede wszystkim na jakość. Oczywiście sytuacja makroekonomiczna jest określona, natomiast cieszymy się z tego, że jesteśmy liderem w słonych przekąskach na rynku polskim” – podsumował Dudziński.
W ubiegłym tygodniu PepsiCo otworzyło w Świętem k/Środy Śląskiej piąty zakład produkcyjny w Polsce. Inwestycja o wartości ponad 1 mld zł przyczyni się do rozszerzenia asortymentu oraz zwiększenia skali produkcji skierowanej docelowo na 20 rynków europejskich, poinformowali wtedy przedstawiciele firmy.
Jest to najbardziej zrównoważony środowiskowo, zaawansowany technologicznie i innowacyjny obiekt PepsiCo w Unii Europejskiej, podkreślało PepsiCo. Wartość rozwiązań środowiskowych zastosowanych w zakładzie to 30,3 mln zł.
W pierwszej fazie produkcji zakład dysponuje 3 liniami produkcyjnymi. Dwie linie posłużą do produkcji chipsów ziemniaczanych Lay’s (PC), a trzecia produkować będzie po raz pierwszy w Polsce nachosy Doritos.
Według PepsiCo, zakład stanowi wzorcowy przykład Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ). Nowatorskim rozwiązaniem jest system odzysku ciepła z procesu smażenia ziemniaków. Wygenerowana moc to 3 MW, co stanowi 60% ciepła niezbędnego do ogrzania całego budynku. Procesy technologiczne zasilane są wyłącznie z zielonych źródeł. Zakład korzysta z elektrycznego kotła parowego o mocy 3,2 MW, co znacząco zmniejsza jego ślad węglowy. Wytwarzając produkty z surowców naturalnych zakład spożywczy generuje duże ilości biogazu, który pozyskiwany jest również w procesie oczyszczania ścieków. 100% tego biogazu używane jest w zakładzie do ogrzania budynku oczyszczalni. Zgodnie z założeniami powtórnego użycia, nawet skrobia z procesu obróbki ziemniaka będzie odzyskiwana w wirówce i sprzedawana jako surowiec np. do przerobienia na paszę dla zwierząt.
Generalny wykonawca – Budimex – podkreślił, że fabryka zrealizowana dla PepsiCo to największy obiekt przemysłowy branży spożywczej jaki realizował.
PepsiCo od ponad 30 lat inwestuje na polskim rynku, a otwarcie nowego obiektu jest przypieczętowaniem działalności organizacji w naszym kraju, podkreśla firma. Od lat funkcjonują w Polsce 4 zakłady, produkujące przekąski w Grodzisku Mazowieckim oraz Tomaszowie Mazowieckim i rozlewające napoje w Michrowie oraz w Żninie. W 2020 roku firma otworzyła Centrum Usług Biznesowych w Krakowie. Obecnie PepsiCo zatrudnia w Polsce ponad 4000 osób. Przychody wszystkich spółek Grupy Pepsico w Polsce wyniosły 4,4 mld zł w 2021 roku.
PepsiCo jest obecne w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez marki Lays, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker i SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2022 roku ponad 86 mld USD.
Źródło: ISBnews