Mniejsze obiekty handlowe do 20 tys. m2., takie jak parki, potwierdziły swoją odporność na pandemię w Europie Środkowo-Wschodniej i pozostają atrakcyjne dla inwestorów. W Polsce na 2021 rok zaplanowane jest 170 tys. m2 nowej podaży parków handlowych, wynika z danych CBRE.
„Nie tylko w Polsce, ale również w innych badanych przez nas krajach regionu, segment parków handlowych wykazuje potencjał do rozwoju. Ich uniwersalny charakter sprawia, że mogą powstawać nawet w małych miastach. Dodatkowo, tak jak na polskim rynku, parki handlowe w regionie CEE okazały się bardziej odporne na negatywny wpływ pandemii niż centra handlowe. Mimo czasowych zamknięć obiektów handlowych, które dotknęły wszystkie kraje, w 2020 roku mieliśmy do czynienia z otwarciami nowych obiektów, a inwestorzy rozpoczynali kolejne budowy. W efekcie w wielu krajach CEE na 2021 rok zaplanowane jest dostarczenie większej ilości takich powierzchni niż w poprzednim roku” – powiedział szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE w Polsce Piotr Karpiński, cytowany w komunikacie .
W Polsce spośród 280 tys. m2. nowo powstającej powierzchni handlowej (reprezentowanej przez projekty o powierzchni min. 5 tys. m2) 180 tys. m2 stanowią małe obiekty (o powierzchni do 20 tys. m2.). Najpopularniejszym formatem w budowie jest obecnie park handlowy. Jeśli do analizy włączymy dodatkowo obiekty o charakterze „convenience” (o powierzchni poniżej 5 tys. m2), w budowie znajdzie się 170 tys. m2. nowej powierzchni skupionej tylko w parkach handlowych, podano.
Podobnie jak w naszym kraju, w krajach regionu konsumenci i inwestorzy doceniają ich lokalność, możliwości rozwoju w małych miastach, zabezpieczanie najważniejszych potrzeb i większe bezpieczeństwo w pandemii, podano również.
„W mniejszych od nas Czechach buduje się ich 70 tys. m2, w Austrii 9,4 tys. m2, a w Rumunii 120 tys. m2. Zarówno w naszym kraju, jak i reszcie regionu, takie inwestycje realizowane są przede wszystkim w mniejszych miastach, w których nasycenie powierzchnią handlową nie jest tak duże jak w największych aglomeracjach. Inwestorzy doceniają lepszą dostępność gruntów pod inwestycje, a najemcy mniejsze koszty utrzymania, w tym niższe czynsze. Było to ważnym czynnikiem utrzymywania się takich obiektów w pandemii i nadal pozostaje jedną z kluczowych zmiennych” – czytamy w materiale.
„Do parków handlowych klienci chodzą regularnie, często na codzienne małe zakupy. Są ukierunkowane na konsumentów, którzy odwiedzają je co najmniej raz w tygodniu i chcą szybko kupić potrzebne rzeczy, bez krążenia między alejkami. Wejście do sklepu prosto z parkingu i brak powierzchni wspólnych dają również większe bezpieczeństwo w pandemii. To zalety idealne na obecne czasy. Trzeba jednak pamiętać, że choć rynek parków handlowych w Europie z pewnością dalej będzie się skutecznie rozwijał, nie są one w stanie zastąpić dużych centrów, które dają zdecydowanie więcej możliwości spędzania wolnego czasu i odpoczynku. Zatem każdy z tych formatów ma swoje unikalne cechy” – podsumował Karpiński.
Źródło: ISBnews